آحرین مقالات آموزشی
2021-04-20

تجهیزات ایمنی در برابر برق

استفاده از لباس‌های کار و ایمنی در مشاغل مختلف به یک امر بدیهی تبدیل شده است. تجهیزات حفاظت شخصی در هر شغلی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اقداماتی است که افراد باید برای حفاظت جان خود انجام دهند. استفاده از لباس‌ها و تجهیزات حفاظت فردی در مقابل برق گرفتگی برای افرادی که در محیط‌های صنعتی، خطرناک و با ماشین آلات ولتاژ  بالا کار می‌کنند از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است که در ادامه با اهمیت استفاده از این لباس‌ها و انواع آن آشنا خواهیم شد.

اهمیت استفاده از لباس کار مخصوص کار با برق

استفاده از لباس ایمنی و انواع مختلف آن مانند کلاه ایمنی، کفش ایمنی و یا… می‌تواند جان افراد را در مقابل خطرات محیط کار محافظت کند. زمانی که شغل فرد دارای ریسک و خطر بسیار بالایی باشد و با خطر برق گرفتگی همراه باشد استفاده از لباس‌های مخصوص این شغل اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند.

خطرات برق گرفتگی می‌تواند به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم سبب بروز آسیب برای افراد شود. خطرات غیر مستقیم می‌تواند همچون بروز انفجار و سوختگی در محل کار باشد. یکی از مهم‌ترین خطراتی که افراد برقکار و یا افرادی که در محیط‌های دارای برق کار می‌کنند را تهدید می‌کند سقوط افراد به علت برق گرفتگی است. سالانه شمار زیادی از کارگران به علت برق گرفتگی آسیب‌های مختلفی می‌بینند که همین امر کارگران و کارفرمایان را ملزم به استفاده از لباس کار ایمن در برابر برق می‌کند.

تجهیزات ایمنی برق

برای جلوگیری از برق گرفتگی کارگران و افرادی که در محیط‌های دارای برق کار می‌کند مجموعه‌ای از تجهیزات حفاظت فردی وجود دارد که این افراد ملزم هستند تا از این تجهیزات استفاده کنند. مهم‌ترین این تجهیزات عبارتند از:

آشنایی با تجهیزات ایمنی برق

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم مجموعه‌ای از تجهیزات ایمنی وجود دارد که افراد باید نسبت به تهیه و مورد استفاده قرار دادن آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهند که در ادامه مطلب به توضیح مختصری از هر کدام از این تجهیزات خواهیم پرداخت.

لباس ایمنی

برقکاران و یا افرادی که با برق کار می‌کنند باید لباس ایمنی خوبی داشته باشند تا بتواند بدن آن‌ها را در مقابل برق گرفتگی محافظت کند یا به عبارت بهتر عایق برق باشد. افرادی که اقدام به تهیه و تولید این لباس‌ها می‌کنند اغلب از پارچه‌های ضخیم، سبک و نخی استفاده می‌کنند چرا که هنگام ایجاد جرقه‌های الکتریکی این پارچه‌ها به سختی می‌سوزند و به بدن نمی‌چسبند و می‌توانند محافظت خوبی را از بدن فرد داشته باشند.

فرقی نمی‌کند این لباس‌ها سرهم، بلوز شلوار و یا به صورت یکسره باشد، هر فردی باید با توجه به ویژگی‌های خاص شغل خود مدل لباس کار و ایمنی خود را انتخاب کند که در اینجا مهم‌ترین چیز عملکرد لباس و نقش حفاظتی آن است.

کفش ایمنی

قبلاً نیز در مطالب دیگر در مورد کفش ایمنی و انواع مختلف آن و نقشی که این کفش‌ها در مقابل حفاظت جان افراد دارند صحبت کردیم. کفش‌های ایمنی که افراد برقکار از آن استفاده می‌کنند باید به نحوی باشد که بتواند زیره‌ی عایق آن مانع از انتقال برق به بدن فرد شود. در واقع این کفش‌ها هنگام برق گرفتگی ولتاژ برق را به زمین منتقل کرده و جان فرد را در مقابل ولتاژ بالا نجات می‌دهند. علاوه بر این موارد، کفش‌های ایمنی می‌توانند در درجه‌ی دوم نیز از پای افراد در مقابل ضربات مختلف، سکوت اشیای سنگین و خطر بریدگی توسط اجسام تیز و برنده محافظت کند.

رکاب‌های سیمبانی

رکاب‌های سیمبانی توسط افرادی که با تیر برق و دکل‌های آن مشغول فعالیت هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد تا در مقابل خطر برق گرفتگی و سقوط افراد جان آن‌ها را نجات دهد.

کلاه ایمنی برقکار

کلاه ایمنی علاوه بر این که می‌تواند سر افراد را در مقابل سقوط اشیا محافظت کند در مقابل برق گرفتگی نیز به خوبی عمل کرده و از برخورد برق با ولتاژ بالا به سر افراد جلوگیری خواهد کرد.

دستکش‌های حفاظتی در مقابل برق

یکی از مهم‌ترین وسایل حفاظت شخصی که برقکاران و افرادی که در محیط‌های دارای برق کار می‌کنند حتماً باید از آن استفاده کنند، استفاده از دستکش‌های عایق برق است. به دلیل اهمیت استفاده از دستکش‌های حفاظتی در مقابل برق گرفتگی، شرکت‌های سازنده دستکش‌های مختلف و متنوعی با میزان عایق بودن متفاوت تولید می‌کنند تا افراد با توجه به میزان خطرناک بودن شغل خود از آن استفاده کنند. موادی که در تهیه و تولید این دستکش‌ها استفاده می‌شود می‌تواند عایق مناسبی در برابر برق گرفتگی باشد.

عینک محافظ

عینک‌های محافظ ایمنی می‌توانند یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین عضو بدن انسان یعنی چشم‌ها را مورد حفاظت قرار دهند و در مشاغلی که امکان دارد چشم‌ها دچار آسیب شوند استفاده از آن بسیار ضروری است. عینک‌های ایمنی می‌توانند چشم افراد را در مقابل جرقه‌های برق و خطرات ناشی از آن محافظت کنند.