Uncategorized @fa
2021-06-23

لباس کار خانم‌ ها چه ویژگی هایی دارد؟

تهیه‌ی لباس فرم و یکسان سازی آن برای کارکنان یک محیط، از جمله اقداماتی است که هر مدیری برای نظم و حرفه‌ای نشان دادن سازمان خود باید انجام دهد. لباس فرم فقط مختص آقایان نبوده و خانم‌ها نیز لباس کار مخصوصی دارند که متناسب با لباس آقایان می‌باشد. به عنوان مثال در بانک‌ها، آژانس‌های هواپیمایی، ادارات مختلف، بیمارستان‌ها و …. پوشیدن لباس کار خانم‌ ها از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و طراحی آن از حساسیت زیادی برخوردار است.

لباس کار خانم‌ ها

لباس کار برای خانم‌‌ها به مانتو و شلوار اداری معروف بوده که البته بنا به شرایط محیط کاری می‌تواند به سارافون، پیراهن و دامن تغییر کند. در بین لباس‌های فرم برای خانم‌ها، لباس‌های مهمانداری و آژانس‌های هواپیمایی از زیبایی و تنوع زیادی برخوردارند و البته این لباس‌ها در تمام دنیا دارای طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی بوده و کشورهای مختلف از لباس‌های فرم یکدیگر الگو برداری می‌کنند. به دلیل اینکه لباس کار خانم‌ ها شامل مانتو، شلوار و مقنعه بوده و در فصول گرم سال پوشیدن آن‌ها کمی آزار دهنده است، طراحی جنس و رنگ آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد.

اهمیت استفاده از لباس کار برای خانم‌ ها

در کشور ما به دلیل این که بانوان باید حجاب اسلامی داشته باشند لباس‌های فرم نیز بر این اساس طراحی می‌شوند. این لباس‌ها به خانم‌ها کمک می‌کند تا در محل کار نیز به راحتی حجاب داشته و حتی نوع پوشش آن‌ها مانع از انجام وظیفه‌شان نشود به همین دلیل استفاده از لباس کار اهمیت زیادی دارد. طراحان لباس‌های فرم سعی می‌کنند بنا به شرایط و موقعیت کاری افراد، لباس‌های راحت و زیبایی طراحی کنند و خانم‌ها با پوشیدن این لباس‌های مخصوص در محل کار، احساس راحتی کرده و با سایر کارکنان نیز هماهنگ ‌شوند.

لباس کار خانم‌ ها چه خصوصیاتی دارد؟

لباس فرم خانم‌ها دارای ویژگی‌های مهمی است که حتماً باید در طراحی و تولید به آن‌ها توجه زیادی شود. در اینجا برخی از ویژگی‌های مهم لباس کار خانم‌ ها را بررسی می‌کنیم.

راحت بودن

همانطور که گفتیم طراحی لباس کار خانم‌ها به دلیل اینکه باید حجاب اسلامی داشته باشند خیلی مهم بوده و باید به گونه‌ای طراحی شوند که راحتی آن‌ها را سلب نکرده و مانع از انجام وظیفه‌ی افراد نشود. گاهی اوقات افراد مجبور هستند که مدت زمان زیادی را با پوشیدن لباس کار سپری کنند پس باید این لباس‌ها راحت باشند تا افراد با پوشیدن آن‌ها اذیت نشوند.

ایمن بودن

هر لباس کاری که طراحی و تولید می‌شود در ابتدا باید بتواند ایمنی افراد را حفظ کرده و بنا به شرایط کاری محافظ جان آن‌ها باشد. لباس کار خانم‌ ها نیز باید به گونه‌ای طراحی شود که علاوه بر راحتی، حافظ آن‌ها نیز باشد.

هماهنگ با لباس سایر کارکنان

کارکنان هر سازمان را خانم‌ها و آقایان تشکیل داده و لباس فرم آن‌ها نیز باید متناسب با یکدیگر باشد. با وجود اینکه نوع  لباس‌های خانم‌ها و آقایان متفاوت است، ولی رنگ و طرح آن‌ها می‌تواند یکسان بوده و نمایانگر سازمان و یا محیط کاری مورد نظر باشد.

طراحی متناسب با محیط کاری

لباس فرم بنا به محیط کاری افراد طراحی می‌شود. به عنوان مثال لباس فرم در محیط‌های اداری و رسمی متفاوت از محیط‌های دیگر است. در محیط‌های اداری و دولتی لباس‌های فرم در رنگ‌های تیره و رسمی‌تر طراحی می‌شود ولی در برخی از مشاغل پرخطر که خانم‌ها نیز در آن‌ها فعالیت دارند ایمن بودن لباس کار در طراحی، اهمیت بیشتری نسبت به رنگ و یا طرح آن دارد.

داشتن جنس متناسب با آب و هوا

افرادی که از لباس کار در محیط‌های اداری و سازمانی استفاده می‌کنند در فصول سرد و گرم سال نیز استفاده از این لباس‌ها برایشان ناخوشایند نیست ولی وقتی خانم‌ها مجبور به استفاده از لباس کار در محیط‌های بیرونی هستند در فصل‌های گرم سال دچار مشکل خواهند شد پس بنابراین این لباس‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که در سرما و گرما فرد احساس راحتی کند.

انواع لباس کار خانم‌ ها

باتوجه به محیط و شرایط کاری افراد، خانم‌ها از انواع مختلف لباس فرم استفاده می‌کنند. در محیط‌های رسمی و اداری بیشتر از مانتو، شلوار و مقنعه استفاده شده و پارچه‌های این لباس‌ها نیز معمولاً ساده و یا راه راه هستند. ولی به عنوان مثال در بیمارستان‌ها پرسنل خانم روپوش سفید با مقنعه رنگی داشته و یا مهماندارهای هواپیما لباس‌هایی در طرح و رنگ زیبا دارند که موجب شده است که لباس‌های مهمانداران خانم جز زیباترین لباس‌های فرم در کل دنیا شناخته شود. پس بنابراین لباس فرم خانم‌ها در انواع مدل‌ها و رنگ‌های مختلف و بنا به شرایط و محیط کاری افراد طراحی و تولید می‌شود.

جنس لباس فرم بانوان

در حالت کلی لباس‌های فرم از جنس پارچه‌ی ترگال ساده، پارچه‌ی کجراه پلی استر ویسکوز، پارچه‌ی کجراه ٣٠ – ٧٠، پارچه‌ی کجراه ١٠٠ درصد پنبه و … می‌باشند که لباس‌های فرم خانم‌ها نیز بیشتر از این جنس‌ها طراحی و تولید می‌شوند.

رنگ لباس فرم خانم‌ها

رنگ لباس‌های کار خانم‌ها معمولاً به محیط کاری آن‌ها بستگی دارد. به عنوان مثال در بعضی ادارت بیشتر از رنگ‌های تیره مانند مشکی، سرمه‌ای، آبی تیره و … استفاده می‌شود ولی در شرکت‌های خصوصی و یا محیط‌های دیگر رنگ لباس‌های کار بر اساس رنگ سازمانی آن شرکت تعیین می‌شود. در هر سازمان و شرکتی لباس‌های فرم خانم‌ها و آقایان باید تناسب رنگی با یکدیگر داشته و هر دو نمایانگر رنگ سازمانی باشند.