Uncategorized @fa
2021-09-28

چگونه رنگ لباس کار را متناسب با محیط کار انتخاب کنیم؟

انتخاب لباس کار مناسب برای محیط‌های کاری مختلف کار آسانی نبوده و مسئولان همواره با مشکلات مختلفی در حین انتخاب لباس مناسب مواجه هستند. در طراحی لباس‌های کار، ویژگی‌ها و فاکتورهای زیادی مورد بررسی قرار می‌گیرند که یکی از آن‌ها رنگ لباس کار می‌باشد. بعد از طراحی شکل ظاهری لباس کار، مهم‌ترین فاکتور بعدی رنگ آن است که باید متناسب با شرایط و محیط کاری انتخاب شود.

روانشناسی رنگ‌ها در محیط های کار

روانشناسی رنگ‌ها می‌تواند کمک بزرگی به مسئولان مربوطه برای انتخاب رنگ لباس کار کند چرا که رنگ‌ها می‌توانند بر خلق وخوی و رفتار افراد تاثیر مستقیم داشته باشد. بنا بر روانشناسی رنگ‌ها، رنگ‌های شاد موجب افزایش شور و نشاط فرد شده و رنگ‌های تیره موجب ایجاد فضا و جوی سنگین می‌شوند. علاوه بر آن، نگاه کردن به برخی رنگ‌ها مانند رنگ آبی موجب ایجاد آرامش و حس خوب در فرد می‌شود.

پس در محیط‌هایی که افراد با استرس زیادی روبرو هستند، استفاده از لباس‌های کار به رنگ آبی بیشتر توصیه می‌شود. داشتن آگاهی جزئی از روانشناسی رنگ‌ها نیز می‌تواند به افراد در انتخاب رنگ مناسب برای لباس کار و یا رنگ سایر وسیله‌های موجود در محیط کاری کمک کرده و همین امر نیز باعث افزایش بهره وری کاری می‌شود.

برای مثال حسی که رنگ‌ها به ما القا می‌کنند عبارتند از:

آبی : آبی می‌تواند حس آرامش، اعتماد و امنیت را به ما القا کند و اغلب در محیط‌هایی که به این فاکتورها نیاز بوده و فشار و تنش در آن زیاد است، برای ایجاد حس‌های مثبت در پوشش کارکنان در خود مجموعه استفاده می‌شود.

زرد : زرد رنگی پر انرژی بوده و می‌تواند با تاثیر مثبت روی روحیه‌ی افراد، محیط کار را فعال نگهدارد. از این رنگ اغلب در لباس‌های شبرنگ و محیط‌های صنعتی که افراد باید همواره روحیه‌ای شاداب و پرانرژی داشته باشند، استفاده می‌شود.

مشکی : مشکی جز رنگ‌هایی است که به فرد احساس قدرت داده و فرد را ظریف، ساده و در عین حال با مسئولیت و پر قدرت نشان می‌دهد.

طوسی : رنگ‌هایی مانند طوسی، خاکستری، خاکی و … به دلیل خنثی بودنشان، محیط کار را آرام و با نظم نشان می‌دهند. این رنگ‌ها به فرد احساس آرامش داده و قرار گرفتن در محیط کاری را به وی یاد آور می‌شوند.

نارنجی : رنگ نارنجی جز رنگ‌های پر انرژی بوده و نماد شور، هیجان، اشتیاق و انرژی می‌باشد. افرادی که مشاغل سخت و طاقت فرسایی دارند، با استفاده از این رنگ‌ها همواره روحیه‌ای سر زنده و پرانرژی خواهند داشت.

قرمز : قرمز رنگی شاد و جذاب بوده و به افراد احساس شجاعت و جسارت می‌دهد. از این رنگ پر انرژی اغلب در محیط‌هایی که افراد با کودکان و یا نوجوانان پر انرژی سر و کار دارند استفاده می‌شود.

سفید : همانطور که می‌دانید سفید نماد پاکی و تمیزی بوده و باعث می‌شود که استرس و اضطراب از افراد دور شود. این رنگ بیشتر مناسب برای محیط‌هایی است که در آن‌ها رعایت بهداشت و تمیزی در اولویت قرار دارد.

