Uncategorized @fa
2021-07-14

انواع لباس کار و ایمنی

شاید شما نیز تا به حال به این نکته فکر نکرده‌اید که لباس ایمنی و کار چقدر می‌تواند در انجام کارها کمک کننده باشد و راندمان کاری را بالا ببرد. شاید کاری که در آن مشغول هستید نیاز اساسی به لباس کار نداشته باشد اما اگر برایتان لباس کار خاصی طراحی و تولید شود مزایای بسیاری برای شما خواهد داشت. امروزه در تمام شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ دنیا از لباس‌های کار مخصوص آن حوزه که توسط افراد حرفه‌ای طراحی شده‌اند استفاده می‌شود. چرا که لباس کار علاوه بر رعایت تمام موارد ایمنی در حفظ آراستگی، زیبایی و تناسب و هماهنگی بین کارکنان یک مجموعه می‌تواند نقش اساسی و اصلی را ایفا کند.

 لباس ایمنی و کار می‌تواند موجب:

  • بالا رفتن راندمان کاری
  • زیبایی و آراستگی
  • حفظ سلامت جسمی کارکنان
  • هماهنگی و نظم دادن به مجموعه‌ی موردنظر
  • بالابردن رتبه و جایگاه مجموعه در بین رقبا
  • و…

شود.

انواع لباس‌های کار و ایمنی

لباس‌های ایمنی با توجه به نیاز مجموعه‌ها و شرکت‌های مختلف طراحی و تولید می‌شوند از این رو استفاده از این لباس‌ها را نمی‌توان در یک چارچوب مشخصی محدود کرد. با توجه به تفاوت حوزه‌های کاری، ویژگی‌های افراد مجموعه و محلی که کارکنان در آن فعالیت می‌کنند، این لباس می‌تواند متفاوت و متغیر طراحی و تولید شود. کارفرمایان می‌توانند در صورت نیاز طرح و خواسته‌ی خود را روی این لباس‌ها  اجرا کرده و نیازهای خود را برطرف سازند.

 بیشترین و پر استفاده‌ترین لباس‌های کار که در اغلب کارخانجات و مجموعه‌ها از آن‌ها استفاده می‌شوند شامل:

  •  لباس کار دو تیکه
  • لباس یکسره
  •  لباس یکسره‌ی دو بنده
  •  لباس کار خلبانی یا سرهمی
  •  لباس کار سرهمی جوشکاری
  •  روپوش کار
  • و…

می‌باشد. لباس‌های گفته شده از مهمترین و پرکاربردترین لباس‌های کار هستند که می‌توان در تمامی مشاغل، مجموعه‌ها و کارخانجات مورد استفاده قرار داد و با توجه به شرایط و ویژگی‌های محل موردنظر کمی آن را تغییر داد و طراحی آن را منحصر به فرد کرد.

لباس کار دو تیکه

لباس کار دو تیکه که به آن لباس کار کاپشن و شلوار نیز گفته می‌شود یکی از پرکاربردترین لباس‌های کار می‌باشد که در شغل‌های پرخطر مانند فولاد، معدن و راه سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لباس به علت راحتی کار و محافظت بیشتر از بدن افراد دارای طرفداران زیادی است. استفاده از این لباس به علت اینکه حالت رسمی و منظم‌تری دارد نسبت به بقیه لباس‌ها از محبوبیت بیشتری نیز برخوردار است و افراد در فعالیت‌های شغلی سنگین که نیاز به ایمنی بیشتری دارند این لباس را برای کارکنان خود انتخاب می‌کنند. البته جنس این نوع لباس با توجه به نوع فعالیت محل موردنظر می‌تواند متغیر و متفاوت باشد.

لباس کار یکسره

لباس یکسره برای واحدهای شغلی در نظر گرفته می‌شود که افراد و کارکنان آن تحرک و فعالیت زیادی در حین کار داشته باشند. در این نوع شغل ها و فعالیت‌ها، لباس کار یکسره به عنوان یکی از لباس‌های کار و ایمنی پرکاربرد شناخته شده است که جنس آن نیز با توجه به مجموعه‌ی موردنظر می‌تواند متفاوت انتخاب شود.

 لباس یکسره‌ی دو بند دار

این نوع لباس کار بالاتنه‌ی آزادتری نسبت به سایر لباس کارها دارد و برای افرادی که در شغل‌های پرتحرک مشغول به فعالیت هستند مناسب است چرا که راحتی بیشتری در قسمت بالا تنه و دست‌ها داشته و کار با آن راحت‌تر است.

 سرهمی یا خلبانی

این لباس برای شغل‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که با مواد مختلف سروکار دارند و بدن افراد علاوه بر حفظ ایمنی باید در مقابل کثیف شدن و یا خیس شدن و در امان ماندن از مواد شیمیایی و روغنی محافظت گردد. این نوع لباس از شلوار و بلوز آستین بلندی که به یکدیگر وصل شده‌اند تشکیل می‌شود و می‌تواند کل بدن فرد را بپوشاند.

 سرهمی جوشکاری

این نوع لباس کار در شغل‌هایی که افراد با ابزار و وسایل جوشکاری، تراشکاری و ادوات و ابزار شبیه آن در حال فعالیت هستند استفاده می‌شود چرا که جنس و نوع این لباس‌ها در مقابل جرقه‌های جوشکاری مقاوم بوده و از بدن فرد محافظت خواهد کرد.

روپوش کار

پرمصرف‌ترین و پرکاربردترین لباس ایمنی روپوش کار است. از روپوش‌های کار در درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها، رستوران‌ها و هر جایی که به لباس کار برای ایجاد هماهنگی و رعایت بهداشت نیاز است، استفاده می‌شود. شکل و نوع دوخت روپوش کار در تمامی مشاغل با یکدیگر یکسان است و تفاوت اساسی این نوع لباس‌ها می‌تواند در  رنگ، تعداد جیب، نوع بسته شدن و … باشد. با توجه به اینکه این لباس‌ها در محل‌های پرخطر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند اغلب از پارچه‌هایی استفاده می‌شود که جنس نرم و راحتی داشته باشند تا افراد بتوانند به راحتی به فعالیت خود مشغول شوند. البته نکته‌ی قابل توجه در دوخت روپوش کار این است که این لباس‌ها به علت استفاده‌ی زیاد و اهمیت موارد بهداشتی باید در مقابل شستشوی زیاد مقاومت بالایی داشته باشند.

جلیقه‌های کار

جلیقه‌ها را شاید نتوان در زیر مجموعه‌ی اصلی لبا‌سهای کار قرار داد اما به عنوان یکی از مهم‌ترین لباس‌هایی است که برای شناسایی افراد می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. از این نوع لباس‌ها برای هماهنگی بیشتر در فعالیت‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند مانند جلیقه‌های مورد استفاده توسط ماموران شهرداری یا راهسازی. برخی از این جلیقه‌ها نیز به لباس شب نما معروف بوده که در شرایطی که افراد مجبور به کار کردن در شب و یا فضای تاریک هستند، استفاده می‌کنند.

سخن آخر

لباس ایمنی یکی از مهم‌ترین لباس‌هایی است که امروزه با توجه به پیشرفت صنایع و کارخانجات مختلف کارفرمایان باید برای تامین آن اقدامات لازم را به عمل آورند. این لباس‌ها علاوه بر داشتن ظاهری آراسته و ایجاد هماهنگی در یک مجموعه، می‌توانند از بدن و پوست افراد در مقابل انواع ضربه‌ها و خطرات ناشی از کار محافظت کنند.