Uncategorized @fa
2021-08-29

لباس کار زمستانی و ضرورت استفاده از آن

با فرا رسیدن فصل سرما و بارش باران و برف یکی از ملزومات پرکاربرد در هر مجموعه و کارخانه‌ای تهیه‌ی لباس گرم زمستانی برای کارکنان است. علاوه بر لباس گرم برخی از مجموعه‌ها که کارکنان آن‌ها در فضای باز مشغول به کار بوده و فعالیت‌های خود را در فضای باز انجام می‌دهند، نیاز به لباس کار ضد آب دارند. اکثر تولید کننده‌های پارچه لباس کار به این امر واقف هستند و در لیست خدمات و محصولات خود لباس‌های گرم و ضدآب را نیز گنجانده‌اند. اما اینکه این لباس‌ها از چه جنسی هستند و برای چه مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، در ادامه‌ی مطلب بیشتر با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

 اهمیت استفاده از لباس کار گرم

شاید اینطور به نظر  برسد که بهتر است برای در امان ماندن از سرمای زمستان هنگام کار از لباس‌های ضخیم و کلفت استفاده شود. بهتر است بدانید لباس کار زمستانی قرار نیست ضخامت خیلی زیادی داشته باشد چرا که در این حالت سبب پایین آمدن بازده کاری فرد و خستگی اندام‌های وی خواهد شد. زمانی که از لباس کار زمستانی مخصوص فصل سرد سال صحبت می‌کنیم، منظور استفاده از پارچه‌هایی با الیافی است که سرما به راحتی به آن نفوذ نکرده و فرد بتواند به راحتی به فعالیت خود ادامه دهد.

بهترین و با صرفه‌ترین لباس کار گرم و زمستانی

بیشتر کارفرمایان برای با صرفه بودن خرید لباس کار، جنس آن را از کتان به یا جین انتخاب می‌کنند. اما بهتر است بدانید که این لباس‌ها با اینکه برای فصول سرد سال مناسب هستند، اما از طرفی  ضخامت بالایی داشته و در فصل‌های گرم سال می‌تواند آزار دهنده باشد. بهترین و مناسب‌ترین گزینه که از لحاظ اقتصادی نیز با صرفه باشد، استفاده از پارچه فلامنت کجراه برای دوخت لباس کار است. این پارچه ضخامت خوب و وزن سبکی دارد که البته برای محیط‌های بسته مناسب‌تر است.

ضرورت استفاده از لباس کار گرم

عدم استفاده از لباس کار مناسب شرایط آب و هوای سرد، در درجه‌ی اول روی سلامتی فرد تاثیرات منفی خواهد داشت. علاوه بر آن عدم استفاده از لباس‌های گرم و راحت می‌تواند سبب کاهش راندمان کاری فرد شود. از این رو توجه به این مسئله و رعایت آن برای یک مجموعه از اهمیت زیادی برخوردار است.

لباس کار مناسب برای مناطق برفی و بارانی سرد

افرادی که در محیط‌هایی با شرایط جوی ناپایدار مانند باد، باران و سرمای شدید روبه‌رو هستند، بهتر است از لباس کاری  استفاده کنند که علاوه بر ایجاد گرما، ضد آب بوده و بدن فرد را در مقابل برف و باران حفظ کند. بیشتر مجموعه‌ها و کارخانجات در این حالت از کاپشن آستردار استفاده می‌کنند. استفاده از آستر در لباس، کمک شایانی به جلوگیری از ورود هوای سرد به داخل بدن کرده و از طرفی حتی باعث خروج هوای گرم از بدن می‌شود.

کاپشن‌های زمستانی کار، با سه مدل آستر نمد، خز و پشم شیشه تولید و روانه‌ی بازار می‌شوند. دقت داشته باشید هر چقدر پنبه‌ی بیشتری در الیاف لباس کار به کار رفته شود، لباس گرم‌تر بوده و ضخامت و وزن کمتری خواهد داشت و حرکت فیزیکی فرد را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

 جنس پارچه‌های لباس کار گرم و ضد آب زمستانی چیست؟

پارچه‌های گرم و ضد آب در انواع مختلفی جهت استفاده‌های متنوع و خاص تولید شده و در اختیار مجموعه‌های دوخت لباس کار و ایمنی قرار می‌گیرد که در ادامه به این نوع پارچه‌ها اشاره خواهیم کرد.

پلیمد

پارچه‌ای که از نوع پلیمود باشد ترکیبی از پنبه و پلی استر بوده و وزن مناسبی دارد. این پارچه به علت دارا بودن الیاف پلاستیکی انعطاف پذیر، ضد آب، ضد لک، مقاوم در برابر باران و برف بوده و علاوه بر این ویژگی‌ها عدم عبور هوا از این نوع پارچه از ویژگی‌های منحصر به فرد آن است.

لباس کار از جنس پلیوراتان

پارچه‌هایی از جنس پلی اورتان_پلاستیک خاصیت ضد آب دارند اما دوام آن‌ها نسبت به پارچه‌های دیگر کمتر است.

لباس کار از جنس پنبه پوپلین

این پارچه‌ها روکشی از جنس ضد آب دارند و برای کار در مکان هایی که افراد در معرض باران و برف هستند بسیار مناسب است. این پارچه‌ها انعطاف پذیری و نرمی خوبی دارند.

لباس کار از جنس نایلون

این پارچه در برابر باد بسیار مقاوم است چرا که از الیاف نایلون تشکیل شده و این مورد باعث شده تا بسیار سبک و نرم باشد. علاوه بر باد استفاده از این لباس در مقابل باران و برف نیز گزینه‌ی خوبی است.

لباس کار از جنس پلی استر

این نوع پارچه نسبت به تراکم پلی استری که در آن استفاده می‌شود می‌تواند در مقابل آب، برف و باران مقاوم باشد. هر چقدر میزان پلی استر آن بیشتر شود ضد آب‌تر خواهد شد.

لباس کار از جنس پشم

لباس‌هایی که در داخل آن‌ها از پشم استفاده می‌شود نیز می‌توانند گزینه‌ی خوبی در برابر آب باران و برف باشند و یک لباس کار ضد آب را برای ما به وجود آورند.

لباس کار از جنس میکرو الیاف

لباس کار الیاف پلی استر با پوشش ویژه‌ی ضد آب ساخته شده و در انواع لباس کارها از آن استفاده می‌شود.

کلام آخر

با توجه به مطالب بالا به این نتیجه می‌رسیم که پوشش مناسب فصول سرد سال می‌تواند بازدهی و راندمان کاری افراد را بالاتر برده و از نظر سلامتی نیز بدن آن‌ها را در مقابل سرما حفظ کند، اما از نظر اقتصادی ممکن است برای مجموعه‌های مختلف تهیه‌ی این لباس‌ها کمی سخت باشد، از این رو توصیه می‌شود لباس‌هایی با پارچه‌های چهار فصل خریداری و استفاده شود برای مواقع ضروری نیز از لباس‌های کار زمستانی می‌توان استفاده کرد.