Uncategorized @fa
2020-12-18

لباس کار و اهمیت شستشوی صحیح آن

لباس کار نیز مانند تمام لباس‌های دیگر برای شستشو و نگهداری ترفندها و روش‌های خاص خود را دارد. لباس کار و ایمنی به دلیل استفاده‌ی مکرر، امکان آسیب دیدن و یا کثیف شدن آن زیاد است و باید به طور مرتب مورد بررسی قرار گیرد. اصولاً تمام دستورالعمل‌های شستشوی لباس کار به طور خاص برای هر محصول توسط تولید کننده‌های لباس کار روی لباس نوشته می‌شود، چرا که به علت استفاده از الیاف مختلف در لباس ممکن است نوع و نحوه‌ی شستشو و مواد لازم برای شستن آن با یکدیگر متفاوت باشد.

 اهمیت شستشوی صحیح لباس کار

رعایت تمامی دستورالعمل‌ها و موارد لازم برای شستن لباس کار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که هر گونه خطا و اشتباهی در این کار می‌تواند کیفیت پارچه و قابلیت مهم لباس کار که همان حفظ جان فرد است را از بین ببرد و کیفیت آن را کاهش دهد. به همین علت است که هنگام شستشوی آن باید با حفظ قابلیت‌های ایمنی لباس، این کار را انجام دهیم. برای مثال زمانی که لباس کار مقاوم در برابر شعله می‌باشد اگر به ‌طور اصولی و استانداردها شسته نشود اثر محافظتی لباس به شدت کاهش یافته و فرد هنگام استفاده از این لباس در معرض خطر خواهد بود. از این رو باید با نحوه‌ی شستشو و مواد مورد استفاده در این کار آشنا شده و آن‌ها را مورد توجه قرار دهیم.

لباس کار چگونه شسته می‌شود؟

لباس کار نیز مانند تمام لباس‌های دیگر زمانی که کثیف می‌شود باید مورد شستشو قرار گیرد. دقت داشته باشید در لباس‌های بازتابنده و قابلیت دید در شب این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا هر گونه آلودگی می‌تواند این اثر را کاهش دهد. علاوه بر این موارد شستن لباس‌های کار با مواد شوینده‌ی قوی مانند سفید کننده اشتباه است چرا که می‌تواند کیفیت پارچه را تا حد زیادی پایین آورد. اگر لباس شما دارای برچسب شستشوی صنعتی باشد می‌توانید آن را مطابق با دستورالعمل‌های شستشوی صنعتی بشویید. استاندارد شست و شوی صنعتی به چگونگی شستشوی لباس و خشک کردن آن می‌پردازد.

موارد مهمی که برای نگهداری و شستشوی لباس کار باید به آن دقت کنید

  •  اولین نکته در در مورد شستشوی لباس کار تهیه‌ی آن از یک برند معتبر است چرا که لباس با کیفیت حتی با یک بار شستشوی اشتباه نیز به راحتی کیفیت خود را از دست نخواهد داد، اما اگر لباس شما از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد شما با هر دستورالعمل ویژه‌ای آن را شستشو دهید مطمئناً کیفیت خود را از دست خواهد داد.
  • مواد مورد استفاده در شستشوی لباس کار متفاوت با مواد شوینده‌ی لباس‌های عادی است. نحوه‌ی شستشوی لباس‌های کار نیز مانند لباس‌های معمولی نیست و باید آن را طبق قوانین و استانداردهای موجود، شستشو دهید. برای مثال نمی‌توان لباس کار و ایمنی را قبل شستشو خیساند یا مواد شستشو را مستقیم روی آن ریخت، یا نمی‌توان آن را با آب گرم و یا خیلی سرد شست و از نرم کننده استفاده کرد، چرا که تمامی این موارد می‌تواند کیفیت لباس را بسیار پایین آورد.
  • استفاده از پاک کننده‌هایی مانند سفید کننده و مواد حاوی کلر می‌تواند هم در کاهش کیفیت لباس اثر گذار باشد و هم به دستگاه تنفسی فرد صدمه بزنند. یکی از روش‌های شستشوی لباس‌های کار استفاده از جوش شیرین و فرآورده‌های بدون کلر است که می‌تواند لباس را بدون کاهش کیفیت تمیز کند.
  • استفاده از آب بسیار گرم و حرارت بالا هنگام شستشو و خشک کردن لباس کار می‌تواند باعث خراب شدن لباس و از دست دادن کیفیت آن شود.
  • برای داشتن بهترین شستشو توصیه می‌شود از برچسب‌های موجود روی انواع لباس کار که تولید کننده‌ها آن را روی لباس می‌زنند کمک بگیرید، چرا که این مجموعه‌ها با توجه به کارکرد لباس و الیافی که در آن مورد استفاده قرار گرفته است بهترین روش شستشو و خشک کردن را روی آن درج می‌کنند.

 کلام آخر

شاید برای بسیاری از افراد شستشوی لباس کار اهمیت چندانی نداشته باشد اما جالب است بدانید رعایت نکردن تمام نکات بالا هر ساله صدمات جانی جبران ناپذیری برای بسیاری از کارکنان مجموعه‌ها و کارخانجات مختلف می‌زند. به خصوص این امر برای کارگران مجموعه‌های پرخطر از اهمیت بیشتری برخوردار است. رعایت موارد مهم در شستشوی لباس کار علاوه بر اینکه هزینه و سرمایه‌ی استفاده شده برای خرید لباس کار را حفظ خواهد کرد همچنین می‌تواند جان افراد را در مقابل خطرات و آسیب‌های جدی محافظت کند.