آحرین مقالات آموزشی
2021-06-01

لباس کار مناسب برای کار در معدن

یکی از نکات مهم در هر شغل، رعایت نکات ایمنی و حفاظت از جان افراد است. رعایت این نکات و حفظ ایمنی افراد بیشتر با پوشیدن لباس کار مناسب امکان پذیر است. افراد قبل از شروع به کار و انجام وظایف خود، باید لباس‌های ایمنی مناسبی را به تن کنند. هر شغل سختی‌ها و مشکلات مخصوص به خود را دارد و در هرکدام جان افراد به نحوی به خطر می‌افتد. برای جلوگیری از این خطرات احتمالی، علاوه بر لباس کار مخصوص باید تجهیزات ایمنی مناسبی را نیز مورد استفاده قرار دهند.

از جمله شغل‌هایی که در کنار سختی‌هایی که دارد بسیار پرخطر نیز می‌باشد، کار در معدن است. این شغل را می‌توان جزء چند شغل اول سخت در جهان دانست چرا که افراد در یک یا دو کیلومتری زیر زمین کار می‌کنند، جایی که حتی نور طبیعی نیز وجود نداشته و حتی تبادل هوایی مناسبی نیز در آنجا نیست. به همین دلیل است که لباس کار مناسب برای کار در معدن باید به خوبی انتخاب شود تا در این شرایط حافظ جان افراد باشد.

لباس کار معدن

کار در معدن از جمله شغل‌های قدیمی می‌باشد چرا که از سال‌های دور نیز مردم در معادن مختلف کار می‌کردند و در ایران نیز به دلیل وجود منابع معدنی زیاد این شغل از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. ولی در سال‌های گذشته شاهد بروز مشکلات زیادی برای کارگران معدن بوده‌ایم ولی امروزه با افزایش تجهیزات ایمنی و طراحی لباس‌های مناسب و مخصوص، جان این افراد کمتر در معرض خطرات احتمالی قرار می‌گیرد. لباس کار مناسب شغل معدن لباسی است که در زیرزمین نیز بتواند تبادل هوای خوبی ایجاد کند علاوه بر این باید تجهیزات لازم نیز داشته باشد تا تمامی قسمت‌های بدن فرد در مقابل عوامل خارجی محافظت شوند.

خطرات کار در معدن

کار در معدن از جمله شغل‌های پر خطر می‌باشد که در آن عوامل مختلف می‌توانند باعث مشکلات جسمانی شوند. اگر بخواهیم خطرات کار در معدن را در حالت کلی بررسی کنیم می‌توان آن‌ها را به دو بخش خطرات شیمیایی و خطرات فیزیکی تقسیم کرد. خطرات فیزیکی به خطراتی گفته می‌شود که در این مواقع سنگ‌های موجود در معدن، ماشین آلات و … می‌توانند در صورت نداشتن تجهیزات ایمنی به فرد آسیب برسانند. ولی خطرات شیمیایی مواقعی رخ می‌دهند که در معدن، مواد معدنی سمی و گرد و غبار وجود داشته و افراد با لمس و استنشاق آن‌ها جانشان به خطر بیفتد. برای مقابله و جلوگیری از هرگونه خطر افراد باید تجهیزات ایمنی مناسبی را همراه خود داشته باشد و از آن‌ها استفاده کنند تا بتوانند این خطرات را به حداقل رسانده و از جان خود محافظت کنند.

تجهیزات ایمنی لباس کار معدن

لباس کار مناسب معدن فقط لباس دو تیکه یا یکسره نمی‌باشد بلکه شامل تجهیزات ایمنی بوده و باید در هنگام کار، افراد از این‌ها نیز استفاده کنند چرا که این تجهیزات می‌توانند محافظ جان کارگران در معدن باشند.

کلاه ایمنی

یکی از خطرات کار در معدن ریزش سنگ‌ها و برخورد آن‌ها با کارگران می‌باشد. افراد باید برای مقابله با این مشکل همیشه تجهیزات ایمنی مناسب را همراه خود داشته باشند. یکی از این تجهیزات، کلاه ایمنی می‌باشد که برای محافظت از سر در مقابل ریزش احتمالی سنگ‌ها در معدن به کار می‌رود.

