Uncategorized @fa
2021-12-07

دستکش ضد برش و کاربردهای آن در مشاغل مختلف

رعایت نکات ایمنی و استفاده از تجهیزات مناسب برای حفظ سلامتی افراد در محیط کار، از جمله الزاماتی هستند که باید در تمامی محیط‌هایی که امنیت جانی افراد در خطر است، رعایت شوند. در کارگاه‌های مختلف، ساختمان‌های در حال ساخت، معادن و … به سبب عوامل محیطی جان کارکنان بیشتر از سایر محیط‌ها در خطر بوده و باید با استفاده از تجهیزات ایمنی مانند دستکش ضد برش ، کلاه ایمنی، لباس کار مناسب و … استفاده کنند. از جمله مهم‌ترین تجهیزات حفاظت فردی می‌توان به دستکش ایمنی اشاره کرد که نقش مهمی در حفاظت از دست‌های افراد در مقابل خطراتی مانند بریده شدن توسط اجسام تیز، برق گرفتگی، سوختگی و … ایفا می‌کنند.

دستکش‌های ایمنی متناسب با خطراتی که دست‌های کارکنان را تهدید می‌کند، در انواع مختلفی تولید می‌شوند که یکی از پرکابردترین آن‌ها، دستکش ضد برش می‌باشد. این دستکش‌های ضد برش همانطور که از اسمشان پیداست، به دلیل خاصیتی که دارند، مانع از بریده شدن دست‌ها توسط اجسام و ابزارهای تیز می‌شوند. دستکش‌های ضد برش اغلب در کارگاهایی مانند جوشکاری، برشکاری و تراشکاری که از ابزارهای برش صنعتی استفاده می‌شود، کاربرد دارند.

دستکش ضد برش چیست؟

ز یکی از تجهیزات ایمنی بسیار کاربردی می‌باشد که از دست افراد در مقابل خطراتی مانند زخم شدن در اثر بریدن با اجسام تیز، خطر قطع شدگی انگشتان محافظت می‌کند. در حالت کلی دستکش‌های ضد برش به دلیل اینکه در تولید آن‌ها از مواد خاصی استفاده شده است، در مقابل بریده شدن توسط اجسام تیز مقاوم هستند. دستکش‌های ایمنی ضد برش باید متناسب با نوع فعالیت افراد انتخاب شوند چرا که میزان مقاومت این دستکش‌ها در مقابل اجسام تیز متفاوت می‌باشد.

انواع دستکش‌های ضد برش

این نوع از دستکش‌های ایمنی نیز همانند سایز تجهیزات حفاظت فردی در انواع مختلفی وجود دارند که متناسب با شرایط محیط کار انتخاب می‌شوند. دستکش‌های ضد برش نیز در دو نوع تولید می‌شوند که برای استفاده از هر کدام باید در ابتدا خطرات موجود در محیط کار خود را به خوبی شناسایی کرده و سپس متناسب با نوع خطر، دستکش مورد نظر خود را انتخاب کنید.

دستکش ضد برش فولادی

دستکش‌هایی که ضد برش هستند باید از موادی ساخته شوند که در مقابل هر گونه بریدگی مقاوم باشند. یکی از دستکش‌های ضد برش که مقاومت بسیار بالایی نیز دارد، دستکش فولادی می‌باشد. دستکش‌های فولادی از زنجیرهای ریز از جنس فولاد ساخته شده‌اند که در مقابل هر گونه پارگی، بریدگی، سوراخ شدن و … مقاوم و بادوام هستند. در کارگاه‌ها و محیط‌هایی که افراد با ابزارهای بسیار تیز سر و کار دارند، بهتر است که از این نوع دستکش‌های ضد برش فولادی مقاوم استفاده شود.

کاربردهای دستکش ضد برش فولادی

این دستکش‌ها به دلیل اینکه از مواد مقاومی ساخته شده‌اند، در مکان‌هایی که خطر بریدگی دست‌ها زیاد می‌باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از مشاغلی که استفاده از دستکش‌های ضد برش فولادی در آن‌ها ضروری است عبارتند از:

  • تراشکاری
  • برشکاری
  • قصابی
  • سنگ بری
  • و …

دستکش ضد برش پلیمری

همانطور که گفتیم دستکش‌های ضد برش متناسب با مقدار مقاومتی که دارند، در انواع مختلفی تهیه و تولید می‌شوند. نوع دیگری از دستکش‌های ضد برش نیز وجود دارند که مقاومت کمتری نسبت به نوع فولادی داشته و از لایه‌های محافظتی که از جنس مواد طبیعی و مصنوعی هستند، ساخته می‌شوند. در لایه‌های محافظتی این دستکش‌ها معمولاً از موادی مانند پلی استر، لاتکس و نیتریل استفاده می‌شود که مقاومت خوبی در برابر اجسام تیز داشته و می‌توانند از دست‌های افراد در برابر زخم‌های سطحی جلوگیری کنند.

