Uncategorized @fa
2021-08-09

روانشناسی رنگ‌ها در لباس کار و ایمنی

خلق و خوی و وضعیت روحی ما می‌تواند در راندمان کاری و عملکرد ما تاثیر مستقیمی داشته باشد. یکی از این فاکتورهای تاثیر گذار روی خلق و خوی انسان‌ها، رنگ‌های محیط اطراف اوست. رنگ‌های استفاده شده در محیط اطراف ما انسان‌ها، می‌تواند وضعیت روحی ما را دستخوش تغییر قرار داده و در نهایت موجب بهبود روند کاری ما و یا عدم تمرکزمان شود.

رنگ لباسی که ما از آن استفاده می‌کنیم نیز در وضعیت روحی و روانی ما تاثیر بسزایی دارد، چنانکه روانشناسان نیز بر این عقیده‌اند که افراد افسرده از رنگ‌های تیره و افراد با سلامتی روحی و روانی، از رنگ‌های شاد استفاده می‌کنند. این روند می‌تواند روی فعالیت‌های شخصی و شغلی افراد تاثیر بسزایی داشته باشد. لباس کار نیز یکی از لباس‌های پر اهمیت و پر کاربرد در زندگی ما انسان‌هاست چرا که ما بیشتر وقت خود را در طول روز ، در سرکار به سر می‌بریم و رنگ لباسی که به تن داریم می‌تواند روی خلق و خوی، وضعیت رفتاری ما و در نهایت روی کار ما تاثیر زیادی بگذارد.

انتخاب بهترین رنگ برای لباس کار

با توجه به روانشناسی رنگ‌ها، رنگ‌های شاد و روشن‌ که از طبیعت الهام گرفته شده‌اند، موجب افزایش نشاط و بهبود وضعیت رفتاری و بالا رفتن تحرک و سرعت افراد می‌شوند. همچنین برعکس این مورد نیز زمانی صادق است که از لباس‌هایی به رنگ‌های تیره و خنثی استفاده می‌کنیم. رنگ‌های تیره می‌توانند بعد از مدتی موجب یکنواختی، افسردگی و عدم تمرکز افراد در محیط‌های کاری شده و رنگ‌های روشن و شاد نیز حس شادابی، نشاط و سرزندگی را به افراد می‌بخشند.

افرادی که به صورت حرفه‌ای و تخصصی لباس کار طراحی می‌کنند، اغلب سعی می‌کنند از روانشناسی رنگ‌ها نیز بهره برده و رنگ لباس را متناسب با نوع محیط کاری و با توجه به رفتار‌های انسانی طراحی و اجرا کنند. درست است که هنوز در محیط‌های کاری، کارخانه‌جات، صنایع مختلف و مجموعه‌های بزرگ، روانشناسی رنگ‌ها مورد توجه کافی قرار نگرفته و اهمیت آن بر همگان آشکار نشده است. اما بهتر است بدانید در کشورهای غربی و پیشرفته کارفرمایان برای بهبود وضعیت و افزایش راندمان کاری کارکنان خود، تمامی فاکتورهای مهم مانند رنگ لباس را نیز در نظر می‌گیرند.

 رنگ‌ها و تاثیر آن‌ها در فعالیت‌های ما

هر کدام از رنگ‌های موجود در طبیعت خاصیت ویژه‌ی خود را داشته و حس خاصی را به ما القا می‌کنند که این نیز مربوط به بحث روانشناسی رنگ‌هاست. در ادامه به کاربردی‌ترین رنگ‌ها در طراحی لباس‌های کار اشاره خواهیم کرد.

 لباس کار به رنگ آبی

از نظر روانشناسان رنگ آبی نسبت به رنگ‌های دیگر بیشتر موجب آرامش شده و باعث رفع خستگی روحی و جسمی، افزایش اعتماد به نفس و احساس امنیت در فرد می‌شود. همچنین رنگ آبی خلاقیت و تحرک را در انسان افزایش داده و حس خنکی و طراوت را به او می‌بخشد، به همین علت است که اکثر لباس‌های کار به رنگ آبی روشن تا تیره طراحی می‌شوند.

