Uncategorized @fa
2021-05-21

لباس کار ضد آب

در هر محیط کاری مهم‌ترین نکته در طراحی و استفاده از لباس ایمنی و کار راحتی و امنیت افراد می‌باشد. در محیط‌هایی که شرایط کمی سخت و دشوار بوده و امنیت جانی آن‌ها در خطر است باید لباس‌هایشان نیز به گونه‌ای باشد که‌ از جان افراد در برابر عوامل و خطرات خارجی محافظت کند. لباس کار معمولاً نسبت به فصل‌های مختلف سال متفاوت طراحی و دوخت می‌شود بطور مثال در فصل تابستان که افراد دوست دارند از لباس‌هایی با جنس نازک و خنک استفاده کنند، این قضیه در فصل زمستان و پاییز کاملاً برعکس می‌باشد چرا که هوا سرد بوده و با بارش برف و باران همراه است.

در محیط‌هایی که افراد مجبور به فعالیت در مکان‌های روباز هستند باید لباسی به تن داشته باشند که از آن‌ها در مقابل برف و باران محافظت کرده و باعث بیمار شدن این افراد نشود. به این گونه لباس‌ها که افراد در این شرایط از آن‌ها استفاده می‌کنند لباس کار ضد آب می‌گویند. در بعضی مواقع شرایط کاری به گونه‌ای است که افراد در محیط دارای مواد سمی و شیمیایی فعالیت دارند در این موارد لباس کار ضد آب جنبه‌ی محافظتی پیدا می‌کند.

لباس کار ضد آب چیست؟

در هر محیط کاری افراد با توجه به نوع فعالیت خود لباس کار مخصوصی را مورد استفاده قرار می‌دهند که لباس کار مقاوم در برابر آب نیز مخصوص محیط‌هایی می‌باشد که افراد در معرض مواد سمی، شیمیایی، برف، باران و … هستند. این نوع لباس کار در انواع و جنس‌های مختلفی وجود دارد که بنا به نوع فعالیت  فرد در هر محیط از آن استفاده می‌شود.

انواع لباس کار ضد آب

این نوع لباس کار نیز مانند تمامی لباس کارهای دیگر دارای انواع مختلفی است که افراد با توجه به موقعیت‌های مختلف از آن‌ استفاده می‌کنند. در اینجا به بررسی چند مورد از انواع لباس کارهای ضد آب می‌پردازیم.

لباس کار ضد آب یکسره

لباس کار یکسره نوعی لباس ضد آب می‌باشد که همان طور که از اسمش پیداست یک تکه بوده و تمامی قسمت‌های بدن را می‌پوشاند و توسط یک زیپ بسته می‌شود. برای محیط‌هایی که دارای مواد شیمیایی و سمی بوده و نباید این مواد با بدن انسان تماس داشته باشند بسیار مناسب است و حتی برای مواقعی که افراد مجبور هستند در آب و هوای بارانی نیز فعالیت خود را انجام دهند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لباس کار ضد آب دو تیکه

نوع دیگری از لباس کار ضدآب، لباس دو تیکه می‌باشد که در بیشتر مواقع شامل کاپشن و شلوار بوده و این کاپشن و شلوار به گونه‌ای  است که جنس کاملاً ضد آب داشته و مانع از نفوذ آب و دیگر مواد به داخل بدن انسان می‌شوند.

پانچو بارانی

پانچو بارانی نیز لباس ضدآب به شمار می‌آید که بیشتر در محیط‌های کوهستانی برای کوهنوردان کاربرد داشته و می‌توان گفت یکی از لوازم ضروری سفر برای کوهنوردان می‌باشد و  بدن را در مقابل برف و باران محافظت می‌کند.

بادگیر شلوار

در بعضی مواقع لباس ضد آب یک تیکه بوده که به بادگیر شلوار معروف است. بادگیر شلوار نوعی لباس ضد آب است که مانع از نفوذ آب و دیگر مواد به داخل بدن انسان می‌شود و از  پاهای فرد محافظت می‌کند.

جنس لباس‌های ضد آب

این نوع لباس‌ها باید جنسی مانند پلاستیک داشته باشد که مانع از نفوذ مواد مایع و شیمیایی به داخل بدن انسان شود. این لباس‌ها معمولاً از جنس‌های پلاستیک و شمعی هستند که در قسمت درونی آن‌ها نیز از پنبه استفاده شده است و در فصول سرد می‌توانند بدن فرد را در مقابل سرمای خارجی  محافظت کنند. در این گونه لباس‌ها استفاده از آستر از ورود هوای سرد به بدن انسان جلوگیری می‌کند. پس یکی از نکات مهم در لباس ضد آب جنس آن‌ می‌باشد که باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که مانع از نفوذ آب و مواد شیمیایی به داخل بدن شود.

کاربردهای لباس کار ضد آب

این لباس‌ها در محیط‌هایی که شرایط کاری به گونه‌ای است که افراد با مواد مایع و شیمیایی سر و کار دارند استفاده می‌شود. در اینجا به چند مورد از کاربردهای لباس کار ضد آب اشاره خواهیم کرد.

در حین کار با دستگاه‌های برش یا تراش

در این نوع دستگاه‌ها که اجسام با ریختن و چرخش آب روی آن‌ها مورد برش و تراش قرار می‌گیرند در حین کار  ممکن است آب روی فرد بپاشد و کار کردن وی را مختل کند پس در این شرایط افراد می‌توانند از لباس ضد آب استفاده ‌کنند.

در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی

در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی که افراد روی مسائل مختلف آزمایش‌هایی را انجام می‌دهند ممکن است محیط دارای مواد سمی و شیمیایی باشد. در این گونه موارد افراد با پوشیدن لباس کار محافظ در برابر مواد خطرناک یکسره‌ی ضد آب می‌توانند مانع از ورود این مواد سمی و یا بیماری‌ها به داخل بدن خود شوند.

محیط‌های برف و بارانی

در بسیاری از مشاغل  مانند ماهی گیری، افسران راهنمایی رانندگی، کشاورزان و … که مجبور هستند در روزهای بارانی نیز به فعالیت خود ادامه دهند باید لباسی به تن داشته باشند که مانع از نفوذ آب و سرما به بدن شود پس در این گونه شرایط افراد با پوشیدن لباس کار ضد آب می‌توانند از خود در برابر برف و باران محافظت کنند.

نکاتی که باید در حین خرید لباس کار ضدآب توجه کنید!

  • در هنگام خرید لباس ضد آب باید توجه داشته باشید که این گونه لباس‌ها نباید هیچ حفره و یا درزی  روی خود داشته باشند چرا که این موارد باعث می‌شوند که آب به راحتی به داخل آن‌ها نفوذ کرده و خاصیت ضد آب بودن آن‌ها را خنثی کند.
  •  این نوع لباس‌ها جنس‌های مختلفی دارند که باید برای خرید اطلاعات لازم را در این زمینه بدست آورده و بهترین نوع را انتخاب کنید.
  •  به این نکته نیز توجه داشته باشید که عمده‌ی این لباس‌ها از جنس پلاستیک هستند پس سعی کنید که آن‌ها را به شعله یا حرارت مستقیم نزدیک نکنید.
  • لباس‌های ضد آ‌ب بخاطر الیافی در آن‌ها استفاده می‌شود مانع از نفوذ هر گونه مواد و هوا به داخل بدن انسان می‌شوند ولی باید به گونه‌ای طراحی شوند که تبادل هوا را برقرار کرده و مانع از تعریق بدن شخص استفاده کننده شوند.