Uncategorized @fa
2021-08-08

انواع ماسک جوشکاری

یکی از اصول مهم در مشاغل پر خطری مانند جوشکاری، رعایت نکات ایمنی و حفظ سلامتی در برابر خطرات مختلف می‌باشد. در هر شغلی با توجه به شرایط کاری و محیطی که در آن افراد فعالیت می‌کنند، خطرات مختلف آن‌ها را تهدید می‌کند. به عنوان مثال در شغل پر خطر جوشکاری بیشترین خطری که افراد با آن روبرو هستند، جرقه‌ها و گازهای سمی می‌باشد که از محل جوش ساطع می‌شوند. اصابت جرقه‌ها و یا گازهای سمی به چشم و دهان می‌تواند موجب آسیب‌های جبران ناپذیری شود. افراد باید همواره از چشمان خود در برابر این خطرات محافظت کنند چرا که در غیر اینصورت، احتمال کاهش بینایی و یا حتی از دست دادن بینایی نیز وجود دارد.

ماسک جوشکاری

برای جلوگیری از ورود گازهای سمی و جرقه‌های ساطع شده، افراد باید از وسیله‌ی ایمنی به نام ماسک جوشکاری استفاده کنند. این نوع وسیله‌ی ایمنی می‌تواند از چشم‌ها محافظت کرده و مانع از عبور جرقه‌ها  به سمت ‌صورت فرد شود. این ماسک‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که در برابر پرتو‌ها مقاوم بوده و مانع از عبور مواد سمی به داخل بدن شوند.

اهمیت استفاده از ماسک جوشکاری

قبل از روی کار آمدن کلاه و یا ماسک‌های جوشکاری پیشرفته، افراد از ماسک‌های ساده و یا عینک‌های ایمنی برای جوشکاری استفاده می‌کردند. عینک‌های ایمنی ساده، محافظت زیادی در مقابل چشمان نداشته و موجب آسیب و کاهش بینایی چشم می‌شدند. اما امروزه ماسک‌های جوشکاری پیشرفته از ورود مواد و گازهای سمی به بدن فرد نیز جلوگیری می‌کنند. این نوع از ماسک‌ها در مقابل ورود نور ماوراء بنفش، نور مادون قرمز، گرما، گازهای سمی، اشعه uv و … نیز جلوگیری می‌کنند.

انواع ماسک‌های جوشکاری

تمامی وسیله‌ها و تجهیزات ایمنی به طور مقاوم و کاربردی ساخته شده و برای هر شغل و حرفه‌ای متفاوت هستند. ماسک‌هایی که  از آن‌ها در جوشکاری استفاده می‌شود، دارای انواع مختلفی می‌باشند. برای این که افراد بتوانند در هنگام جوشکاری در محیط‌های مختلف مانند فضاهای روباز و بسته از این نوع ماسک‌ها به راحتی استفاده کنند، متخصصان سعی بر این داشته‌اند که ماسک‌های جوشکاری را در انواع مختلفی طراحی و تولید کنند تا افراد به راحتی از آن‌ها استفاده کنند. برخی از مهم‌ترین ماسک‌های جوشکاری عبارتند از:

ماسک جوشکاری اتوماتیک

یکی از خطراتی که در جوشکاری افراد را تهدید می‌کند، برق زدگی چشم می‌باشد. افراد در هنگام جوشکاری پرتوهایی از ناحیه‌ی جوش ساطع می‌شود که اگر به چشمان فرد برخورد کند، موجب ملتهب شدن قرینه‌ی چشم‌ها شده و حتی امکان سوختن شبکیه‌ی چشم نیز وجود دارد. برای جلوگیری از این خطر مهم استفاده از ماسک‌های جوشکاری اهمیت زیادی دارد. ماسک جوشکاری اتوماتیک به دلیل مزایا و ویژگی‌های مهمی که دارد جزو محبوب‌ترین این ماسک‌ها می‌باشد. این نوع از ماسک‌ها مانند کلاه بوده و از چشم‌ها و ورود مواد سمی به دهان جلوگیری و محافظت می‌کنند.

