Uncategorized @fa
2021-12-14

انواع کلاه ایمنی صنعتی و کاربردهای آن

افراد در هنگام انجام بسیاری از فعالیت‌های روزانه مانند استفاده از وسایل نقلیه، رفتن به سرکار و … ممکن است با خطرات زیادی روبرو شوند. بیشترین آسیب‌هایی که افراد را تهدید می‌کند، معمولاً در محیط‌های کار می‌باشد که به همین دلیل همواره توصیه می‌شود که در محیط‌های کاری پر خطر، نکات ایمنی را رعایت کرده و از تجهیزات ایمنی مانند کلاه ایمنی صنعتی، دستکش ایمنی، لباس کار مناسب، کفش مناسب و … برای حفاظت از سلامتی خود استفاده کنید.

در بین اعضای بدن، سر یکی از قسمت‌های حساس بوده و باید در هنگام بروز خطرات مختلف از آن مراقبت ویژه‌ای شود. در مشاغلی مانند ساختمان سازی، کار در معدن، کارخانجات صنعتی و … همواره خطراتی مانند افتادن وسیله، ریزش آوار، افتادن سنگ و آجر و … سر افراد را تهدید می‌کند که اگر از کلاه ایمنی صنعتی استفاده نشود، ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری وارد شده و یا حتی سبب از دست دادن جان افراد شود.

کلاه ایمنی صنعتی چیست؟

کلاه ایمنی صنعتی جز تجهیزات حفاظت فردی بوده و برای محافظت از سر در مقابل خطرات مختلف کاربرد دارد. در هر شغل و حرفه‌ای اگر حتی آسیب‌های جزئی نیز سر را تهدید کنند، باید از کلاه ایمنی صنعتی استفاده شود. این وسیله می‌تواند از سر در مقابل آسیب‌هایی مانند سقوط اشیا و وسیله‌های مختلف، برخورد اشیا ثابت در محیط کار، برق گرفتگی، سوختگی و … محافظت کند.

کلاه‌های ایمنی علاوه بر مشاغل پر خطر در زندگی رومزه نیز کاربرد داشته و افراد باید از آن‌ها استفاده کنند. به عنوان مثال در هنگام استفاده از موتورسیکلت استفاده از کلاه ایمنی مخصوص ضروری می‌باشد اما این نوع از کلاه‌ها با کلاه ایمنی صنعتی متفاوت بوده و باید در هر موقعیت، متناسب با شرایط موجود از کلاه‌های ایمنی مناسبی استفاده کنید.

اهمیت و ضرورت استفاده از کلاه ایمنی در مشاغل پر خطر

با وجود اینکه افراد با خطرات و آسیب‌های ناشی از وارد شدن ضربه به سر آشنا هستند، اما باز هم در برخی مواقع از استفاده‌ی کلاه ایمنی صنعتی خودداری می‌کنند. همانطور که می‌دانید قسمت سر و اطراف آن از جمله آسیب پذیرترین قسمت‌های بدن بوده و باید به صورت ویژه‌ای از آن‌ها مراقبت کنید. پس به هیچ عنوان از استفاده کلاه ایمنی ممانعت نکنید. از طرفی کارفرما طبق قانون موظف می‌باشد که تمامی جهیزات ایمنی از جمله کلاه ایمنی را برای کارکنان خود فراهم کند.

انواع کلاه ایمنی صنعتی

کلاه ایمنی صنعتی اغلب در مشاغلی مانند ساختمان سازی و کارگاه‌های مختلف کاربرد داشته و به دلیل اینکه آسیب‌های موجود در هر کدام متفاوت می‌باشد، باید از کلاه‌های مختلفی استفاده شود. به همین  دلیل بهتر است که در ابتدا با انواع کلاه‌های ایمنی آشنا شده و سپس نسبت به تهیه‌ی آن اقدام کنید. در حالت کلی کلاه‌های ایمنی صنعتی به دو دسته‌ی مهندسی و کارگری تقسیم بندی می‌شوند اما یک دسته بندی دیگری نیز توسط اداره ایمنی و بهداشت کار (OSHA) ارائه شده است که به صورت زیر ارائه می‌شود.

