Uncategorized @fa
2021-05-07

کت و شلوار اداری، لباس کار رسمی

برای حاضر شدن در جلسات رسمی یکی از فاکتورهای مهم داشتن ظاهری آراسته، تمیز و شیک می‌باشد. هر چقدر که لباس یک فرد زیبا و تمیز باشد حرفه‌ای و کاربلد به نظر می‌رسد. در ادارات مختلف مدیران برای نظم بخشیدن به مجموعه و نشان دادن جایگاه بالای اداره‌ی خود سعی دارند که لباس‌هایی یکدست و یکرنگ برای کارمندان خود تهیه کنند پس برای این کار از لباس فرم اداری که شامل کت شلوار برای آقایان و مانتو شلوار برای خانم‌ها می‌باشد، استفاده‌کرده و جایگاه و موقعیت خود را نسبت به سایر رقبا بالا می‌برند.

کت شلوار اداری لباسی زیبا و راحت برای آقایان است که در محیط اداره از آن استفاده می‌کنند و این لباس باعث زیبا نشان دادن پرسنل اداره می‌شود. در اینجا برای آشنایی بیشتر با کت و شلوار اداری به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

کت شلوار اداری چیست؟

کت و شلوار اداری لباسی است که در بیشتر ادارات برای کارمندان آقا تهیه و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لباس شامل کت، شلوار، اکسسوری و کفش می‌باشد که باید مناسب با هم انتخاب شوند و تناسب رنگی خوبی با یکدیگر داشته باشند. کت شلوار اداری نوعی لباس فرم کار شناخته می‌شود چرا که افراد در محیط کاری از آن استفاده می‌کنند. امروزه در همه‌ی ادارات دولتی مخصوصاً بانک‌ها و سایر ادارات خصوصی از کت و شلوار اداری استفاده می‌شود و حتی در انتخاب این لباس نیز با یکدیگر رقابت می‌کنند.

ویژگی‌های کت و شلوار اداری

کت و شلوار اداری در حالت کلی مانند سایر کت و شلوارها می‌باشد ولی به سبب اینکه این  لباس نوعی لباس فرم  و لباس کار محسوب می‌شود ویژگی‌های خاصی دارد که باعث تفاوت آن با سایر کت و شلوارها شده است. یکی از ویژگی‌های مهم کت و شلوار اداری این است که این نوع لباس فرم باید در حین زیبایی و آراستگی، راحت بوده و جنس آن نیز نرم باشد و کارمندان و مدیران با پوشیدن آن احساس راحتی کنند.

لباس فرم اداری باید به گونه‌ای طراحی شود که فرد بتواند در فصول مختلف سال از آن استفاده کند. یکی از نکات مهم در این نوع لباس، رنگ آن می‌باشد که اغلب متناسب با رنگ سازمانی اداره یا سازمان موردنظر انتخاب می‌شود.

نحوه‌ی انتخاب کت و شلوار اداری

تهیه‌ی این نوع لباس اداری وظیفه‌ی مدیران ادارات می‌باشد. انتخاب لباس فرم اداری باید توسط طراح انجام گیرد چرا که فقط طراحان متخصص می‌توانند لباس‌هایی شیک و در عین حال راحت طراحی کنند پس باید در هنگام انتخاب کت شلوار اداری به برخی نکات توجه کنیم که در اینجا به  بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

رنگ

رنگ لباس از موارد مهم در انتخاب لباس فرم اداری می‌باشد. در حالت کلی چند رنگ وجود دارد که در اکثر لباس‌های فرم اداری از آن استفاده می‌کنند. بنابر روانشناسی رنگ‌ها، رنگ لباس می‌تواند تاثیر زیادی در رابطه‌ی بین کارمند و مشتریان داشته باشد. از جمله رنگ‌هایی که بیشترین کاربرد را در کت و شلوار اداری دارند رنگ زغالی، مشکی، سورمه‌ای و آبی می‌باشد که به بررسی هر کدام از این‌ها می‌پردازیم.

رنگ آبی

رنگ آبی را اغلب افراد به عنوان رنگ آرامش بخش و دارای حس خوب می‌شناسند. در ادارات از رنگ آبی تیره بیشتر استفاده شده و وقتی فردی لباس آبی می‌پوشد مخاطبانی که به آن مراجعه می‌کنند ارتباطی خوب با وی خواهند داشت.

