Uncategorized @fa
2021-10-12

لباس رسمی اداری و اهمیت استفاده از آن

سازمان‌ها و محیط‌های اداری جز رسمی‌ترین محیط‌های کار به شمار می‌روند و به همین دلیل اغلب افراد در هنگام استخدام در این گونه ادارات و یا حتی برای رفتن به مصاحبه، دغدغه‌ی انتخاب لباس دارند. برای اینکه در محیط‌های اداری افراد لباس‌های متفاوت نپوشیده و محیط کار ناخوشایند به نظر نرسد، کارفرمایان باید لباس‌های مخصوصی را تهیه کرده و در اختیار افراد قرار دهند.

حتی در صورت تهیه‌ی لباسی یکسان برای کارکنان، باید باز هم یکسری نکات و اصول در طراحی و حتی پوشیدن آن‌ها رعایت شود. در طراحی لباس‌های اداری تنها دو مورد کلی و اصلی وجود دارد که در صورت رعایت آن‌ها می‌توان گفت لباس کار رسمی، استاندارد و مناسب می‌باشد. مسئولان مربوطه و یا کارکنان در هنگام انتخاب لباس کار، حتماً به دو مورد زیر توجه داشته باشند:

  • لباس کاری که انتخاب می‌شود باید راحت بوده و با داشتن سایزی مناسب، مانع از انجام وظیفه‌ی افراد نشود.
  • ادارات و سازمان‌های بسیاری وجود دارند که لباس‌هایشان نیز با یکدیگر متفاوت می‌باشد، پس سعی کنید لباسی را انتخاب کنید که متناسب با شرایط محیط کار باشد.

لباس اداری مناسب برای خانم‌ ها

در تمامی محیط‌های کاری، لباس کار آقایان و خانم‌ها با یکدیگر متفاوت بوده و لباس خانم‌ها تنها رنگ و پارچه‌ی یکسانی با لباس آقایان دارد. در حالت کلی لباسی که خانم‌ها در محیط‌های رسمی و اداری بر تن می‌کنند، شامل مانتو، شلوار و مقنعه می‌باشد. لباس خانم‌ها به دلیل بلند بودن، باید همواره اتو کشی شده و ظاهری خوشایند داشته باشد. از طرفی سایز مانتو نیز از اهمیت زیادی برخوردار بوده و نباید خیلی گشاد و خیلی تنگ باشد. علاوه بر آن، خانم‌ها باید متناسب با فرهنگ ملی کشور لباسی با حجاب داشته و همواره مقنعه به سر داشته باشند. لباس خانم‌ها تنها با مانتو، شلوار و مقنعه تمام نشده و برای تکمیل ظاهر خوشایند خود، استفاده کردن از کفش‌هایی راحت و در عین حال رسمی و شیک توصیه می‌شود.

لباس رسمی مناسب برای آقایان

لباس رسمی که آقایان در ادارات مختلف به تن دارند شامل دو نوع، کت شلوار اداری و پیراهن شلوار می‌باشد. کارکنان می‌توانند بنابر شرایط کاری و میزان رسمی بودن محیط از هر دوی آن‌ها استفاده کنند. آقایان نیز باید مانند خانم‌ها همواره لباسی اتو کشی شده دارای ظاهری زیبا بپوشند چرا که اگر این گونه نباشد موجب پایین آمدن سطح کاری شرکت می‌شود. آقایان در فصل‌های گرم سال یعنی بهار و تابستان بهتر است که از پیراهن و شلوار استفاده کنند اما اگر به دلیل رسمی بودن محیط مجبور به استفاده از کت شلوار باشند، باید از کت‌هایی با جنس نازک و خنک استفاده کنند.

