Uncategorized @fa
2021-07-28

لباس کار چیست و استفاده از آن چه ضرورتی دارد؟

لباس کار که به آن لباس فرم یا لباس ایمنی نیز گفته می‌شود به عنوان یکی از ابزارهای حفاظتی در هر مجموعه، شناخته شده است و کارکنان موظفند که لباس کار مناسب آن مجموعه را استفاده کنند. از آنجایی که حوزه‌ی کاری در مجموعه‌ها و کارخانجات مختلف، متنوع و متفاوت است لباس‌های متفاوتی در قالب لباس کار دوخته و به بازار ارائه می‌شود. در واقع این لباس وظیفه دارد تا بدن افرادی را که مشغول به کار هستند در مقابل عوامل محیطی و بیرونی محافظت کند. این عوامل می‌توانند:

  •  مواد شیمیایی
  • سرما
  •  گرما یا دمای بالای محیط کار
  •  کار با دستگاه‌های مختلف

باشد. طراحی و دوخت لباس کار مشاغل مختلف مطمئناً با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند. برای مثال اولویت‌ها و فاکتورهایی که در طراحی و دوخت لباس کار رستوران و کارکنان آن مدنظر است با لباس کار یک کارگری که در کوره یا معدن کار می‌کند بسیار متفاوت‌تر خواهد بود که در هر کدام از این لباس‌ها مسائل ایمنی مربوط به شغل مورد نظر حتماً باید رعایت گردد.

ویژگی‌های لباس ایمنی و کار

لباس کار فارغ از اینکه برای چه شغلی مورد استفاده قرار می‌گیرد باید مجموعه‌ای از ویژگی‌ها را در بر داشته باشد تا بتوان آن را از لباس‌های دیگر متفاوت دانست. لباس کار استاندارد و ایمن حتماً باید از پارچه‌های بسیار با کیفیت و مناسب دوخته شود، استفاده از هرگونه مواد قابل اشتعال در تولید لباس ایمنی ممنوع است چرا که این لباس‌ها ممکن است در محیط‌هایی با گرمای بالا مورد استفاده قرار گیرند، در غیر این صورت حالت حفاظتی خود را از دست خواهد داد.

سایز لباس کار نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. لباس کار باید در سایزهای مختلف طراحی و تولید  شده و در اختیار کارکنان قرار گیرد تا هر فرد با توجه به نوع کار و سایز بدن خود آن را انتخاب کرده و استفاده کند. لباس کاری که سایز مناسبی نداشته باشد، ‌می‌تواند مشکلات زیادی برای فرد در هنگام  انجام فعالیت‌هایش به وجود آورد. لباس کار خوب و استاندارد باید از کیفیت بیشتری برخوردار باشد زیپ‌ها، دکمه‌ها، جیب‌ها و تمام موارد لازم در آن باید با  کیفیت و مناسب فعالیت فرد باشند.

ویژگی‌های اختصاصی لباس کار هر مجموعه

لباس کار و ایمنی هر کارخانه و مجموعه‌ای باید با توجه به مسائل، مشکلات و نوع فعالیت افراد مجموعه طراحی و دوخت شود. برای مثال ممکن است در مجموعه‌ای حوادث ناشی از ضربه و برخورد اشیا به بدن افراد وجود داشته باشد، در این حالت نوع لباس کار، جنس و رنگ آن می‌تواند متفاوت با محلی باشد که در آن با افراد با مواد شیمیایی سر و کار دارند. در تمام شغل‌ها و مجموعه‌ها ویژگی‌های اختصاصی لباس کار باید به طور کامل رعایت گردد تا ایمنی این لباس‌ها بیشتر شده و افراد به راحتی بتوانند از آن استفاده کرده و بدن خود را حفاظت کنند.

معرفی و برندسازی یک مجموعه با استفاده از لباس ایمنی و کار

لباس کار علاوه بر اینکه می‌تواند محافظ خوبی در برابر عوامل و شرایط موجود در محیط کار باشد  امروزه نگاه متفاوتی به آن وجود دارد. در بسیاری از کشورهای پیشرفته‌ی دنیا از لباس کار و محل خالی پشت آن جهت معرفی کسب کار و محصولات و لوگوی یک مجموعه استفاده می‌شود که می‌تواند در برند سازی و بازاریابی مجموعه نقشه بسزایی داشته باشد و تنها به یک لباس ساده نمی‌توان توان به آن نگاه کرد.

زیبایی و هماهنگی در مجموعه

یکی دیگر از نکات مهمی که اهمیت داشتن لباس کار برای کارکنان یک مجموعه را بیشتر می‌کند، ایجاد هماهنگی، تناسب و زیبایی بصری در یک مجموعه است. در این حالت می‌توان با استفاده از لباس کار هایی در رنگ‌های مختلف اما هماهنگ، به راحتی فعالیت‌های افراد مختلف در یک مجموعه را تفکیک کرد. لباس کارهای تفکیک شده برای هر کدام از بخش‌ها هم از لحاظ زیبایی و هم شناسایی افراد می‌توانندبسیار کمک کننده باشد. گرچه بسیاری از مجموعه‌ها و کارخانجات به این موارد دقت کافی نمی‌کنند اما اهمیت داشتن لباس کار می‌تواند بسیار مهم‌تر و پرکاربردتر از حد تصورات ما باشد.

لباس ایمنی مناسب از نظر استانداردهای جهانی

از نظر  استانداردهای جهانی و صنعت کار، داشتن لباس کاری که در آن امنیت جان انسان در مقابل عوامل بیرونی حفاظت می‌شود لباس کار استاندارد است. تمامی این عوامل نیز بستگی به رنگ، طرح، دوخت، پارچه و… بسیاری عوامل دیگر دارد که باید در هنگام طراحی و دوخت لباس کار با آن‌ها توجه کامل شود.

کلام آخر

امروزه در  بسیاری از مجموعه‌ها، رستوران‌ها و یا شرکت‌هایی که در آن‌ها با مواد شیمایی یا دستگاه‌های خطرناک سر و کار ندارند نیز، از لباس کار استفاده می‌شود که به این نوع‌ لباس‌ها، لباس فرم می‌گویند. در این مجموعه‌ها لباس کار بیشتر جنبه‌ی تناسب، هماهنگی و زیبایی را برعهده داشته و از این جهت طراحی و اجرا می‌شود.