طلق و مواد به کار رفته در این نوع از ماسک‌ها جرقه‌های جوشکاری را فیلتر کرده و از برخورد این اشعه‌ها با صورت جلوگیری می‌کنند. یکی از ویژگی‌هایی که بقیه‌ی کلاه‌های جوشکاری فاقد آن هستند، قابلیت ایجاد تأخیر در تاریک ماندن لنز می‌باشد. این ایجاد تغییر، متغیر بوده و افراد می‌توانند با توجه به کاری که انجام می‌دهند، آن را کنترل کنند. پس بنابراین دیگر لازم نیست که افراد با تمام شدن کارشان آن را در بیاورند بلکه می‌توانند با تغییر درجه‌ی روشنایی، آن را روی سر داشته باشند.

ماسک جوشکاری ساده

ماسک جوشکاری ساده همانطور که از نامش نیز پیداست، یک کلاه جوشکاری ساده می‌باشد که شما می‌توانید با کمترین هزینه آن را تهیه کنید. این نوع از ماسک‌های جوشکاری از یک بدنه‌ی پلیمری و طلق نسبتاً تیره‌ای تشکیل شده‌اند که در پشت آن نیز یک کش برای بسته شدن وجود دارد. افراد حرفه‌ای که با خطرات جوشکاری به خوبی آشنا هستند، می‌توانند از این نوع ماسک‌ها استفاده کنند. اما برای افراد مبتدی استفاده از این نوع  توصیه نمی‌شود چرا که می‌تواند موجب آسیب  به چشمان آن‌ها شود.

ماسک‌های جوشکاری با لنز متغیر

این نوع از ماسک‌های جوشکاری مناسب مشاغل حرفه‌ای می‌باشد که برای انجام پروژه‌های سنگین و مهم، بسیار کاربردی هستند. این نوع از ماسک جوشکاری همانند ماسک اتوماتیک لنز سایه‌ی متغیر داشته و برای تمام سطوح  دارای روشنایی مناسبی می‌باشد. یعنی از کلاه ایمنی به طور خودکار برای محافظت از چشمان و بهبود دید شما در مکان‌های تیره و یا روشن استفاده می‌شود.

ماسک جوشکاری باتری دار

ماسک‌های باتری دار را می‌توان در محیط‌های مختلفی استفاده کرد. باتری به کار برده شده در این نوع از کلاه‌ها از جنس لیتیوم بوده و کیفیت مرغوب و مناسبی دارد. ماسک‌های جوشکاری باتری‌دار را می‌توان جزو ماسک‌های اتوماتیک و لنز متغیر دانست که با پر شدن شارژ باطری، آن‌ها را می‌توان در هر محیطی استفاده کرد.

ماسک‌های جوشکاری با لنز ثابت

ماسک جوشکاری لنز ثابت اغلب مناسب برخی جوشکاری‌های خاص مانند پروژه‌های DIV  و کوچک می‌باشد. می‌توان گفت ماسک جوشکاری با لنز ثابت، نوع پیشرفته‌تری از ماسک جوشکاری معمولی می‌باشد.

تاثیرات مخرب اشعه‌های ساطع شده

  • کاهش بینایی
  • التهاب قرنیه و شبکیه‌ی چشم
  • پیری و چین و چروک پوست
  • سرطان پوست
  • و …

نکات مهم در  انتخاب و خرید ماسک جوشکاری

برای اینکه بتوانید بهترین ماسک جوشکاری را برای خود تهیه کرده و در هنگام کار از چشمان خود به خوبی محافظت کنید، بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • ماسک‌های جوشکاری باید بتوانند در کمترین زمان ممکن به نور واکنش نشان داده و درجه‌ی روشنایی نور را تنظیم کنند.
  • در انتخاب ماسک‌های جوشکاری باتری دار توجه داشته باشید که باتری‌های به کار رفته در این نوع از ماسک‌ها اورجینال بوده و با کیفیت و مرغوب باشند. چرا که در غیر این صورت مجبور به تعویض زود هنگام آن خواهید بود.
  • ماسک جوشکاری باید متناسب با اندازه و شکل ظاهری افراد بوده و به خوبی روی سر قرار بگیرد. برخی از این ماسک‌ها مانند کلاه بوده و برخی نیز از طریق کش در پشت سر بسته می‌شوند.
  • برخی از ماسک‌های جوشکاری که همانند کلاه می‌باشند، باید وزن سبکی داشته و تعادل هوایی مناسبی با محیط اطراف داشته باشند.