Uncategorized @fa
2021-02-26

لباس فرم بیمارستانی و انواع آن

لباس فرم و اداری از سالیان دور تهیه و تولید می‌شده و توسط افراد مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفت که اولین استفاده از لباس فرم را می‌توان به ارتش و بخش‌های نظامی هر کشور نسبت داد. لباس فرم امروزه در ادارات، سازمان‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها و حتی در بسیاری از مشاغل کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از ویژگی‌های اصلی و مهم لباس فرم در تبیین افراد یک محل می‌باشد که البته هرکدام از مشاغل و صنایع دارای لباس‌های فرم مختص خود می‌باشند.

امروز در این مطلب می‌خواهیم در مورد لباس فرم بیمارستانی مطالبی را خدمت شما ارائه دهیم چرا که اهمیت لباس فرم در بیمارستان‌ها به مراتب بیشتر از بقیه‌ی مشاغل است زیرا در هر بخش از بیمارستان باید لباس‌هایی با ویژگی‌های خاصی پوشیده شود تا هم شناسایی افراد به راحتی صورت گیرد و هم از لحاظ جسمی و فیزیکی افراد دچار آسیب نشوند. در ادامه به بررسی لباس فرم بیمارستانی، انواع و ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

لباس فرم بیمارستانی چیست؟

لباس فرم بیمارستانی به لباس‌هایی که در بخش‌های مختلف بیمارستان مانند بخش بستری بیمار، پرستاری، اتاق عمل، اورژانس، داروخانه، خدماتی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد گفته می‌شود. در هر یک از این بخش‌ها لباس‌های فرم از رنگ و جنس‌های متفاوتی برخوردارند که ما در اینجا تعدادی از آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لباس کار بیمارستانی جنس آن است که به علت شستشوی مداوم باید مقاومت خوبی از لحاظ جنس و رنگ داشته باشد.

انواع لباس کار و فرم در بیمارستان

لباس فرم در بیمارستان با توجه به نوع فعالیت کارکنان متفاوت بوده و ویژگی‌های خاصی را داراست برخی از آن‌ها عبارتند از:

لباس فرم بخش پرستاری

لباس فرم پرستاری به دلیل اینکه این افراد بیشتر از سایر پرسنل با بیمار در ارتباط هستند از اهمیت بالایی برخوردار بوده و رنگ آن نیز باید به بیمار حس آرامش داده و روند درمان را تسریع بخشد. بخش پرستاری نیز از چندین قسمت تشکیل شده مانند:

پرستار و سرپرستار آقا و خانم، سوپروایزر آقا و خانم و پرستار بخش ای سی یو.

هر یک از این قسمت‌های بخش پرستاری رنگ لباس جداگانه‌ای داشته و اصولاً سفید و سورمه‌ای می‌باشد. اکثراً پرستارهای خانم روپوش سفید، مقنعه و شلوار سورمه‌ای و پرستارهای آقا روپوش و کفش سفید با شلوار سورمه‌ای به تن دارند. البته باید به این نکته توجه داشت که رنگ لباس پرستاری در بیمارستان‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد.

جنس لباس فرم‌های بخش پرستاری برای جلوگیری از انتقال آلودگی و بیماری از مواد آنتی باکتریال و داکرون کج راه می‌باشد.

لباس فرم مخصوص بخش اتاق عمل

لباسی که در اتاق عمل استفاده می‌شود باید یکبار مصرف بوده و یا قابلیت استریل چندباره را داشته باشد. به لباسی که در اتاق عمل و  در محیط‌های حساس بیمارستان استفاده می‌شود اصطلاحاً گان می‌گویند. جنس این لباس‌ها معمولاً از پنبه بوده و به رنگ سبز یا آبی می‌باشد. در گذشته رنگ سفید آن بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفت اما به مرور زمان پزشکان دریافتند که رنگ سفید با رنگ محیط ادغام شده و بینایی و تمرکز جراح را مختل می‌کند، به همین دلیل رنگ گان به سبز تغییر پیدا کرد زیرا سبز مکمل و ضد رنگ قرمز است و این باعث می‌شود که خستگی چشم جراح کم شده و پزشکان لکه‌های قرمز رنگ را با دقت بیشتری مشاهده کنند.

البته نوع دیگری از این لباس نیز وجود دارد که وقتی بیمار می‌خواهد تحت عمل جراحی قرار گیرد از آن استفاده کرده و به رنگ آبی می‌باشد که به آن گان بیمار می‌گویند. برخی از این لباس‌ها یکبار مصرف بوده و جنس آن‌ها متفاوت می‌باشد. این لباس‌ها در دو نوع یکبار مصرف ( که به آن بدون بافت هم می‌گویند) و نوع دیگری که قابلیت استریل چند باره را داشته و جنس آن‌ها معمولاً از پنبه، پلی استر و ویسکوز می‌باشد.

لباس مخصوص پزشکان

لباس فرم پزشکی اصولاً برای خانم‌ها روپوش، مقنعه و شلوار و برای آقایان روپوش و شلوار می‌باشد که رنگ روپوش آن‌ها برای پاکیزگی و تمیزی سفید بوده و جنس آن هم معمولاً از پنبه و یا پلی استر می‌باشد.

لباس مخصوص بیماران

هر بیماری که به بیمارستان مراجعه کرده و بستری می‌شود یک پک لباس که شامل لباس و کفش است دریافت می‌کند که معمولاً یکبار مصرف بوده و از جنس پنبه به رنگ آبی و یا صورتی تولید می‌شود. البته بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند وقتی وارد محیط استریل شده‌ی اتاق عمل می‌شوند لباس مخصوص گان بیمار را می‌پوشند.

لباس فرم مخصوص قسمت اداری

قسمت اداری بیمارستان برخلاف قسمت‌های دیگر نیازی به لباس‌هایی با قابلیت استریل زیاد ندارد و برای خانم‌ها مانتو، شلوار و مقنعه و برای آقایان پیراهن و شلوار به رنگ سرمه‌ای، طوسی و … می‌باشد. در این بخش‌ها بیشتر از لباس کار برای هماهنگی بیشتر کارکنان و هویت بصری مجموعه استفاده می‌شود.

لباس فرم قسمت خدماتی

لباس مخصوص خدماتی باید با توجه به اینکه این لباس‌ها نیاز به شستشوی زیادی دارند باید دارای جنس و بافت مقاومی باشند که در هنگام شستشو زود آسیب نبینند و تغییر رنگ ندهند. رنگ لباس فرم خدماتی در هر بیمارستان متفاوت بوده و در رنگ‌های قرمز، آبی، سورمه‌ای، طوسی و … می‌باشد.

اهمیت و ضرورت استفاده از لباس کار در بیمارستان

لباس فرم اصولاً برای تشخیص پرسنل در قسمت های مختلف در یک اداره و یا سازمان کاربرد دارد ولی در بیمارستان جز تشخیص کادر درمان از کاربردهای دیگری نیز برخوردار است. به دلیل اینکه محیط بیمارستان باید همیشه تمیز و بدون آلودگی باشد از این رو لباس فرم نیز باید متناسب با محیط قابلیت استریل داشته و از انتقال آلودگی جلوگیری کند. از جمله اهمیت‌های لباس فرم بیمارستانی رنگ لباس می‌باشد. چرا که با توجه به بحث روانشناسی، رنگ‌ها تاثیر مهمی بر روحیه‌ی افراد داشته و وقتی رنگی به درستی انتخاب شود می‌تواند روند درمان را تسریع کرده و به بیماران آرامش منتقل کند.