Uncategorized @fa
2021-02-17

استفاده از دستکش ایمنی برای کارگران

ایجاد ایمنی و امنیت برای کارگران در یک محیط کاری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که هر چقدر افرادی که در یک محیط مشغول به کار هستند از امنیت جانی و ایمنی خوبی برخوردار باشند، راندمان کاری و سرعت انجام فعالیتظ هایشان افزایش می‌یابد. علاوه بر این موارد نکته‌ی جالب توجه این است که کیفیت کارها زمانی که افراد از ایمنی بیشتری برخوردار هستند بالا می‌رود، چرا که از لحاظ روانی زمانی که ما احساس می‌کنیم هیچ حادثه‌ای نمی‌تواند به ما صدمه بزند می‌توانیم کارمان را با خیال راحت‌تر و بهتری انجام دهیم، از این رو استفاده از تجهیزات ایمنی مانند لباس ایمنی، کلاه ایمنی، دستکش ایمنی، عینک ایمنی و هر آنچه که ما هنگام انجام دادن کار به آن‌ها نیاز داریم یکی از موارد مهم و ضروری است که باید به آن‌ها دقت کنیم.

کارفرمایان نیز باید بتوانند با توجه به نوع فعالیت افراد در یک مجموعه نیازهای آن‌ها را برآورده کرده و ایمنی آن‌ها را تا حد زیادی افزایش دهند، یکی از این موارد بسیار مهم و ضروری استفاده از دستکش ایمنی است. آمارها نشان می‌دهد بیش از ۶۰ درصد حوادث ناشی از کار مربوط به استفاده از دستکش ایمنی است. البته هر کدام از شغل‌ها و فعالیت‌هایی که ما آن‌ها را می‌شناسیم نیاز به نوع خاصی از دستکش‌های ایمنی دارند. همین مورد باعث شده تا بسیاری از افراد دچار حادثه شوند چرا که از دستکش‌های نامربوط و یا نا مرتبط با شغل خود استفاده می‌کنند، از این رو شناخت بهتر تجهیزات ایمنی و استفاده‌ی صحیح از آن‌ها یکی از موارد مهمی است که باید توسط افراد انجام گیرد.

 دستکش ایمنی

دستکش ایمنی برای افرادی که در محیط‌های صنعتی و کارگاهی با ابزار آلات، ماشین آلات خطرناک و سنگین سر و کار دارند یکی از ضروری‌ترین ابزار های حفاظت شخصی به شمار می‌رود. افراد در این مکان ها ممکن است با مواردی همچون آتش سوزی، ایجاد زخم با دستگاه های برش، آسیب به دست با ابزار آلات سنگین، برق گرفتگی، سوختگی، قطع عضو و صدمه دیدن دست با مواد آتش زا، شیمیایی، اسیدی و … مواجه شوند، در این حالت است که استفاده از دستکش ایمنی یک ضرورت بسیار مهم به شمار می‌رود.

 اهمیت استفاده از دستکش ایمنی مرغوب

زمانی که افراد شاغل در مکان‌های صنعتی و کارگاهی از دستکش‌های ایمنی استفاده می‌کنند میزان آسیب‌هایی که از طریق دست ممکن است به آن‌ها وارد شود تا حد زیادی کاهش می‌یابد. متاسفانه آمار صدمات و آسیب‌های جسمی وارد شده به دست‌ها بسیار زیاد است. طبق آمارهای موجود، بیشترین میزان آسیب‌های جسمی هنگامی رخ می‌دهد که کارگران یا از تجهیزات ایمنی مانند دستکش استفاده نکرده‌اند و یا از نوع نامرغوب و بی کیفیت آن که دارای استانداردهای لازم نیستند استفاده می‌کنند. یک دستکش ایمنی خوب می‌تواند افراد را در مقابل صدمات ناشی از کار حفاظت کند، علاوه بر این می‌تواند سبب بالا رفتن راندمان کاری، افزایش کیفیت کارها و افزایش رضایت کارگران از کار شود.

دستکش ایمنی استاندارد و مناسب دارای چه ویژگی‌هایی است؟

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم برای هر کدام از مشاغل مختلف و متفاوت، دستکش‌های ایمنی متفاوتی نیاز است، چرا که ممکن است افراد در محیط‌های صنعتی نیاز به دستکش‌هایی داشته باشند که آن‌ها را در برابر برش اجسام تیز و برنده حفاظت کند. در برخی موارد نیز افراد به علت سر و کار بودن با مواد شیمیایی و اسیدی نیاز دارند تا از دستکش‌هایی استفاده کنند که در مقابل این مواد کارایی و کیفیت خوبی داشته باشد و از دست‌های افراد محافظت کند. برای پزشکان نیز استفاده از دستکش‌های ایمنی مقاوم در برابر مواد و رعایت بهداشت از اهمیت زیادی برخوردار است.

به طور کلی می‌توان گفت یک دستکش ایمنی مطلوب و استاندارد که از استانداردهای موجود در این زمینه پیروی می‌کند باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • در برابر ضربات مقاومت خوبی داشته باشد.
  •  در مقابل اشیای تیز و برنده به راحتی بریده نشود.
  •  عایق باشد و جریان برق را از خود عبور ندهد.
  • در برابر حرارت بالا و یا سرمای شدید مقاومت خوبی داشته باشد.
  •  کار با آن راحت باشد و مانعی در برابر کار کردن فرد به وجود نیاورد.
  •  ضربه گیر باشد.
  •  دوام بالایی در برابر مواد شیمیایی و اسیدی داشته باشد.
  • استفاده از آن راحت باشد.
  • سبب عرق کردن دست‌ها نشود و تهویه‌ی خوبی داشته باشد.
  •  از الیاف و موادی استفاده نشود که موجب حساسیت شود.
  •  کیفیت خوبی داشته باشد و به زودی خراب نشود.

دستکش ایمنی از چه موادی ساخته می‌شود؟

دستکش‌ها با توجه به کارایی که دارند از مواد مختلفی ممکن است تشکیل شده باشند و با توجه به نوع محافظتی که از دست‌ها دارند نوع مواد و میزان مواد مصرفی در آن‌ها ممکن است با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته باشد. از جمله مواد مهمی که در دستکش‌های ایمنی استفاده می‌شود می‌توان به لاستیک مصنوعی، لاستیک طبیعی یا لاتکس، پلی اتیلن، وینیل و غیره اشاره کرد.

برای مثال دستکش‌هایی که از جنس لاستیک طبیعی نیتریل ساخته می‌شوند در کارگاه‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند زیرا مقاومت بالایی داشته و در مقابل مواد شیمیایی نیز مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. دستکش‌های وینیل ارزان‌تر از انواع دیگر دستکش‌ها هستند و برای مشاغلی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیاز به حفاظت کمتری از دست‌هاست.

رنگ دستکش‌های ایمنی

دستکش‌های ایمنی با توجه به نوع کاربر و مکانی که مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند در رنگ‌های متفاوتی طراحی و تولید شوند. علاوه بر این شرکت‌های سازنده می‌توانند با توجه به نیاز کارفرما این دستکش‌ها را در رنگ‌های مختلف برای آن‌ها تولید و عرضه کنند. برای مثال افراد در محیط‌های کاری آزمایشگاهی و پزشکی از دستکش‌های سفید و یا آبی رنگ استفاده می‌کنند و یا در محیط‌های صنعتی مانند شرکت‌های خودروسازی از دستکش‌های سیاه و نارنجی که قابلیت دید بالای نیز دارد استفاده میگردد.