Uncategorized @fa
2021-06-09

لباس کار آشپزی و ویژگی‌های آن

امروزه استفاده از لباس کار در بین بسیاری از مشاغل رواج پیدا کرده و همه‌ی افراد از اهمیت لباس فرم آگاهی دارند. در هر شغل بنا به نوع فعالیت افراد، لباس‌های کار در طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت طراحی می‌شود که این لباس‌ها علاوه بر اینکه افراد یک مجموعه را منظم و به صورت یک تیم حرفه‌ای نشان می‌دهند، بلکه می‌تواند به نحوی طراحی شود که از افراد در مقابل خطرات احتمالی محافظت کند.

لباس‌های کار باعث می‌شوند که افراد در هر حرفه‌ای که هستند احساس امنیت و راحتی کرده و وظایف خود را به خوبی انجام دهند. یکی از مشاغلی که لباس کار در آن مهم بوده و برای راحتی کار از اهمیت زیادی برخوردار است، لباس کار آشپزی می‌باشد. آشپزها برای اینکه در محیط گرم آشپزخانه بتوانند با خیال راحت آشپزی کرده و غذاهایی لذیذ و خوشمزه درست کنند باید لباسی تمیز و راحت بپوشند. از طرفی درست کردن غذاهای بی عیب و ایراد در رستوران‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است پس تمامی کادر آشپزخانه نیز باید از لباس کار آشپزی استفاده کنند تا غذاهای سالم و بدون ایراد به مشتریان خود ارائه دهند.

لباس کار آشپزی

لباس‌های مخصوص آشپزی از سالیان دور وجود داشته و سر آشپزها از آن‌ها  استفاده می‌کردند. شاید دیده باشید که این لباس‌ها اغلب به رنگ سفید بوده و کاملاً پوشیده هستند چرا که فرد برای ارائه‌ی غذای با کیفیت و سالم به مشتری باید از ریختن هر گونه ضایعه مانند مو به غذا جلوگیری کند. از طرفی پوشیدن لباس فرم در آشپزخانه می‌تواند تاکیدی بر فعالیت تیمی و یکپارچه در محیط آشپزخانه بوده و تاثیر مثبتی روی کیفیت آشپزی پرسنل داشته باشد.

قسمت‌های مختلف لباس کار آشپزی

لباس فرم آشپزی نیز مانند اغلب لباس‌های کار دیگر از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است. این نوع لباس کار باید کاملاً پوشیده بوده و تمامی قسمت‌های بدن به ویژه موها را تحت پوشش قرار دهد چرا که امکان ریختن مو در غذا وجود دارد. پس برای اینکه فرد از بدن خود در برابر حرارت و آتش هنگام آشپزی محافظت کرده و از تماس  بدن با غذاها جلوگیری کند باید از لباس کار کامل که شامل چند تیکه است استفاده کند.

پیراهن مخصوص آشپزی

قسمت اصلی لباس فرم آشپزی پیراهن و یا کت مخصوص می‌باشد که این لباس در بیشتر مواقع دارای آستین بوده و قسمت جلوی پیراهن نیز پوشیده و یا دکمه‌دار است. پوشیدگی پیراهن آشپزی می‌تواند از برخورد روغن و غذاهای داغ به دست‌ها و بدن جلوگیری کرده و مانع سوختن شود.

کلاه آشپزی

پوشیدن کلاه در هنگام آشپزی از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از معضلاتی که هر فرد در هنگام آشپزی با آن روبرو می‌شود افتادن مو در غذا است که امری کاملاً ناخوشایند بوده و برای آشپز و افراد غیر قابل تحمل است. پس برای جلوگیری از این مشکل افراد باید در هنگام آشپزی از کلاه مخصوص استفاده کنند تا از ریزش مو درون غذا جلوگیری شده و کیفیت غذایی که به مشتری می رسد بالا برود.

