Uncategorized @fa
2021-01-08

آشنایی با انواع لباس کار و ایمنی

لباس کار و ایمنی سوای اسم‌هایی که شرکت‌های تولید کننده بر روی آن می‌گذارند در جامعه و بین افرادی که از آن‌ها استفاده می‌کنند ممکن است از اسامی و عناوین دیگری برخوردار باشند که ما در این مطلب شما را با انواع لباس کار که در هر صنعتی از آن‌ها استفاده می‌شود، آشنا خواهیم کرد.

لباس کار به عنوان یکی از ضروری‌ترین لباس‌هایی است که افراد در هر شغل و فعالیتی باید آن را به تن داشته باشند. این لباس می‌تواند شامل کفش، عینک، شلوار، کاپشن، پیراهن و هر آنچه که نیاز است تا فرد برای حفاظت از جان خود در مقابل خطرات می‌بپوشد باشد.

لباس کار مهندسی

لباس کار مهندسی به نوعی از لباس کار گفته می‌شود که از پارچه‌های با کیفیت، در طرح‌ها و مدل‌های خاص و شیک تولید می‌شود. این نوع لباس کارها با توجه به مشاغل مختلف از تنوع رنگی خوبی برخوردار هستند و شباهت کمتری با لباس‌های کار کارگری دارند. چرا که در لباس کار مهندسی بیشتر از جنبه‌های ایمنی، ظاهر و زیبایی لباس مورد اهمیت قرار می‌گیرد.

لباس کار دو بنده

لباس کار دوبنده شامل شلواری است که دارای بندهای بلند است که بخشی از نیم تنه‌ی بالای فرد را نیز تحت پوشش خود قرار می‌دهد. این لباس برای فعالیت‌ها و شغل‌هایی که در محیط‌های گرم قرار دارند مناسب می‌باشد، چرا که می‌تواند تهویه‌ی خوبی داشته باشد و از میزان تعریق فرد بکاهد.

 لباس کارگری

لباس کارگری یکی از پرکاربردترین لباس‌های کار است که سوای بحث زیبایی بیشتر به کارکرد و کیفیت آن توجه می‌شود. این لباس باید بتواند از بدن کارگران در مجموعه‌ها و کارخانه‌های مختلف با فعالیت‌های گوناگون محافظت کند. این لباس‌ها در طرح‌ها و مدل‌های ساده‌تری تولید ‌شده و از پارچه‌های نسبتا متوسط در آن  استفاده می‌شود.

لباس فرم نگهبانی

لباس فرم نگهبانی که به نام لباس حراست و لباس اداری نیز شناخته می‌شود شامل یک شلوار و پیراهن پارچه‌ای است که جنس شلوار اغلب از جنس فاستونی و پیراهن از جنس تترون انتخاب و دوخته می‌شود. این لباس‌ها اغلب در طرح‌های ساده دوخت می‌شوند، چرا که لباس نگهبانی به منظور حفظ هماهنگی با مجموعه مورد استفاده قرار می‌گیرد و بحث حفاظت از جان فرد در مقابل خطرات مختلف در آن مطرح نیست.

جلیقه‌های شبرنگ

جلیقه‌های شبرنگ که به جلیقه‌ی خبرنگاری نیز مشهور هستند لباس‌هایی فاقد آستین می‌باشند که از پارچه‌های شبرنگ و قابل دید در شب دوخته می‌شوند. این لباس‌ها با تعدد جیب روی آن شناخته شده هستند. در این لباس‌ها بحث قابلیت دید در شب بیشتر از مباحث دیگر اهمیت دارد بنابراین باید از این نظر که موقع شستشوی آن کیفیت، کارایی و قابلیت‌های آن از دست نرود تهیه و تولید شود.

کلاه ایمنی

کلاه ایمنی نیز جزو زیر مجموعه‌ی انواع لباس کار صنعتی است که می‌تواند سر افراد را در مقابل خطرات مختلف مانند سقوط اشیا سنگین و خطرناک حفظ کند. کلاه‌های ایمنی به طور معمول از فایبرگلاس و ABS نشکن ساخته می‌شوند. برای محیط‌های کم خطرتر می‌توان از پارچه‌ برای تولید کلاه ایمنی نیز استفاده کرد.

کفش ایمنی

کفش ایمنی را نیز می‌توان جزئی از انواع لباس کار دانست که در تولید آن از پارچه‌ها و موادی استفاده می‌شود که بتواند پا و انگشتان فرد را در مقابل سقوط اشیا محافظت کند. همچنین در مکان‌هایی که با برق سروکار دارند نیز این کفش‌ها باید عایق مناسبی در مقابل برق گرفتگی باشد. کفش‌های ایمنی باید بسیار با کیفیت ساخته شوند تا بتوانند عمر طولانی و مفید داشته باشند.

روپوش آزمایشگاهی

روپوش‌های آزمایشگاهی که به آن‌ها روپوش‌های کارگاهی و پزشکی نیز گفته می‌شود به نوعی از لباس‌های کار گفته می‌شود که دارای قد بلند می‌باشند و در جلوی آن‌ها از دکمه برای باز و بسته شدن استفاده می‌شود. در این لباس‌ها حفظ جان فرد در مقابل مواد شیمیایی مختلف از اهمیت بسیاری برخوردار است. جنس الیاف لباس‌های کارگاهی باید در مقابل شستشوی مداوم و مواد شیمیایی مختلف مقاوم باشد.

لباس کار دو تکه

لباس کار دو تکه به لباسی گفته می‌شود که شامل یک کاپشن و شلوار است. استفاده از این لباس کار نسبت به لباس‌های کار دیگر کاربرد بیشتری دارد.

 لباس کار سرهمی

لباس کاری که به صورت یکسره شلوار و پیراهن به هم دوخته می‌شوند سرهمی یا بیلرسوت گفته می‌شود. این لباس‌ها در قسمت جلو دارای یک زیپ بلند هستند. این لباس‌ها می‌توانند تمام بدن فرد را در مقابل خطرات و آسیب‌های محیطی حفظ کنند. از این لباس در مکان‌هایی که آب و هوای سرد دارند بیشتر استفاده می‌شود.

عینک ایمنی

عینک ایمنی را نیز می‌توان جزو انواع لباس‌ کار و ایمنی مهم برشمرد چرا که عینک‌های ایمنی می‌توانند از چشم‌های فرد در مقابل خطرات مختلف مانند گرما، تعریق، مواد شیمیایی خطرناک، گرد و خاک و… محافظت کنند.