Uncategorized @fa
2021-08-29

لباس کار مکانیکی و ویژگی های آن

لباس کار در هر شغل و حرفه‌ای متناسب با شرایط و محیط کاری انتخاب می‌شود. مدیران و کارفرمایان در راستای تحقق اهدافی از جمله نظم و هماهنگی کارکنان، حفظ جان و سلامتی افراد، افزایش بازده کاری و … وظیفه‌ی تامین لباس کاری مناسب، برای کارکنان خود را دارند. در بین تمامی این اهداف، تامین امنیت جانی کارکنان و افزایش بازده کاری افراد، مهم‌ترین آن‌ها می‌باشد. برای اینکه فرد بتواند وظایف خود را به نحو احس انجام دهد، باید لباسی مناسب بر تن داشته و بتواند با آن احساس راحتی کند.

مشاغلی مانند جوشکاری، کار در ساختمان، آتش نشانی، تعمیرکاری و … بیشتر از بقیه‌ی مشاغل نیاز به لباس کاری مناسب برای حفظ سلامتی و افزایش بازده کاری دارند. به عنوان مثال در شغل تعمیرکاری و مکانیکی، لباس کاری که مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید ویژگی‌های مخصوصی داشته باشد تا افراد بتوانند به راحتی به لوازم مورد نیازشان دسترسی داشته باشند و یا از تجهیزاتی مانند کفش مناسب برای جلوگیری از لیز خوردن در محیط‌های روغنی استفاده کنند. پس بنابراین استفاده از لباس کار مناسب در این شغل از اهمیت زیادی برخوردار است.

لباس کار مناسب برای مکانیکی

مکانیکی جزو مشاغلی است که استفاده از لباس کار در آن لازم و ضروری می‌باشد. در این شغل لباس کار علاوه بر راحتی که برای افراد ایجاد کرده، از ریختن مایعات خطرناک از جمله روغن و سوخت بر روی لباس آن‌ها نیز جلوگیری می‌کند. تعمیرکاران معمولاً در محیط‌های گرم که حاوی مواد شیمیایی، روغن، سوخت و … می‌باشند، فعالیت دارند. بنابراین برای اینکه بتوانند از جان خود محافظت کرده و بازده کاری خود را افزایش دهند، به یک لباس کار مقاوم که محافظ آن‌ها نیز می‌باشد، نیاز دارند. این افراد علاوه بر لباس کار، باید از تجهیزات ایمنی دیگری نیز برای محافظت از خود استفاده کنند.

انواع لباس کار مکانیکی و تجهیزات آن

در حرفه‌ی مکانیکی افراد تعمیرکار همواره با روغن و یا قطعات آغشته به مواد روغنی سروکار دارند که برای جلوگیری از خطرات ناشی از آن‌ها، باید لباس کار و تجهیزات مخصوص و مناسبی را استفاده کنند. از طرفی به دلیل گسترده بودن این شغل و تعمیر انواع ماشین‌های مختلف در آن، افراد متناسب با کار خود از انواع مختلف لباس کار استفاده می‌کنند. در ادامه به بررسی مهم‌ترین و کاربردی‌ترین لباس‌های کار و تجهیزات مورد استفاده در تعمیرکاری میپردازیم.

لباس کار

لباس تعمیرکاری یکی از ملزومات جدا نشدنی از شغل تعمیرکاری و مکانیکی می‌باشد که همه‌ی افراد شاغل در این حرفه باید از آن استفاده کنند. لباس کار بیشتر برای جلوگیری از ریختن انواع روغن و سوخت روی لباس فرد مورد استفاده قرار گرفته و در انواع مختلفی نیز وجود دارد. برخی از مهم‌ترین لباس‌های کارها که در شغل تعمیرکاری مورد استفاده قرار می‌گیرند عباتند از:

لباس کار یکسره

لباس کار یکسره به دلیل پوشش تمامی نقاط بدن و جلوگیری از ریختن هر گونه ماده‌ی روغنی روی بدن، یکی از کاربردی‌ترین لباسهای کارهای تعمیرگاهی است که اغلب افراد از آن استفاده می‌کنند.

لباس کار دوبنده

لباس کار تعمیرکاری دوبنده، اغلب در فصول گرم سال مورد استفاده‌ی تعمیرکاران قرار می‌گیرد. افراد می‌توانند از زیر لباس کار دوبنده نیز، لباسی متناسب پوشیده و مانع از ورود مواد آلود به بدن‌شان شوند.