اهمیت استفاده از لباس رسمی در محیط‌های اداری

حتماً تاکنون به محیط‌های اداری مانند بانک‌ها، سازمان‌ها و ادارات دولتی، شرکت‌های خصوصی و … رفته‌اید، اگر کمی دقت کرده باشید در همه‌ی آن‌ها کارکنان لباسی مخصوص و معمولاً به رنگ سازمانی آن اداره بر تن دارند. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که امروزه فرهنگ استفاده از لباس کار به خوبی جا افتاده و حتی اگر اداره‌ای لباس کار مخصوصی را تهیه نکند، کارکنان خود باید لباسی مناسب و رسمی بپوشند. پوشیدن لباس اداری فقط به دلیل زیبا دیده شدن محیط کار نبوده و اهمیت‌ زیادی دارد که برخی از این موارد مهم عبارتند از:

  • با لباس کار رسمی و یکسان می‌توانید برند سازی کرده و کسب و کار خود را حرفه‌ای نشان دهید.
  • با جلب اعتماد مشتریان می‌توانید با آن‌ها ارتباط بهتری برقرار کنید.
  • کارمندان با این لباس‌ها احساس راحتی کرده و دغدغه‌ی پوشیدن لباس مناسب را ندارند.
  • با حرفه‌ای و زیبا دیده شدن محیط کار، مشتریان زیادی به سمت شما جذب شده و این نوعی بازاریابی به شمار می‌آید.
  • با یکسان شدن لباس‌ها، اختلاف سلیقه و فرهنگ در محیط کاری به وجود نمی‌آید.
  • و در نهایت باعث افزایش بازده کاری کارکنان می‌شود.

از چه رنگ‌هایی برای لباس اداری استفاده کنیم؟

اگر کمی در مورد روانشناسی رنگ‌ها اطلاعات داشته باشید، حتماً می‌دانید که رنگ لباسی که کارکنان می‌پوشند، تأثیری مستقیم در بازده کاری و ارتباط آن‌ها با مشتریان دارد. اغلب در محیط‌های اداری سعی می‌کنند تا از رنگ‌های تیره و رسمی مانند سیاه، طوسی، سورمه‌ای، خاکستری، آبی و … استفاده کنند. این رنگها می‌توانند ظاهر شرکت را حرفه‌ای نشان داده و سطح کاری را بالا ببرند.

نکات مهم در مورد انتخاب لباس اداری

در بسیاری از ادارات دولتی مسئولان، لباس کارهایی یکسان برای همه‌ی کارکنان خود تهیه می‌کنند که در این صورت افراد دیگر نگران انتخاب لباس کار برای خود نمی‌باشند. اکسسوری‌ها و کفش‌هایی که در کنار لباس رسمی استفاده می‌شوند، نقش مهمی در زیبایی ظاهری لباس اداری دارند. اگر می‌خواهید همواره در محل کار، ظاهری زیبا داشته باشید، حتماً به نکات مهم زیر توجه کرده و لباس‌های خود را بر اساس آن انتخاب کنید.

  • بهتر است که خانم‌ها از کفش‌هایی راحت و با پاشنه‌ی ۵ الی ۷ سانتی استفاده کرده و از پوشیدن کفش‌هایی با پاشنه‌های بلند خودداری کنند.
  • استفاده کردن از کفش‌های صندل و یا اسپورت برای خانم‌ها و آقایان مناسب نبوده و جلوه‌ی خوبی برای محیط‌های اداری ندارد.
  • اغلب لباس‌های رسمی دارای شلوار نیز هستند اما اگر در برخی شرایط مجبور به استفاده از شلوار دیگری شدید، از شلوارهای تنگ و گشاد استفاده نکنید.
  • لباسی که در فصول گرم و سرد استفاده می‌کنید باید جنس‌های متفاوتی داشته باشند ولی اگر تنها یک جنس لباس‌کار تهیه شده باشد، حتماً در فصول سرد از یک لباس گرم دیگر که رنگی متناسب با لباس اداری دارد، استفاده کنید.
  • لباس اداری باید دارای سایزی مناسب برای هر فرد باشد.
  • اگر به دنبال داشتن ظاهری شیک و لاکچری در محیط کار هستید، استفاده از ساعت‌های لوکس را فراموش نکنید.