دستکش ایمنی 

در معدن به دلیل اینکه افراد با سنگ‌ها و مواد معدنی سروکار دارند و در بعضی مواقع ابزارهای سنگینی را به دست می‌گیرند باید از دستان خود در مقابل این کارها محافظت کنند. برای این کار از دستکش‌های مخصوص و ضخیم استفاده می‌کنند که این دستکش‌ها علاوه بر اینکه جنسی مقاوم و ضخیم دارند، باید بسیار راحت و سبک باشند تا افراد در حین استفاده از آن‌ها اذیت نشوند و انجام وظیفه‌ی آن‌ها مختل نشود.

کفش مخصوص

در هر شغلی یکی از مهم‌ترین نکات در لباس کار مخصوص داشتن کفش مناسب با آن کار می‌باشد. کارگرانی که در معدن کار می‌کنند باید کفش‌های مناسبی داشته باشند چرا که همواره در طول روز سرپا بوه و در حال کار هستند. سطح زمین در معدن ممکن است پر از اشیای تیزی باشد که می‌تواند به پاهای فرد آسیب برساند و از طرفی چون در معدن برای ایجاد روشنایی از جریان برق استفاده می‌شود باید از کفش‌های ایمنی استفاده کنند که در برابر جریان الکتریسیته مقاوم باشند.

ژاکت شب نما

وقتی که افراد در چند کیلومتری زیر زمین کار می‌کنند مسلماً نور طبیعی در آن مکان وجود ندارد و برای روشنایی از سیستم‌های الکتریکی استفاده می‌کنند. این مکان‌ها حتی در طول روز نیز تاریک و کم نور می‌شوند به همین دلیل افراد باید از لباس‌های شب نما و یا ژاکت شب نما که در نور کم نیز مشخص بوده و افراد دیگر بتوانند آن‌ها را تشخیص دهند استفاده کنند. با پوشیدن ژاکت‌های شب نما می‌توان از بسیاری از خطرات جلوگیری کرد.

شلوار

در مواقعی که افراد در معدن کار می‌کنند پوشیدن شلواری مناسب که بتواند از پاهای افراد در مقابل سرما و گرما محافظت کند و ضخیم نیز باشد خیلی مهم است. پس باید در انتخاب شلوار دقت کافی داشته باشید چرا که در صورت انتخاب نادرست می‌تواند سبب ناراحتی و مانع از انجام وظیفه‌ی فرد شود.

ویژگی‌های لباس کار معدن

لباس کاری که در معدن مورد استفاده قرار می‌گیرد باید یک سری ویژگی‌هایی داشته باشد که بتواند از جان افراد مواظبت کرده و سبب راحتی آن‌ها شود. در اینجا به چند مورد از ویژگی‌های مهم لباس کار مناسب معدن می‌پردازیم:

رنگ مناسبی داشته باشد

در طراحی لباس کار معدن باید توجه داشته باشید که از رنگ‌های روشن شب نمای که در محیط‌های کم نور قابل مشاهده می‌باشند استفاده کرد چرا که در محیط معدن، نور کم بود و اگر افراد از لباس‌های تیره استفاده کنند دیده نشده و ممکن است باعث به خطر انداختن جان افراد می‌شود.

جنسی مقاوم داشته باشد

افرادی که در محیط‌های سنگی کار می‌کنند و اطراف آن‌ها پر از موادی است که سبب پوسیدگی لباس آن‌ها می‌شود، باید از لباسی که دارای جنس مقاومی است استفاده کنند تا لباس‌شان ساییده و خراب نشود.

تبادل هوا ایجاد کند

این گونه لباس کارها به دلیل اینکه در محیط‌هایی با رطوبت بالا و گرم مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید دارای جنسی باشند که بتوانند تبادل هوایی بین محیط و بدن فرد ایجاد کنند تا افراد دچار بیماری و گرمازدگی نشوند.