Uncategorized @fa
2021-10-19

انتخاب کفش کار مناسب زمستان و پاییز

پاها جز اعضای مهم و حساس بدن بوده و به همین دلیل مراقبت از آن‌ها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. کفش‌ هایی که انتخاب می‌کنید باید متناسب با شرایط محیط و آب و هوای موجود انتخاب شوند. به عنوان مثال از پوشیدن کفش‌های متناسب با هوای سرد، در فصول گرم خودداری کنید چرا که باعث تعریق پوست و آسیب به پاهایتان خواهید شد.

انتخاب درست کفش‌هایی که در محیط‌های کار و به ویژه در فصول سرد مورد استفاده قرار می‌گیرند، بسیار مهم‌تر از کفش‌های استفاده شده در زندگی روزمره می‌باشند چرا که شرایط و قوانین حاکم در محیط کار متفاوت بوده و افراد در معرض خطرات و آسیب‌های زیادی قرار می‌گیرند. کفش‌های کاری که در فصول سرد و گرم پوشیده می‌شوند باید متفاوت از یکدیگر بوده و اگر از یک نوع کفش کار در اغلب شرایط محیط کار استفاده شود، موجب آسیب به پاهای افراد خواهد شد.

کفش کار مناسب زمستان و آب و هوای سرد

استفاده از کفش‌های ایمنی متناسب با شرایط و محیط کاری به دلیل وجود خطرات و آسیب‌های احتمالی در محیط کار، از اهمیت زیادی برخوردار است. به عنوان مثال اگر فرد در یک محیط بسته و یا اداری کار می‌کند، اگر کفش‌های وی جنس خوب و مقاومی در برابر سرما داشته باشند، کافی می‌باشد. اما در محیط‌های بیرونی باید کفش‌هایی انتخاب شوند که در مقابل لیز خوردن و سرمای شدید مقاوم باشند. در حالت کلی کفش‌های کار مناسب برای فصل پاییز و زمستان، باید با دقت انتخاب شده و از سلامتی افراد در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت کنند.

اهمیت انتخاب کفش کار مناسب زمستان با توجه به نیاز افراد

استفاده از کفش‌های متناسب با شرایط و محیط کاری به دلیل وجود خطرات و آسیب‌های احتمالی در محیط کار، از اهمیت زیادی برخوردار است. به هیچ عنوان نباید از کفش‌هایی که جنس نازکی دارند و یا تمامی قسمت‌های پا را نمی‌پوشانند، در فصل‌های پاییز و زمستان استفاده کرد. علاوه بر آن کارفرمایان باید در ابتدا شرایط و خطرات محیط کار را شناخته و با بررسی آن‌ها کفشی مناسب انتخاب کنند.

دو مورد از عواملی که در انتخاب کفش کار مناسب برای آب و هوای سرد نقش مهمی دارند، میزان محافظت کفش از پا در برابر سرما و جلوگیری از لیز خوردن فرد می‌باشد. پس مسئولان باید در پاییز و زمستان با انتخاب کفش‌هایی مناسب برای کارکنان از جان و سلامتی آن‌ها محافظت کنند.

معیارهایی برای انتخاب کفش مناسب فصول سرد

همانطور که گفتیم کفش‌های کار مورد استفاده در فصل‌های سرد باید دارای برخی ویژگی‌های خاصی بوده و با بقیه‌ی کفش‌های عادی تفاوت‌هایی داشته باشند. در اینجا قصد داریم به بررسی معیارهایی که باید بر اساس آن‌ها کفش‌های استاندارد و مناسب آب و هوای سرد انتخاب شود، می‌پردازیم.

جنس پارچه کفش کار

در پاییز و زمستان به دلیل آب و هوای سردی که حاکم است، جنس پارچه‌ی کفش باید به نحوی باشد که علاوه بر ممانعت از ورود سرما، در هنگام بارش برف و باران از ورود آب به داخل کفش نیز خودداری کند. یکی از پارچه‌هایی که می‌تواند همه‌ی این ویژگی‌ها را دارا باشد، چرم می‌باشد. چرم‌های صنعتی به خوبی می‌توانند در سرما از پاها محافظت کرده و هچنین به دلیل بادوام بودنشان، افراد می‌توانند مدت زمان زیادی از آن‌ها استفاده کنند.

کیفیت و نوع دوخت

کیفیت دوخت در تمامی کفش‌های روزمره و کار، برای افزایش طول عمر کفش از اهمیت زیادی برخوردار است. کیفیت دوخت کفش کار در فصل سرما باید به گونه‌ای باشد که مانع از ورود آب به داخل کفش شود. در حالت کلی کفش‌ها به دو طریق، دوخت با نخ مخصوص و چسب مخصوص دوخته می‌شوند. اگر می‌خواهید کفش با کیفیت و با دوامی برای روزهای سرد زمستانی انتخاب کنید، توصیه می‌کنیم از کفش‌هایی که دورشان با نخ دوخته شده‌اند، استفاده کنید چرا که در بسیاری از موارد چسب‌های مورد استفاده در کفش‌ها بعد از مدتی خاصیت چسبندگی خود را از دست داده و موجب خراب شدن کفش می‌شوند.

نوع و جنس زیره کفش کار

یکی از مهم‌ترین خطرهایی که در فصل زمستان جان افراد را تهدید می‌کند، لیز خوردن روی محیط‌های برفی می‌باشد و تنها راه مقابله با این خطر، استفاده از کفش‌هایی با زیره‌های شیاردار می‌باشد. استفاده از کفش‌های کار با زیره‌های عاج دار و شیار دار علاوه بر این که مانع از لیزر خوردن فرد در محیط‌های برفی و لغزنده می‌شود، از پاهای افراد در مقابل اشیای تیز و برنده نیز محافظت می‌کند.

پاشنه مناسب کفش کار

در طراحی و انتخاب کفشهای کار معمولاً از پاشنه‌های ۳ سانتی استفاده می‌شود تا افراد در مواقعی که مجبور هستند مدت زمان طولانی سرپا باشند، اذیت نشوند. در فصل زمستان و پاییز نیز به دلیل اینکه اغلب اوقات محیط‌های کار بیرونی لغزنده می‌باشد، اگر از کفش‌های نامناسب و پاشنه بلند استفاده کنید، جان کارکنان به خطر می‌افتد.

رنگ کفش کار زمستانی

همانطور که می‌دانید در فصل‌های پاییز و زمستان بهتر است که از کفش‌هایی با رنگ تیره مانند مشکی، قهوه‌ای، سورمه‌ای و … استفاده شود چرا که این رنگ‌ها  با جذب گرما، باعث گرم نگهداشتن پاهای فرد می‌شوند. به همین دلیل در انتخاب و خرید کفش کار در فصل زمستان نیز توجه داشته باشید که حتماً از رنگ‌های تیره استفاده کنید.