رنگ مناسب لباس کار برای محیط‌های کاری مختلف

رفتار کارکنان در تمامی محیط‌های کاری باید متفاوت بوده و نمی‌توان انتظار رفتار یکسانی را از همه‌ی افراد داشت پس بنابراین رنگ لباس‌ها نیز باید به گونه‌ای انتخاب شوند که تاثیر یکسانی روی رفتار آن‌ها نداشته باشند. به عنوان مثال نمی‌توان رنگ لباس کارکنان در یک کارگاه صنعتی را با رنگ لباس افراد شاغل در ادارات دولتی یکسان انتخاب کرد چرا که جو حاکم و شریط کاری در هر دو محیط متفاوت از یکدیگر هستند.

برای اینکه بهترین رنگ را برای لباس کار انتخاب کنید، بهتر است که ابتدا شرایط محیط کار خود را به خوبی آنالیز کرده و سپس با بهره گیری از روانشناسی رنگ‌ها، تصمیم نهایی خود را بگیرید. در ادامه به بررسی چند نمونه محیط کاری که رنگ لباس در آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است می‌پردازیم.

رنگ مناسب لباس کار برای پرسنل بیمارستان

در برخی از محیط‌های کاری برای جداسازی بخش‌های مختلف و شناخت پرسنل، از چند نوع رنگ برای لباس‌های فرم استفاده می‌کنند. یکی از این شغل‌ها کار در بیمارستان می‌باشد. در این محیط به دلیل وجود حیطه‌های کاری متفاوت، پرسنل باید لباس‌هایی با رنگ‌های متفاوت داشته باشند. همانطور که دیده‌اید اغلب از رنگ‌های سفید، آبی و صورتی برای لبا‌س‌های فرم پرسنل استفاده می‌شود. دکتر، پرستار و در حالت کلی کادر درمان بیمارستان در اتاق عمل و جراحی، لباس‌های یکبار مصرف آبی رنگ پوشیده و در هنگام ویزیت بیمار، روپوش‌های سفید رنگی بر تن می‌کنند. از رنگ صورتی نیز در بیشتر موارد کادر خدماتی استفاده می‌کنند و پرسنل کادر اداری نیز به دلیل محیط کاری‌شان همانند سایر ادارات، لباس‌هایی رسمی‌تر و اغلب به رنگ سورمه‌ای و یا مشکی دارند.

رنگ لباسکار مناسب برای مشاغل صنعتی

در مشاغل صنعتی مانند کارگاه‌های تولیدی، کارخانه‌جات مختلف و … که افراد با دستگاه‌های بزرگ و صنعتی سر و کار دارند، بهتر است که لباس کار در رنگ‌های تیره مانند آبی تیره، نارنجی، قهوه‌ای و … انتخاب شود. اگر در محیط‌های کارگاهی از لباسی به رنگ روشن استفاده کنید، لباس زود به زود کثیف شده و با شستشوی مداوم نیز کیفیت و کارایی خود را از دست می‌دهد.

رنگ مناسب برای لباس کار محیط‌های اداری

در محیط‌های اداری به دلیل شرایط کاری کم خطر، در طراحی لباس کار بیشتر روی شکل و رنگ آن تمرکز می‌شود. شرکت‌های خصوصی و دولتی، بانک‌ها، ادارات و سازمان‌های دولتی و …از جمله مکان‌هایی هستند که استفاده از لباس فرم مخصوص با رنگ سازمانی و یکدست از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر توجه کرده باشید حتما دیده‌اید که در این نوع مشاغل، اغلب از رنگ‌های تیره مانند سورمه‌ای، آبی کاربنی تیره، مشکی، خاکستری و … برای لباس‌های فرم استفاده می‌شود چرا که این رنگ‌ها باعث حفظ فضای اداری می‌شوند.

رنگ لباس کارهای شبرنگ

در برخی از مشاغل افراد مجبور به کار کردن در طول شب و یا در مکان های تاریک هستند که در این شرایط رنگ لباس کار اهمیت زیادی پیدا می‌کند چرا که اگر رنگ آن به خوبی انتخاب نشود، ممکن است باعث دیده نشدن افراد و در نتیجه افزایش آسیب‌های احتمالی به آن‌ها شود. لباس‌های شبرنگ و یا شب نما مناسب برای این گونه شرایط بوده و برای هر شغلی بصورت جداگانه طراحی و تولید می‌شوند. این لباس‌ها به سبب ساختار منحصر به فردی که دارند، در طول شب پر نور دیده شده و در روز نیز مانند دیگر لباس‌ها عادی هستند. رنگ لباس‌های شبرنگ معمولاً سبز، نارنجی و یا زرد می‌باشند چرا که این رنگ‌ها بیشتر از سایر رنگ‌ها نورانی دیده می‌شوند و برای دیده شدن در شب مناسب هستند.