Uncategorized @fa
2021-05-27

آشنایی با لباس جوشکاری و اهمیت استفاده از آن

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که لباس کار بیشتر برای نظم دهی سازمان‌ها و ادارات مختلف به کار می‌رود ولی توجه داشته باشید که اهمیت آن در مشاغل پر خطر بیشتر است چرا که این لبا‌س‌ها محافظ امنیت جان افراد نیز هستند. شغل‌هایی مانند مکانیکی، افراد نظامی، جوشکاری، آتش نشان‌ها و … از جمله افرادی هستند که لباس کار برای آن‌ها جزء ملزومات به حساب آمده و این افراد برای حفظ امنیت جانی خود از لباس کار مخصوص استفاده می‌کنند.

جوشکاری در بین این مشاغل یکی از پرخطرترین آن‌ها می‌باشد که خطرات زیادی در این شغل افراد را تهدید می‌کند. در جوشکاری نور ساطع شده و قطره‌های مذاب که به بدن فرد اصابت می‌کنند خیلی خطرناک بوده و اگر حفاظی در مقابل این خطرات وجود نداشته باشد ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری به فرد وارد شود.

لباس کار جوشکاری چیست؟

در جوشکاری افراد با دستگاه‌های برقی، مواد و نورهای پرخطر سرو کار دارند که اگر حتی ذره‌ای از این مواد به چشم یا بدن فرد اصابت کند درمان آن سخت خواهد بود. لباس کار مخصوص جوشکاری با توجه به خطرات، به گونه‌ای طراحی می‌شود که جنسی مقاوم در برابر نورهای ساطع شده داشته و خودش نیز در مقابل حرارت ایجاد شده آسیب نبیند پس باید در انتخاب و خرید آن توجه داشته باشید که تمامی نکات ایمنی و استاندارد را شامل شود.

خطرات تهدید کننده در جوشکاری

همانطورکه گفتیم خطرات تهدید کننده در جوشکاری زیاد بوده و افراد باید به خوبی در مقابل این خطرات از جان خود محافظت کنند. برای جوشکاری از وسیله‌ای به اسم الکترود استفاده می‌شود که این ماده در اثر حرارت ذوب شده و قطعه را جوش می‌زند. در حین انجام این فرآیند حرارت زیادی تولید می‌شود که شخص نباید بدون دستکش و لباس مخصوص این کار را انجام دهد. در حین انجام این کار علاوه بر گرما، نور زیادی نیز تولید و ساطع می‌شود که در صورت اصابت به هر نقطه از بدن موجب سوختگی شده و مخصوصاً برای چشم خیلی ضرر دارد پس فرد جوشکار باید حتماً از عینک مخصوص برای این کار استفاده کند.

اجزای لباس کار جوشکاری

در جوشکاری به دلیل اینکه خطرات احتمالی زیاد بوده و باید تمام قسمت‌های بدن تحت پوشش‌های مختلف قرار گیرند، لباس مخصوص جوشکاری نیز از اجزای مختلفی تشکیل شده است.

لباس ضد جرقه‌ی محافظ

در بین مشاغل پرخطر، پوشیدن لباسی که بتواند از تمامی قسمت‌های بدن محافظت کند دارای اهمیت زیادی است. در جوشکاری نیز برای جلوگیری از آسیب‌های جرقه‌ها و حرارت به بدن، فرد باید لباسی پوشیده شود که دارای جنسی قوی و ضخیم در برابر خطرات باشد.

 عینک ایمنی

نورهایی که از جوش زدن ساطع می‌شوند نباید تحت هیچ شرایطی به چشم برخورد کنند چرا که دارای موادی پرخطر و سمی هستند که برای چشم‌ها بسیار ضرر دارند، پس برای جلوگیری از این مشکل استفاده از عینک ایمنی بسیار ضروری می‌باشد. عینک ایمنی مخصوص جوشکاری دارای محافظی شیشه‌ای می‌باشد که مانع از ورود جرقه‌ها به چشم می‌شود.