رنگ مشکی

رنگ مشکی بیشترین کاربرد را در بین لباس‌های فرم اداری دارد. در ادارات نیز رسمی‌ترین و کلاسیک‌ترین رنگ، مشکی می‌باشد. این رنگ به راحتی می‌تواند با بقیه‌ی رنگ‌ها ست شود و فرد مشکل خاصی در انتخاب رنگ سایر لباس‌هایش نداشته باشد.

رنگ سرمه‌ای

یکی از رنگ‌های پرکاربرد در کت و شلوار اداری رنگ سورمه‌ای است. این رنگ به عبارتی بین رنگ مشکی و آبی قرار داشته و می‌تواند ویژگی‌های هر دو را یکجا داشته باشد. رنگ سورمه‌ای در حین انتقال حس خوب، قدرت این را دارد که به راحتی با رنگ‌های دیگر ست شود.

مدل و جنس کت و شلوار اداری

کت و شلوارهای اداری باید دارای مدلی کلاسیک بوده و  طرح آن نیز ساده و یا راه راه باشد. استفاده از کت شلوارهایی با مدل‌های دیگر و طرح‌های شلوغ برای ادارات زیاد مناسب نیست و جنس آن‌ها نیز باید نرم بوده و باعث ناراحتی و اذیت کارمندان نشود.

اکسسوری

بعد از انتخاب رنگ و مدل مناسب کت شلوار اداری، نوبت به اکسسوری می‌رسد که استفاده از آن در هر پوششی جز ملزومات محسوب می‌شود. داشتن یک ساعت زیبا و برند خوب روی دست می‌تواند ظاهر لباس شما را شیک نشان دهد و مخاطب را جذب کند. ساعت‌های استیل طلایی و نقره‌ای رنگ را می‌توانید به‌راحتی با کت شلوارهای اداری ست کنید اما ساعت‌هایی که بند چرمی دارند می‌توانند استایل شما را از حالت کلاسیک در آورده و ظاهر متفاوتی به آن بدهند.

یکی دیگر از اصول مهم در استفاده از این لباس اداری دکمه‌ی سردست است که می‌توانید رنگ آن را با رنگ ساعت خود ست کنید اما بیشتر پیراهن‌ها دارای دکمه در سر آستین خود هستند و شما می‌توانید در جلسات مهم کاری خود از دکمه سردست شیک استفاده کنید. در بعضی ادارات که استفاده از کراوات رایج است می‌توانید از کراواتی خوش رنگ و زیبا که مناسب استایلتان می‌باشد استفاده کرده و با اضافه کردن یک گیره‌ی زیبا استایل خود را جذاب‌تر کنید. یکی دیگر از موارد، استفاده از کمربند می‌باشد که امروزه مدل‌های زیبا و خاص زیادی در بازار وجود دارند و شما می‌توانید بر اساس مدل استایل خود از انواع آن استفاده کنید.

کفش مناسب

انتخاب کفش مناسب با شلوار اداری یکی از نکات مهم می‌باشد که باید مناسب با استایل انتخاب شده و چون مدت زمان زیادی از آن استفاده می‌شود راحت باشد. توجه داشته باشید که کفش مناسب با استایل کت و شلوار اداری باید کلاسیک، مرتب و تمیز باشد و رنگ آن را نیز می‌تواند مشکی، سرمه‌ای و قهوه‌ای تیره انتخاب شود.

نکات مهم در پوشیدن کت و شلوار اداری

در هنگام پوشیدن کت و  شلوار اداری باید برخی نکات مهم را رعایت کنید، از جمله‌ی این نکات نحوه‌ی بستن دکمه‌های کت می‌باشد. در هنگام نشستن هر دو دکمه کت خود را باز کرده و موقع راه رفتن یا ایستادن در صورتی که کت شما دارای دو دکمه باشد بالایی را بسته و پایینی را باز گذاشته و در صورت استفاده از کت تک دکمه آن را بسته نگه دارید.

هیچوقت استفاده از ساعت را فراموش نکنید چرا که تاثیر زیادی در جذاب نشان دادن استایل شما دارد و نکته‌ی پایانی در رابطه با پوشیدن کت و شلوار اداری استفاده از ادکلن مناسب می‌باشد. سعی داشته باشید که از ادکلن‌های خیلی گرم و خیلی تلخ در جلسات خود استفاده نکنید زیرا می‌تواند تاثیر منفی در روند جلسه داشته باشد.