Uncategorized @fa
2021-03-12

آشنایی با لباس کار با قابلیت دید بالا (High Visibility Clothing)

با افزایش مکان‌های صنعتی و شغل‌های متنوع نیاز به لباس‌های کار و ایمنی متفاوتی با قابلیت‌های ویژه‌ای احساس می‌شود. یکی از این لباس‌های کار که امروزه در بسیاری از شغل ها از آن‌ها استفاده می شود و بسیار مورد توجه قرار گرفته است لباس‌هایی هستند که قابلیت دید بالاتری نسبت به سایر لباس‌ها دارند. در واقع جنس و پارچه‌ی مورد استفاده در این نوع لباس کارها باعث شده تا این لباس‌ها نسبت به بقیه متفاوت باشند. با ادامه‌ی مطلب ما همراه باشید تا شما را با این نوع لباس‌ها و استانداردهای مربوط به آن آشنا سازیم.

لباس کار با قابلیت دید بالا چگونه لباسی است‌؟

‏در بسیاری از مشاغل مختلف نیاز به تشخیص و رویت افراد توسط یکدیگر و یا افراد دیگر از ضروریت‌های مهم به شمار می‌رود، از این رو استفاده از لباس‌هایی که قابلیت دید بالایی دارند بسیار پر اهمیت است. این لباس‌های کار از الیاف و پارچه‌هایی دوخته می‌شوند که حالت شب رنگ داشته و رنگ آن‌ها به گونه‌ای است که در هر حالتی از شبانه روز و در هر وضعیتی از آب و هوا، افراد قابل تشخیص و شناسایی باشند.

بسته به نوع شغل و فعالیت افراد این لباس‌ها می‌توانند در طیف‌های وسیعی از رنگ‌های مختلف تولید و مورد استفاده قرار گیرند اما اصولاً در این لباس‌ها از رنگ‌هایی استفاده می‌شود که قابلیت بازتاب نور بیشتری داشته باشند مانند رنگ‌های زرد، نارنجی، فسفری و … .

اهمیت استفاده از لباس‌های کار با قابلیت دید بالا

همانطور که می‌دانید استفاده از لباس‌های ایمنی و کار امروزه به عنوان یکی از ضروریات و الزامات مهم جهت پیشگیری از حوادث ناگوار و برقراری امنیت افراد شاغل تبدیل شده است. در اکثر نقاط دنیا در مکان‌های صنعتی و در تمامی شغل‌های کوچک و بزرگ از لباس‌های ایمنی و کار مربوط به آن شغل استفاده می‌شود چرا که یک لباس کار ایمن و استاندارد علاوه بر هماهنگی و تناسب میان کارکنان، سبب حفظ جان افراد در مقابل آسیب‌های شغلی و محیطی می‌شود.

لباس‌های کار با قابلیت دید بالا برای جلوگیری از برخورد افراد با اشیا و ماشین آلات موجود در محل فعالیت در طیف‌های رنگی متنوع و انواع مدل‌های مختلف مانند ژاکت، کاپشن، سرهم، جلیقه و غیره تولید و در اختیار افراد و کارفرمایان قرار می‌گیرد. این لباس‌ها با توجه به ویژگی‌های خاص خود توانایی این را دارند که در شرایط خاص خواص آب و هوایی امکان رویت افراد را فراهم سازند.

مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک لباس کار با قابلیت دید بالا باید داشته باشد

این لباس‌ها نه تنها باید بتوانند با رنگ و براقیت خود سبب شناسایی افراد در شرایط آب و هوایی مختلف و ساعات مختلف شبانه روز باشند، علاوه بر این موارد باید بتوانند ویژگی‌های مهمی را داشته باشند تا افرادی که از این لباس‌ها استفاده می‌کنند از امنیت جانی بالایی نیز برخوردار باشند.

از مهم‌ترین ویژگی‌های یک لباس کار با قابلیت دید بالا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت دید این لباس‌ها باید به نحوی باشد که در تمام شرایط آب و هوایی مانند باران، مه، گرد و غبار  و در طول شبانه روز امکان دیده شدن فرد را فراهم سازد.
  • جنس این لباس‌ها باید از مواد و الیافی ساخته شود که بعد از شستشو خاصیت خود را از دست نداده و مقاومت خوبی در برابر مواد شوینده داشته باشند.
  • این لباس‌ها باید راحت بوده و امکان فعالیت و حرکت را به افرادی که از آن استفاده می‌کنند بدهند.
  • لباس‌های کار با دید بالا باید با شرایط محیطی مختلف سازگاری بیشتری داشته باشند و در مقابل آب، گرمای زیاد، باران، سرما و … مقاوم باشند. علاوه بر این این لباس‌ها باید تهویه‌ی خوبی داشته باشند.

چه افرادی می‌توانند از لباس‌های کار با قابلیت دید بالا استفاده کنند؟

استفاده از این نوع لباس‌های کار در مشاغلی که افراد مجبور هستند در محیط و فضای باز کار کنند مناسب هستند. مانند کارگران ساختمانی، کارگران جاده‌ها، رانندگان لیفتراک‌ها، کارگران راه آهن و…

استانداردهای مربوط به لباس‌های کار با قابلیت دید بالا

این لباس‌ها با توجه به موادی که در آن‌ها استفاده می‌شود به سه دسته تقسیم می‌شوند.

دسته‌ی اول مربوط به لباس کارهای قابلیت دید متوسط معروف به کلاس D می‌باشد. در تهیه و تولید این لباس‌ها از مواد فلورسنت استفاده می‌شود و برای افرادی که در محیط باز  و روز کار می‌کنند مناسب می‌باشند، اما قابلیت دید بسیار بالایی ندارند و به همین دلیل برای مشاغل خطرناک با ریسک بالا مناسب نمی‌باشند.

دسته‌ی دوم که به کلاس N معروف هستند از مواد منعکس کننده و شبرنگ ساخته می‌شود و برای افرادی که در شب کار می‌کنند بسیار مناسب می‌باشند. این لباس‌ها نسبت به گروه D از قابلیت دید بسیار زیادتری برخوردار هستند.

دسته‌ی سوم لباس‌های معروف به کلاس ND هستند که با قابلیت دید در شب و روز تهیه و تولید می‌شوند. جنس این لباس‌ها از مواد فلورسنت و منعکس کننده می‌باشند که قابلیت دید بالایی را در طول شبانه روز و شرایط آب و هوایی مختلف برای افراد شاغل به وجود می‌آورند. البته این لباس‌ها استانداردها و ویژگی‌های خاص خود را دارند و از نظر کارایی باید مرتباً مورد بررسی قرار گیرند تا بتوان با اطمینان از آن‌ها استفاده کرد.