دستکش ضخیم

در حین انجام فرآیند جوشکاری حرارت زیادی تولید می‌شود که می‌تواند باعث سوختگی شود. در جوشکاری دست‌ها به دلیل اینکه به محل جوش نزدیک‌تر هستند بیشتر در معرض حرارت قرار می‌گیرند پس برای مقابله با این خطر باید از دستکش‌های ضخیم و مقاوم در برابر حرارت و گرما استفاده شود.

کفش ایمنی

جرقه‌های ساطع شده در حین جوشکاری می‌توانند به پاهای شما برخورد کنند و موجب آسیب به کفش‌های شما شوند پس برای جلوگیری از این آسیب‌ها توصیه می‌شود که از کفش‌های ایمنی مخصوص استفاده کنید.

ماسک ایمنی جوشکاری

ماسک ایمنی وسیله‌ای پرکابرد در جوشکاری می‌باشد که در بعضی اوقات با داشتن آن دیگری نیازی به استفاده از عینک ایمنی ندارید چرا که ماسک ایمنی وسیله‌ای است که کل صورت را پوشش داده و قسمتی شیشه‌ای مانند برای محافظت از چشم‌ها نیز دارد.

کلاه مخصوص جوشکاری

موها جز قسمت‌هایی از بدن هستند که حتی با کوچک‌ترین جرقه نیز آسیب دیده و حتی می‌سوزند. در جوشکاری نیز برای جلوگیری از آسیب به موها توصیه می‌شود که از کلاه مخصوص جوشکاری استفاده کنید.

انواع لباس کار جوشکاری

لباس‌های جوشکاری در حالت کلی به دو دسته‌ی یک تیکه و دو تیکه تقسیم می‌شوند که به بررسی هر یک می‌پردازیم:

لباس جوشکاری یکسره

می‌توان گفت بهترین لباس کار جوشکاری، لباس یکسره می‌باشد چرا که تمامی قسمت‌های بدن را پوشش داده و محافظ خوبی در برابر آسیب‌های مختلف می‌باشد. لباس یکسره از جمله لباس‌های راحتی است که فرد می‌تواند به آسانی بعد از اتمام کار آن را در بیاورد و استراحت کند.

لباس کار جوشکاری دو تیکه

لباس کار دو تیکه در بیشتر مواقع و بنا به شغل‌های مختلف شامل کاپشن و شلوار است که در جوشکاری نیز شامل شلوار و کاپشن ضد جرقه و مقاوم در برابر حرارت می‌باشد. این نوع لباس نیز راحتی خاصی دارد و مانع از انجام وظیفه‌ی فرد نمی‌شود ولی چون کمی گرم است بیشتر مناسب آب و هوای سرد و فصل زمستان می‌باشد.

جنس لباس کار جوشکاری

لباس‌های جوشکاری معمولاً باید جنسی ضخیم داشته باشند تا بتوانند در مقابل حرارت و جرقه‌ها مقاوم باشند. برای دوخت لباس‌های مخصوص جوشکاری معمولاً از پارچه‌هایی از جنس جین، پنبه، و پشم استفاده می‌کنند چرا که این جنس‌ها مقاوم بوده و تبادل حرارتی خوبی دارند. لباس‌های پنبه‌ای در مقابل شستشو نیز بادوام هستند و می‌توان آن‌ها را در مدت زمان طولانی استفاده کرد. در انتخاب جنس لباس کار جوشکاری توجه داشته باشید که از جنس‌های پلاستیکی استفاده نکنید چرا که در مقابل حرارت خیلی زود ذوب می‌شوند و دوام و کارایی کمتری دارند.

نکات مهم در مورد لباس کار جوشکاری

  • در هنگام خرید لباس کار جوشکاری توجه داشته باشید که لباس‌ها جنسی نرم داشته و هنگام پوشیدن احساس راحتی کنید.
  • به هیچ عنوان بدون لباس کار و بقیه‌ی اجزای آن جوشکاری نکنید.
  • در صورت خراب شدن قسمتی از لباس حتماً آن را دور انداخته و لباس جدیدی تهیه کنید.
  • توجه داشته باشید که لباسی که تهیه می‌کنید به دلیل جنس ضخیمی که دارد زیاد سنگین نباشد.