لباس کار روپوش

روپوش‌ها معمولاً در مواقع ضروری مورد استفاده قرار گرفته و دارای یک دکمه و یا زیپ برای بسته شدن می‌باشند. اگر به دنبال لباسی هستید که در حین مقاوم بودن در برابر نفوذ مواد مختلف، راحت نیز باشد به شما استفاده از روپوش را توصیه می‌کنیم. روپوش‌ها برای مواقعی که احتمال دارد مکانیک با نشت مایعات خودرو مواجه شده و یا زمانی که مجبور هستند به زیر خودرو بروند، بسیار مناسب می‌باشد.

پیراهن

پیراهن مخصوص افراد تعمیرکار و مکانیک معمولاً پوشیده بوده و مانع از عبور مواد مختلف به داخل بدن می‌شوند. جنس این نوع از لباس‌های کار مخلوطی از پنبه و الیاف مصنوعی می‌باشد. الیاف طبیعی اجازه می‌دهد تا جریان هوا به خوبی داخل بدن جریان پیدا کند در حالی که الیاف مصنوعی مانند ابریشم مصنوعی یا پلی استر، به سبب خاصیتی که دارند به راحتی تمیز می‌شوند.

شلوار

شلوارهای مکانیکی نیز مانند پیرهن‌های آن‌، از جنس الیاف طبیعی و مصنوعی بوده و به همین دلیل نباید در دمای بیشتر از ۱۶۰ درجه تمیز و شسته شوند. شلوارهای تعمیرکاری در انواع پارچه‌ای یا جین طراحی و تولید می‌شوند.

کاپشن تعمیرکاری

مکانیک‌ها اغلب اوقات در داخل کارگاه و برخی مواقع در فضای باز و بیرون نیز فعالیت می‌کنند. در شرایط آب و هوایی بد مانند هنگام بارش برف و باران، لباس تعمیرکاران باید به گونه‌ای باشد که آن‌ها را از سرما حفظ کرده و سلامتی‌شان را به خطر نیندازد. کاپشن‌های تعمیرکاری مناسب برای این‌گونه شرایط بوده و افراد باید همواره با خود به همراه داشته باشند. کاپشن‌های مکانیکی دارای آستری نرم، زیپی مقاوم و دارای جیب‌های زیادی می‌باشند که معمولاً تا دور کمر بوده و افراد را از هرگونه خطرات بیرونی محافظت کرده و گرم نگه‌می‌دارند.

دستکش مناسب برای مکانیکی

مکانیک‌ها دائماً از دست خود برای انجام دادن کارهای تعمیری استفاده می‌کنند، به همین دلیل استفاده از دستکش‌های مخصوص در این شغل دارای اهمیت زیادی می‌باشد. دستکش‌های مکانیکی دارای روکش‌های پلاستیک روی کف دست بوده و به فرد این امکان را می‌دهد که ابزارهای خود را در هنگام تاول زدن دست‌هایش نیز به خوبی در دست بگیرد. این دستکش‌ها اغلب دارای درجه‌ی‌‌ خاصی از سوراخ شدن و مقاومت حرارتی بوده و در صورت تماس دست مکانیک با اجزای داغ خودرو یا ورق‌های تیز، از آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کند.

کفش مناسب برای مکانیکی

محیط‌های تعمیرگاهی همواره با  مواد روغنی و یا سوخت آغشته بوده و همین امر سبب به خطر افتادن جان افراد می‌شود. برای جلوگیری از لیز خوردن در این‌گونه محیط‌ها، استفاده از کفش‌های مناسب لازم و ضروری می‌باشد. کفش‌های تعمیرگاهی به سبب جنسی که دارند، دارای ویژگی‌هایی از جمله موارد زیر هستند:

  • محافظت از انگشتان پا
  • ضد آب بودن
  •  داشتن کفی مناسب و راحت
  • مقاوم در برابر خطرات الکتریکی
  • و …

نکات مهم در هنگام استفاده از لباس کار مکانیکی

  • همواره سعی کنید محیط کارگاه خود را تمیز نگه داشته و پس از ریختن هرگونه مواد روغنی آن را سریعاً پاک کنید.
  • در استفاده از لباس کار و تجهیزات ایمنی، کوتاهی نکرده و با استفاده از آن‌ها از جان و سلامتی خود محافظت کنید.
  • از قرار دادن مواد اشتعال زا در در اطراف محیط کار خودداری کنید.
  • لباس‌های کار خود را همواره تمیز نگه داشته و در صورت کثیفی آن‌ها را تمیز کنید.