Uncategorized @fa
2021-06-17

لباس کار نجاری و اهمیت استفاده از آن

در هر حرفه‌ای که مشغول به کار هستید باید لباس مناسبی را برای تایم‌های کاری خود انتخاب کرده تا بتوانید در هر شرایطی وظیفه و کار خود را به نحو احسن انجام دهید. در بعضی از مشاغل برای راحتی افراد و حفظ جان آن‌ها لباس‌های کار اهمیت زیادی پیدا کرده و کار کردن بدون لباس مخصوص می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری داشته باشد. برای نمونه نجاری نیز از جمله این شغل‌ها می‌باشد که باید افراد حرفه‌ای و متخصص در این کار قبل از شروع کار، لباس کار و تجهیزات ایمنی آن را به همراه داشته باشد.

استفاده از لباس کار نجاری چه اهمیتی دارد؟

نجاری از جمله شغل‌های پرخطر است که داشتن لباس مخصوص و ایمن در حین کار، از جمله ملزومات آن می‌باشد و هر فرد متخصص یا کارآموز باید این لباس را تهیه کرده و به تن کند. در هنگام برش یا کنده کاری چوب، براده و تیکه‌های آن ممکن است پخش شده و به بدن فرد آسیب برساند، پس برای محافظت از جان افراد در حین کار، استفاده از لباس کار اهمیت زیادی دارد.

از طرفی در این شغل از دستگاه‌های بزرگ و خطرناک برای برش و یا شکل دادن به چوب استفاده می‌شود و افراد باید در حین کار لباس راحتی به تن داشته باشند تا بتوانند به راحتی با این دستگاه‌ها کار کرده و از جان خودشان در مقابل خطرات احتمالی محافظت کنند.

لباس کار نجاری از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟

لباس کار نجاری فقط شامل لباس نبوده و باید در کنار آن از تجهیزات ایمنی نیز استفاده شود. همانطور که گفتیم در هنگام کار با چوب ممکن است تکه‌های آن با چشم‌ها و یا قسمت‌های دیگر بدن برخورد کرده و موجب آسیب به فرد شود علاوه بر آن در نجاری از دستگاه‌هایی استفاده می‌شود که سر و صدای زیادی تولید کرده و ممکن است موجب آسیب به گوش‌های فرد نیز شوند پس با توجه به مطالب گفته شده در هنگام نجاری فرد باید علاوه بر لباس مخصوص از تجهیزات ایمنی نیز برای حفظ جان خود استفاده کند. در اینجا برخی از مهم‌ترین قسمت‌های تشکیل دهنده‌ی لباس کار نجاری را بررسی می‌کنیم.

لباس دو بنده یا دوتیکه

لباس کار نجاری در حالت کلی دو نوع دوبنده و یا دو تیکه را شامل می‌شود که افراد بنا به سلیقه و نوع محیط کاری خود از آن‌ها استفاده می‌‌کنند. در هنگام استفاده از لباس کار به شرایط محیطی و آب و هوایی محیط کار خود نیز توجه داشته باشید چرا که به عنوان مثال در آب و هوای سرد و یا بارانی بهتر است از لباسی ضخیم‌تر و مقاوم‌تر استفاده کنید.

دستکش ایمنی

تکه‌ها و براده‌های چوب می‌توانند به دست‌های شما آسیب رسانده و از طرفی دستگاه‌هایی که از آن‌ها برای برش و یا شکل دادن به چوب استفاده می‌شود نیز خیلی تیز و برنده بوده و ممکن است موجب آسیب‌های جبران ناپذیر و خطرناک به دست‌های شما شوند. تنها راه مقابله و پیشگیری از این مشکل استفاده از دستکش‌های ایمنی می‌باشد.

عینک ایمنی

محیط کارگاه‌های نجاری در بیشتر مواقع آلوده بوده و شامل براده‌های چوب و رنگ‌های اسیدی می‌باشند اگر این براده‌های چوب با چشمان شما تماس داشته باشند موجب عفونت و یا مشکلات دیگر در چشم می‌شوند. پس برای محافظت از چشم‌ها در برابر آسیب‌های مختلف افراد باید از عینک ایمنی استفاده کرده و هیچ موقع آن را از چشم خود در نیاورند.

