Uncategorized @fa
2021-11-02

لباس کوهنوردی و تجهیزات ایمنی همراه آن

برخی از ورزش‌های تیمی وجود دارند که علاوه بر داشتن فواید جسمانی، روی روحیه و احساسات افراد نیز تاثیرات مثبتی گذاشته و بسیار مفرح و انرژی بخش هستند. یکی از این ورزش‌ها کوهنوردی می‌باشد که به جرات می‌توان گفت اغلب افراد حداقل یک بار در زندگیشان این ورزش را انجام داده‌اند. کوهنوردی را می‌توان جز سرگرمی‌های مفرح دانست که هر ساله تعداد زیادی از افراد بصورت تیمی به قله‌های بزرگی مانند دماوند، اورست و … صعود می‌کنند.

این ورزش برای همه مناسب نبوده و بهتر است که افرادی با آمادگی جسمانی بالا سراغ این سرگرمی رفته و دوره‌های آشنایی و یادگیری آن را نیز بگذرانند. همانطور که می‌دانید کوه‌ها مکان امنی نبوده و خطرات زیادی افراد را تهدید می‌‌کند. به همین دلیل مانند تمامی ورزش‌ها و مشاغل دیگر در کوهنوردی نیز برای افزایش و حفظ امنیت افراد استفاده کردن از لوازم و تجهیزات ایمنی و لباس مناسب، جز ملزومات می‌باشد. هر کوهنورد باید قبل از شروع کوهنوردی، متناسب با شرایط و آب و هوای کوه، تمامی تجهیزات ایمنی را به همراه داشته و از سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کند.

کوهنوردی و خطرات آن

کوهنوردی دارای دو نوع حرفه‌ای و معمولی می‌باشد که برخی از افراد به صورت حرفه‌ای این ورزش را انجام می‌دهند. به عنوان مثال شاید تا به حال شنیده‌اید که افرادی به قله‌های بلند و معروف ایران و جهان مانند دماوند، اورست و … صعود کرده‌اند. این افراد همانطور که گفتیم به صورت حرفه‌ای این ورزش را دنبال کرده و افراد معمولی که هیچ آگاهی و اطلاعاتی در این مورد ندارند، نباید به این کار خطرناک اقدام کنند.

صعود به کوه‌های بلند همواره دارای خطرات بسیاری از جمله افتادن و پرت شدن، یخ زدگی، گم شدن و … می‌باشد که حتی افراد حرفه‌ای نیز بدون داشتن لوازم و تجهیزات کافی ممکن است با این خطرات مواجه شوند. با اینکه نمی‌توان همه‌ی خطرات کوهنوردی را از بین برد، اما می‌توانید  با استفاده از لباس و تجهیزات کوهنوردی با آن‌ها مقابله کنید. کوهنوردان باید متناسب با شرایط کوه مانند صخره‌ای یا شنی بودن کوه، برفی و یا بارانی بودن آن و … خطرات احتمالی مانند لیز خوردن، سقوط کردن، شکستگی صخره‌ای و … را پیش بینی کرده و متناسب با آن تجهیزات لازم را همراه خود داشته باشند.

تجهیزات کوهنوردی

تجهیزات کوهنوردی شامل تمامی وسیله‌هایی هستند که شما از آن‌ها برای صعود به قله‌های بلند استفاده می‌کنید. از لباسی که به تن می‌کنید گرفته تا طنابی که از آن برای وصل شدن و بالا رفتن از صخره‌ها استفاده می‌کنید، همگی جز تجهیزات ضروری کوهنوردی هستند. قبل از اینکه شروع به کوهنوردی کنید در ابتدا لیستی از لوازمی که لازم دارید تهیه کرده و تا کامل شدن لیستتان کوهنوردی را شروع نکنید.

لباس مناسب کوهنوردی

داشتن لباس مناسب در هنگام کوهنوردی می‌تواند این ورزش را برای شما بدون خطر، سرگرم کننده و مفرح کند. علاوه بر آن، این لباس مخصوص به خوبی از شما در برابر خطراتی مانند سرما، باد، عرق کردن، زخمی شدن و … محافظت می‌کند. لباس کوهنوردی باید متناسب با فصل انتخاب شده و لباسی که کوهنوردان در زمستان می‌پوشند با لباس بهاری آن‌ها متفاوت است.