کلاه ایمنی صنعتی Type I

کلاه ایمنی Type I  به گونه‌ای طراحی شده است که از ناحیه بالای سر، بیشتر از بقیه نقاط محافظت می‌کند. این نوع کلاه مناسب برای افرادی است که ممکن است با سقوط اشیا، ضربه‌ای به سرشان وارد شود.

کلاه ایمنی صنعتی Type II

این نوع از کلاه‌های ایمنی صنعتی بیشتر بر روی اطراف سر تمرکز داشته و مناسب برای مواقعی هستند که ممکن است سر به فرد جسمی برخود کند.

چگونه کلاه ایمنی متناسب با شغل خود انتخاب کنیم؟

کلاه‌های ایمنی دسته بندی‌های متفاوتی داشته و بر اساس عوامل مختلفی مانند نوع کاربرد، جنس، رنگ و … تقسیم بندی می‌شوند. مهم‌ترین دسته بندی که می‌توان برای کلاه ایمنی صنعتی انجام داد، این است که بر اساس شرایط محیط کار و آسیب‌های موجود در آن انتخاب شوند.

نوعی از کلاه‌های ایمنی صنعتی که بیشترین کاربرد را نیز دارند، مناسب برای محافظت از سر در مقابل برخود و سقوط اشیا می‌باشد که در مشاغلی مانند ساختمان سازی، معادن، کارخانجات و … کاربرد دارند. اما آسیب به سر فقط ناشی از ضربه نبوده و گاهاً برق گرفتگی و سوختگی نیز می‌تواند سبب آسیب به سر شود. به همین دلیل نوع دیگری از کلاه‌های ایمنی نیز وجود دارند که خاصیت عایق بودن داشته و می‌توانند به خوبی از سر محافظت کنند.

رنگ های مختلف کلاه ایمنی بیانگر چه چیزی هستند؟

شاید تا به حال توجه کرده‌اید که کلاه‌های ایمنی در رنگ‌های مختلفی وجود دارند. باید بدانید که هر کدام از  این رنگ‌ها معانی خاصی داشته و بیانگر نوع کلاه و استفاده از آن در مشاغل مختلف می‌باشند که در ادامه به بررسی چند رنگ رایج که در کلاه‌های ایمنی به کار می‌روند، می‌پردازیم.

کلاه آبی

کلاه‌های ایمنی آبی رنگ خاصیت عایق بودن داشته و توسط اپراتورهای فنی و برق کاران مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کلاه زرد

کلاه‌های ایمنی صنعتی زرد یکی از پر استفاده‌ترین کلاه‌های ایمنی هستند که اغلب در پروژه‌های ساختمان سازی توسط کارگران و مهندسان ناظر استفاده می‌شوند.

کلاه قرمز

کلاه‌هایی به رنگ قرمز توسط آتش نشان‌ها مورد استفاده قرار گرفته و علاوه بر اینکه عایق حرارت هستند، در مقابل ضربه نیز مقاومت خوبی دارند.

کلاه سفید

رنگ سفید از کلاه‌های ایمنی یکی از کلاه‌های ایمنی ساده بوده و در بیشتر مواقع توسط مهندسان و مدیران کارگاه‌ها و کارخانجات استفاده می‌شوند.

انواع کلاه ایمنی بر اساس جنس آن ها

یکی از موضوعات مهمی که در هنگام انتخاب و تهیه کلاه ایمنی اهمیت دارد، جنس آن می‌باشد چرا که تاثیر مستقیمی در نحوه عملکرد کلاه ایمنی و نحوه استفاده از آن در مشاغل مختلف دارد. کلاه‌های ایمنی بر اساس اینکه ضربه گیر بوده و یا در مقابل حرارت و برق عایق هستند، از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند.

کربن، پلاستیک و نایلون و فایبرگلاس از جمله رایج‌ترین موادی هستند که کلاه‌های ایمنی را از آن‌ها می‌سازند. کلاه‌هایی که از این جنس هستند، مقاومت خوبی در برابر ضربه داشته و در مقابل فایبرگلاس نیز می‌تواند عایق مناسبی در برابر برق و حرات باشد. پس بهتر است که در هنگام انتخاب کلاه ایمنی، متناسب با شغل خود از جنس‌های مختلف آن استفاده کنید.