شلوار آشپزی

شلوار آشپزی در بیشتر مواقع همرنگ و ست پیراهن انتخاب شده و با آن هماهنگی دارد. مهم‌ترین ویژگی که شلوار آشپزی باید داشته باشد، راحتی و جنس آن است. به دلیل گرما و حرارت موجود در آشپزخانه شلوار باید از جنسی دوخته شود که بتواند عرق بدن را جذب کرده و تبادل هوا بین بدن و محیط ایجاد کند.

پیش بند آشپزی

پیش بندهای آشپزی در مواقعی که هنوز لباس کار آشپزی طراحی نشده بود، وجود داشته و آشپزها در محیط کار از پیش بندهای آشپزی استفاده می‌کردند. البته امروزه نیز بسیاری از افراد در خانه، هنگام آشپزی از این پیش بندها استفاده می‌کنند و سرآشپزها نیز در هنگام آشپزی از روی لباس کار خود پیش بند بسته و مانع از  کثیفی زیاد لباس خود می‌شوند.

رنگ لباس کار آشپزی

این لباس کار در بیشتر مواقع سفید رنگ بوده و امروزه هم با وجود تغییرات در رنگ این لباس، باز هم ترکیبی از رنگ سفید در بین لباس کار آشپزی دیده می‌شود. کارکردن با لباس سفید آن هم در محیط آشپزخانه که هر لحظه ممکن است کثیف شود، خیلی سخت است اما رنگ سفید گرما و حرارت را زیاد جذب نمی کند و این باعث می‌شود که بدن زیاد عرق نکرده و تبادل هوای خوبی بین بدن فرد و محیط برقرار شود. امروزه از رنگ‌های مختلف برای طراحی و تولید لباس فرم آشپزی استفاده می‌شود ولی باز هم طراحان سعی می‌کنند که در این لباس‌ها بیشتر از رنگ‌های روشن و زیبا استفاده کنند.

چرا باید در موقع آشپزی از لباس کار مخصوص استفاده کرد؟

استفاده از لباس کار در محیط آشپزخانه از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که این لباس می‌تواند از خطرات احتمالی موجود در آشپزخانه به ویژه از خطر سوختگی تا حدودی جلوگیری کند. به علاوه در رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها اگر افراد بخواهند فضای حرفه‌ای و شیک محیط خود را نشان دهند باید برای کادر آشپزخانه‌ی خود لباس مناسبی را تهیه کنند که این لباس می‌تواند تمثیل کننده‌ی برند بوده و از طرفی باعث می‌شود که در محیط آشپزخانه فضای کار تیمی حاکم باشد.

جنس لباس فرم آشپزی

در محیط آشپزخانه همواره اجاق‌های گاز روشن بوده و این حرارت باعث می‌شود که محیط تا حد زیادی گرم شده و بنابراین بدن افراد نیز عرق کند. برای اینکه این مشکل باعث بروز بیماری نشده و انجام وظیفه‌ی افراد را مختل نکند باید لباس‌های کارشان از جنسی باشند که عرق را جذب کرده و تبادل هوای مناسبی بین بدن فرد و محیط ایجاد کنند تا بدن بتواند نفس بکشد. پارچه‌هایی که در طراحی و دوخت لباس کار آشپزی استفاده می‌شوند عبارتند از:

  • پارچه‌های تترون
  • پارچه‌های ساتن
  • پارچه‌های نخی
  • پارچه‌های کجراه

ویژگی‌های مهم لباس کار آشپزی

در هنگام طراحی و یا خرید لباس فرم آشپزی توجه کنید که این لباس‌ها ویژگی‌های خاصی دارند که باید در طراحی رعایت شوند. برخی از ویژگی‌های مهم لباس کار آشپزی عبارتست از:

  • بادوام بودن لباس‌ها در مقابل شستشو و لکه بری
  • آراستگی ظاهری در محیط کار
  • حرفه‌ای نشان دادن کسب و کار و برند
  • طراحی منحصر به فرد و خلاقانه
  • رنگ مناسب و زیبا
  • پوشش کامل بدن
  • جنس مناسب (غیر پلاستیکی بودن برای جلوگیری ازاشتعال)