کفش ایمنی مناسب

در هنگام کار با تکه‌های بزرگ چوب و یا وسایل دیگر، یکی از خطراتی که افراد را تهدید می‌کند افتادن این تیکه‌ها و یا دستگاه‌ها روی پا می‌باشد. پس این افراد می‌توانند از کفش‌های مناسب و ایمن برای محافظت از پاهای خود استفاده کنند.

محافظ گوش

دستگاه‌هایی که افراد با آن‌ها کارهای برش، تراش، و شکل دادن به چوب را انجام می‌دهند سر و صدای زیادی تولید می‌کنند و ممکن است موجب ناراحتی افراد شده و به گوششان آسیب برساند. ولی اگر در حین کار با این دستگاه‌ها از محافظ گوش استفاده شود دیگر آسیبی به گوش‌ها وارد نمی‌شود.

ویژگی‌های لباس کار نجاری

لباس کار نجاری باید دارای ویژگی‌های مهم و کاربردی باشد تا افراد بتوانند با این لباس‌ها احساس راحتی کرده و مدت زمان زیادی از آن‌ها استفاده کنند. چند مورد از ویژگی‌های لباس کار نجاری عبارتند از:

مقاوم بودن در برابر سایش

کار با تکه‌های چوب و دستگاه‌های خطرناک نیازمند لباس‌های مقاوم است که افراد بتوانند به راحتی و مدت زمان زیادی از آن‌ها استفاده کنند. مقاوم بودن این لباس‌ها در مقابل سایش و پارگی از اهمیت زیادی برخوردار است پس هنگام تهیه و خرید لباس کار نجاری توجه داشته باشید که این لباس‌ها جنسی مقاوم داشته و در برابر آسیب‌ها زود خراب نشوند.

مناسب انواع آب و هوا

لباس‌های نجاری باید در انواع مختلفی طراحی و تولید شوند چرا که افراد نجار در محیط‌ها و آب و هوای مختلف فعالیت می‌کنند. به عنوان مثال در تابستان افراد می‌توانند محیط کار خود را به بیرون انتقال داده و در هوای آزاد کار کنند و یا در فصل‌های پاییز و زمستان باید لباسی گرم و مناسب با فصل به تن کنند.

داشتن تعداد زیادی جیب

نجاری از جمله شغل‌هایی است که در آن از ابزارهای کوچک و دم‌دستی زیادی استفاده می‌شود و افراد باید در لباس‌های خود مکانی برای قرار دادن این ابزار ها داشته باشند پس سعی کنید از لباسی که دارای جیب‌های کوچک و بزرگ بوده و افراد می‌توانند به راحتی ابزارهای خود را در آن قرار دهند استفاده کنید.

راحتی در هنگام کار

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم و کاربردی لباس کار نجاری، راحتی این لباس و آزادی حرکت افراد در آن می‌باشد. این لباس‌ها نباید زیاد گشاد بوده و آستین‌های آویزانی داشته باشند چرا که می‌توانند با برخورد به دستگاه‌ها موجب آسیب به فرد شوند پس در انتخاب لباس کار دقت زیادی داشته باشید.

نکات ایمنی در نجاری

بنا به مطالبی که گفته شد در انجام هر کاری به خصوص در شغل‌های پرخطر اولویت اول حفظ سلامتی افراد می‌باشد. برای این که از جان خود در برابر خطرات احتمالی در نجاری محافظت کنید باید نکات ایمنی را رعایت کرده و به آن‌ها اهمیت دهید.

استفاده از انواع پوشش‌های ایمنی و محافظتی

مهم‌ترین نکته‌ی ایمنی در رابطه با نجاری و کار با چوب‌ها، استفاده از تجهیزات ایمنی می‌باشد قبل از شروع به کار و روشن کردن دستگاه‌ها در ابتدا لباس مناسب را به تن کرده و از تجهیزات ایمنی مانند عینک، گوشی محافظ، دستکش و … استفاده کنید.

استفاده از دستکش‌های عایق برق

یکی دیگر از نکات مهم ایمنی در جوشکاری استفاده از لباس و تجهیزات عایق برق می‌باشد چرا که دستگاه‌های مورد نیاز اغلب با برق کار کرده و ممکن است اتصالی پیدا کنند پس برای مقابله با این مشکل سعی کنید از لباس‌های عایق استفاده کرده و از جان خود محافظت کنید.