کاربردهای دستکش های ضد برش پلیمری

دستکش‌های ضد برش فقط مختص کارگاه‌های صنعتی نبوده و می‌توان از آن‌ها در هر محیطی که دست‌ها در خطر هستند، استفاده کرد. از دستکش‌های ضد برش پلیمری نیز می‌توانید در تمامی محیط‌های کاری که احساس می‌کنید دست‌هایتان با خطر بریده شدن مواجه هستند، استفاده کنید. در حالت کلی می‌توانید از دستکش‌های ضد برش پلیمری در مشاغلی که میزان خطرات مختلف کمتر هستند، استفاده کرده و از هزینه‌های اضافی تهیه‌ی دستکش‌های فولادی جلوگیری کنید.

ویژگی های دستکش ضد برش ایمن و استاندارد

دستکش‌هایی که در محیط کار مورد استفاده قرار می‌گیرند، جز تجهیزات ایمنی بوده و باید ویژگی‌های استانداردی داشته باشند تا بتوانند به خوبی از دست‌ها محافظت کنند. تا زمانی که دستکش‌های ضد برش شما کیفیت خوبی نداشته باشند، نباید از ایمن بودن آن مطمئن شوید. پس حتماً قبل استفاده از دستکش‌های ضد برش به کیفیت و ویژگی‌های استاندارد آن توجه کنید. برخی از ویژگی‌های مهم دستکش‌های ضد برش عبارتند از:

نوع دستکش ضد برش

این دستکش‌ها در دو نوع فولادی و پلیمری طراحی و تولید می‌شوند که باید متناسب با شغل خود بتوانید بهترین نوع را انتخاب کنید. اگر محیط کار شما به نحوی است که همواره با اجسام برنده و تیز سر و کار دارید، باید حتماً از دستکش‌های ضد برش فولادی استفاده کنید چرا که در صورت نداشتن دستکش، با یک لحظه غفلت ممکن است اتفاقات ناخوشایندی مانند قطع شدن انگشتانتان رخ دهد.

جنس دستکش ایمنی

دستکش‌های ضد برش فولادی و پلیمری باید طبق استاندارهای موجود، از موادی با کیفیت مناسب ساخته شوند. زنجیرهای فولادی که در ساخت این دستکش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید از جنس مرغوب و خوبی تولید شوند تا بتوانند در مقابل اجسام تیز با دوام باشند. علاوه بر آن در دستکش‌های پلیمری نیز باید از چند لایه محافظ از جنس پلی استر، لاتکس و … استفاده کنید تا از بریدگی دست‌ها جلوگیری شود.

سایز دستکش های ایمنی ضد برش

تنگ و یا گشاد بودن دستکش‌ها می‌تواند در کار افراد مختل ایجاد کرده و سبب بروز حوادث ناگوار شود. سایز دستکش‌های ضد برش باید متناسب با سایز دست هر شخص بوده و به درستی انتخاب شود. علاوه بر آن دستکش‌های تنگ سبب عرق کردن دست‌ها و در نهایت درآوردن دستکش توسط افراد می‌شود پس برای اینکه کارکنان بتوانند مدت زمان طولانی از آن‌ها استفاده کنند، باید سایز دستکش‌ها مناسب باشد.

کلام آخر

در هر شغلی که مشغول به کار باشید، اولویت اصلی حفظ امنیت و سلامتی جان خودتان می‌باشد پس همواره سعی کنید در محیط‌هایی که خطرات مختلف دست‌هایتان را تهدید می‌کند، از دستکش‌های ضد برش متناسب با شرایط کاری استفاده کنید. حتماً در انتخاب و خرید دستکش‌های ضد برش به ویژگی‌های استاندارد گفته شده توجه کرده و سعی کنید دستکش‌هایی مرغوب و با کیفیت خریداری کنید.