در زمستان باید از کاپشن‌های مخصوص که از متریال‌های خاصی ساخته شده‌اند، استفاده کنید. اغلب این لباس‌ها چند تکه بوده و شامل پیراهن، تیشرت، کاپشن، کلاه، شلوار، پانچو بارانی و … می‌باشند. این لباس باید مقاوم بوده و در برابر کوچک‌ترین صدمات، آسیب نبیند.

کلاه مناسب برای کوهنوردی

داشتن کلاه در حین کوهنوردی جز ملزومات برای هر فرد می‌باشد. برای جلوگیری از تابش شدید گرمای خورشید، گرمازدگی و سرما استفاده از کلاه‌های متناسب و دارای سایزی درست ضروری می‌باشد. کلاه‌های کوهنوردی که در تابستان مورد استفاده قرار می‌گیرند همواره لبه دار بوده و برای جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب مناسب هستند. اما این کلاه‌ها را نمی‌توانید در سرمای زمستان نیز استفاده کنید. کلاه‌های بافتنی و پشمی ضخیم برای زمستان و پاییز کاربرد دارند.

کفش مناسب برای کوهنوردی

کفش‌های کوهنوردی باید بنابر شرایط آب و هوایی و فصلی انتخاب شوند. در فصل تابستان و بهار که هوا گرم است باید از کفش‌هایی استفاده کرد که تبادل هوایی خوبی بین داخل کفش و بیرون داشته باشند. از اواسط پاییز تا اواخر زمستان بالای قله‌ها همواره پر از برف بوده و سطح و دامنه‌ی کوه‌ها لغزنده و سرد می‌باشد به همین دلیل باید از کفش‌هایی که عایق سرما بوده و یخ شکن هستند استفاده کرد.

برندهای خوبی مانند کمپ، لوا، ماموت، نورث فیس، اسکار پا، نایک و … کفش‌های مناسب و با کیفیت کوهنوردی تولید می‌کنند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

لوازم ایمنی برای کوهنوردی

همانطور که گفتیم هر کوهنورد باید در طی مسیر لوازم ایمنی ضروری را به همراه داشته باشد تا از جان و سلامتی خود در برابر خطرات مختلف محافظت کند. همانطور که قبلاً نیز گفتیم کوهنوردی در دو نوع حرفه‌ای یعنی صعود به قله‌های بلند و معمولی، یعنی رفتن به کوه‌های تفریحی وجود دارد که در نوع معمولی استفاده از لباسی مناسب و چند وسیله‌ی ایمنی کافی بوده ولی در کوهنوردی حرفه‌ای لوازم ایمنی بسیاری وجود دارند که باید همه‌ی آن‌ها را به همراه داشته باشید. چند مورد از لوازم ایمنی کوهنوردی عبارتند از :

  • چراغ قوه
  • چادر و زیر انداز
  • دستکش ایمنی مناسب کوهنوردی
  • کیسه خواب
  • باتوم و عصای کوهنوردی
  • کرامپون
  • طناب مناسب کوهنوردی
  • لوازم دیجیتالی ضروری مانند موبایل، جی پی اس، پاور بانک و …
  • وسیله‌های بهداشتی و شخصی
  • جعبه کمک‌های اولیه
  • چاقو و تبرهای مناسب کوهنوردی
  • به یاد داشتن شماره‌های امداد و نجات

سخن آخر

اگر تصمیم به صعود قله‌های بلند گرفته‌اید به هیچ عنوان تنهایی اقدام به این کار نکرده و همواره سعی کنید با یک تیم حرفه‌ای و کار بلد به قله‌های بلند صعود کنید. توجه داشته باشید که لوازم ایمنی و لباس کوهنوردی جز وسیله‌هایی هستند که بدون آن‌ها نباید راهی کوه شد چرا که در حین کوهنوردی خطرات بسیاری در کمین شما بوده و هر لحظه ممکن است باعث آسیب به جان شما شوند.