توصیه می‌شود برای مشاغلی که تنش و فشارهای روحی در آن بیشتر است از این رنگ و تناژهای مختلف آن برای طراحی و اجرای لباس کار استفاده شود تا حس آرامش و امنیت به افراد القا شود.

لباس کار به رنگ نارنجی

رنگ نارنجی نماد شادی، خلاقیت، شور و اشتیاق، قدرت موفقیت و تحرک بیشتر است. تمام طیف‌های رنگی نارنجی نیز از این خاصیت برخوردارند. افرادی که از رنگ نارنجی استفاده می‌کنند افراد پر انرژی و پرتحرکی هستند و در فعالیت های خود انرژی بیشتری دارند. همچنین این رنگ باعث افزایش اکسیژن رسانی به مغز و تقویت حافظه می‌شود از این رو بهتر است برای مشاغلی که به صورت تیمی و گروهی انجام می‌شوند و نیاز به خلاقیت و انرژی بالا در کارکنان دارد از این رنگ و تناژهای مختلف آن در لباس کار استفاده شود که می‌تواند راندمان کاری را بالاتر برده و خلق و خوی افراد را بهبود بخشد.

لباس کار به رنگ زرد

رنگ زرد رنگ پر انرژی است و معمولاً در محیط هایی که نیاز به انرژی زیاد است از آن استفاده می‌شود. این رنگ می‌تواند احساس انرژی و پویا بودن را منتقل کند و میزان سوخت و ساز در بدن را افزایش می‌دهد. همچنین رنگ زرد روی افرادی که داری روحیه‌ی افسرده و بی حال هستند تاثیر مثبتی می‌گذارد، به همین علت استفاده از این رنگ در لباس کار می‌تواند در افزایش انرژی و فعالیت افراد تاثیر خوبی داشته باشد. لباس‌هایی که به رنگ زرد هستند می‌توانند روحیه و امید را در کارکنان یک مجموعه بالا برده و اعتماد به نفس آن‌ها را افزایش دهند.  بهتر است دقت کنید رنگ زرد می‌تواند بعد از مدتی چشم را خسته کند به همین علت بهتر است به طور کامل از این رنگ در لباس کار استفاده نکرده و در قسمت‌های خاصی از لباس و یا در تناژهای ملایم‌تر از آن استفاده کنید.

لباس کار به رنگ سفید

رنگ سفید نمادی از پاکیزگی و نظافت است که می‌تواند استرس را از انسان دور کرده او را برای حرکت به سوی آینده آماده کند. به خاطر حس تعادلی که در این رنگ وجود دارد می‌توان برای مکان‌های پر تنش و صد البته برای محیط‌های کاری که رعایت بهداشت از اولویت‌های این مجموعه است از لباس کارهای سفید استفاده کرد. همانطور که همه‌ی ما می‌دانیم لباس کار اغلب پزشکان و افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند یا لباس کار آشپزها به رنگ سفید است تا به راحتی متوجه کثیف شدن لباس شده و آن را تعویض کنند.

لباس کار به رنگ قرمز

رنگ قرمز رنگ شور و اشتیاق و هیجان است و به افراد شجاعت و جسارت می‌بخشد. لباس‌هایی که به رنگ قرمز هستند قدرت و اعتماد به نفس را به افراد القا می‌کنند از این رو لباس‌های کاری که در آن‌ها افراد مشغول فعالیت‌های شغلی پر تلاش و سخت هستند رنگ قرمز می‌تواند مناسب باشد چرا که حس قدرت و هیجان آن‌ها را بیشتر می‌کند.

کلام آخر

هیچ اجبار و یا قانون خاصی برای استفاده از رنگ‌های مختلف در لباس کار وجود ندارد و شما می‌توانید به راحتی از رنگ‌های سازمانی خود در لباس کار استفاده کنید. رنگ‌هایی که در آن‌ها حس نشاط، هیجان و انرژی وجود دارد و موجب بالا رفتن اعتماد به‌ نفس می‌شود، می‌تواند در خلق و خوی کارکنان شما تاثیر مستقیمی گذاشته و بهره‌وری کاری شما را بالاتر ببرد. از این رو توصیه می‌شود برای طراحی و سفارش لباس کار خود روانشناسی رنگ‌ها را در نظر گرفته و متناسب با نیاز خود بهترین لباس کار را در اختیار کارکنانتان قرار دهید.