Uncategorized @fa
2021-09-06

روش های نگهداری اصولی از لباس کار

لباس کار در  جامعه‌ی امروزی تبدیل به یکی از وسیله‌های ضروری در محل کار شده و افراد در هر شغل و حرفه‌ای که باشند، باید از آن استفاده کنند. در برخی مشاغل مانند ادارات دولتی، بانک‌ها، آژانس‌های هواپیمایی و … لباس کار بیشتر برای ایجاد نظم و هماهنگی بین کارکنان مورد استفاده قرار می‌گیرد اما اگر نگاهی به مشاغل دیگری مانند کار در ساختمان سازی، بیمارستان، تعمیرکاری، جوشکاری، آتش نشانی و … بیندازید متوجه خواهید شد که لباس کار بیشتر جنبه‌ی حفاظتی داشته و جزء لوازم و تجهیزات حفاظت فردی به شمار می‌آ‌‌ید.

نکته‌ای که حائز اهمیت است، طرز استفاده‌ی صحیح از لباس کار می‌باشد. هر فردی که از لباسکار استفاده می‌کند، باید با این اصول آشنا شده و با این کار علاوه بر حفاظت از خود، سبب افزایش طول عمر لباس نیز شود. لباس‌های کار به دلیل طراحی‌های خاصی که دارند، اغلب برای هر محل کار متفاوت بوده و نمی‌توان از هر نوع دلخواهی استفاده کرد. کارکنان نیز موظفند تا با نگهداری اصولی و درست از آن‌ها، مدت زمان زیادی از لباس کار خود استفاده کنند.

لباس کار و اهمیت نگهداری اصولی از آن

شاید برخی از افراد تصور کنند که استفاده از لباس کار چندان مهم نبوده و در محیط‌هایی که جان افراد در خطر نیست، استفاده از آن ضرورت ندارد. اما امروزه کمتر کسی پیدا می‌شود که با اهمیت استفاده از لباس کار آشنا نبوده و آن را اقدامی بی هدف تلقی کند. لباس کار علاوه بر نظم و هماهنگی که ایجاد می‌کند، باعث زیبا و مدرن دیده شدن فضای محل کار شده و اعتبار سازمان را بالا می‌برد.

کارکنان باید سعی در استفاده‌ی درست از لباس‌های کار داشته و همواره لباس‌هایی اتو کشی شده و تمیز بر تن داشته باشند. استفاده از لباس‌های نامرتب و یا رنگ پریده، علاوه بر اینکه ظاهر فرد را  ناخوشایند نشان می‌دهند، بلکه باعث کاهش اعتبار محل کار وی نیز خواهند شد. پس همواره به نگهداری از لباس‌های کار خود اهمیت زیادی داده و با ظاهری زیبا و مرتب در محل کار خود حاضر شوید.

چگونه با نگهداری اصولی از لباس کار باعث افزایش طول عمر آن شویم؟

نگهداری اصولی از لباس‌های کار در حالت کلی در چهار مرحله‌ی زیر خلاصه می‌شود:

  • تمیز نگه داشتن لباس‌ها در محیط‌ کار
  • شستشوی صحیح و تمیز کردن آن‌ها
  • اتوکشی صحیح و روزانه‌ی لباس‌های کار
  • جلوگیری از پارگی لباس‌های کار

اگر شما بتوانید موارد گفته شده را رعایت کرده و به آن‌ها توجه کنید، علاوه بر داشتن لباس‌های مرتب و زیبا از سلامتی خود نیز در برابر خطرات ناشی از محیط کار، مراقبت خواهید کرد. در ادامه به بررسی نحوه‌ی نگهداری اصولی از لباس‌های کار می‌پردازیم.

شستشوی صحیح و تمیز کردن آن‌ها

در هنگام خرید انواع مختلف لباس حتماً توجه کرده‌اید که در قسمت داخلی آن راهنمای شستشوی لباس قرار دارد. برای پارچه‌های مختلف مواد مناسبی برای شستشو وجود دارند که اگر از آن‌ها استفاده نکنید، باعث کهنگی و ساییدگی زود هنگام لباس‌های خود خواهید شد. لباس‌های کار نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیاز به شستشوی اصولی و با مواد مناسب دارند. اگر لباس‌های کار خود را به طور صحیح تمیز نکنید، موجب خرابی زود هنگام آن‌ها شده و مجبور به تعویض لباس‌های کار خود خواهید شد.

علاوه بر آن در محیط‌هایی که افراد با مواد سمی و یا روغنی که باعث آلوده شدن لباس‌های کار می‌شوند سروکار دارند، شستشوی لباس‌ها با مواد مناسب از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و این افراد باید بعد از بعد از هر بار آلوده شدن لباس‌های خود را تمیز کنند. پس توصیه می‌کنیم که بعد از تحویل گرفتن لباس کار، از کارفرمای خود حتماً در مورد پارچه‌ی مورد استفاده در لباس کار اطلاعات لازم را بدست آورده و با نحوه‌ی شستشوی آن  نیز آشنا شوید.

تمیز نگه داشتن لباس‌های کار در محیط کار

در برخی از محیط‌های کار، افراد به دلیل سروکار داشتن با مواد آلوده بصورت ناخواسته سبب کثیفی لباس‌های کار خود می‌شوند. اما در مشاغلی مانند ادارات دولتی و یا دیگر مکان‌ها که کارکنان با هیچ چگونه موادی سرکار ندارند، باید همواره لباس کار خود را تمیز نگه داشته و از آلوده شدن آن‌ها جلوگیری کنند. علاوه بر آن، برای تمیز نگه داشتن لباس‌های خود می‌توانید بعد از هر لکه‌ای که ایجاد می‌شود آن را سریعاً تمیز کنید.

جلوگیری از پارگی لباس‌های کار

افراد علاوه بر اینکه باید از کثیفی لباس‌های کار جلوگیری کرده و آن‌ها را به خوبی شستشو دهند، باید مراقب پارگی و خراب شدن آن‌ها نیز باشند. افرادی که در محیط‌های پرخطر مشغول به کارند باید برای حفظ جان و سلامتی خود از پارگی لباس‌های کار جلوگیری کنند چرا که ممکن است باعث ورود مواد خطرناک به بدنشان شوند.

نکات مهم در مورد نگهداری اصولی از لباس‌های کار

  •  بعد از اتمام تایم کاری خود، لباس‌های آلوده را حتماً در یک کیسه‌ی جداگانه قرار دهید.
  • سعی کنید لباس‌های کار را به صورت جداگانه از لباس‌های سایر اعضای خانواده شستشو دهید.
  • از مواد شوینده‌ی متناسب با نوع پارچه‌ی لباس استفاده کنید.
  • در هنگام پاره شدن لباس کار و یا ایجاد هرگونه نقص دیگر روی آن، سریعاً کار خود را متوقف کرده و نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.
  • در مواردی که لباس‌های کار به مواد سمی آلوده شدند، آن‌ها را دور انداخته و هرگز شستشو ندهید.
  • در محل کار همواره لباس‌های آلوده و تمیز خود را به صورت جداگانه نگهداری کنید.
  • بعد از شستشوی لباس‌های کار آلوده، آن‌ها را در مقابل نور خورشید قرار دهید.
  • اگر در محیط‌های اداری مشغول به کار هستید، همواره قبل از پوشیدن لباس‌های کار خود آن‌ها را اتو کرده و با ظاهری مرتب در محل کار خود حاضر شوید.
  • در صورت کهنه شدن لباس‌های کار حتماً با کارفرمای خود صحبت کرده و از لباس کار جدید استفاده کنید.