آحرین مقالات آموزشی
2021-05-14

لباس کار و ایمنی کارگران ساختمانی

می‌توان کارگری در ساختمان‌ها و صنایع مختلف را نیز جزو شغل‌های پر خطر نام برد چراکه کارگران ساختمانی به علت سر کار داشتن با اشیا و وسایل سنگین، ماشین آلات مختلف و کار کردن در ارتفاع، ممکن است با خطرات مختلفی مواجه شوند که این خطرات می‌تواند جان و سلامتی آن‌ها را تهدید کند. از این رو استفاده از لباس ایمنی و تجهیزات حفاظت فردی برای کارگران ساختمانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. یکی از مولفه‌های مهم در لباس ایمنی و کار کارگران ساختمانی استاندارد دارد بودن این لباس ها در مقابل خطرات مختلف است. در ادامه‌ی مطلب می خواهیم شما را با انواع تجهیزات فردی برای محافظت از جان افراد کارگر آشنا سازیم.

اهمیت استفاده از لباس کار برای کارگران ساختمانی

استفاده از لباس کار و تجهیزات ایمنی برای کارگران ساختمانی از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که در اینجا بحث حفاظت از جان فرد در میان است. سالانه شاهد درصد بسیار بالایی از مرگ و میر و یا نقص و قطع عضو به علت استفاده نکردن از لباس کار و ایمنی و تجهیزات فردی هستیم که این امر اهمیت استفاده از این تجهیزات را برای ما دو چندان می‌کند. در برخی از شغل‌ها افراد خود مجبور هستند برای خود لباس کار مناسب را فراهم کنند اما کارگری ساختمانی شغلی است که باید در آن کارفرمایان به فکر تامین تجهیزات ایمنی برای تک تک افراد حاضر در کار باشند. علاوه بر این کارفرمایان باید افراد را ملزم به استفاده از این ابزار ها کنند تا خطرات ناشی از کار کاهش یابد.

کارگران ساختمانی به علت اینکه با ابزارهای ساختمانی مانند آجر، تیرآهن، بتن و ماشین آلات مختلف سر و کار دارند بهتر است حتماً از تجهیزات ایمنی فردی مناسب مانند کلاه ایمنی، کفش مناسب و همچنین یک لباس کار مقاوم و مناسب استفاده کنند، به نحوی که کار کردن آن‌ها را مختل نکرده و سبب حفاظت از جان آن‌ها شود. اهمیت استفاده از لباس کار و ایمنی در کارگران ساختمانی به علت سر و کار داشتن با ماشین‌آلات سنگین و فعالیت در ارتفاعات مختلف از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این افراد باید تمام تجهیزات فردی را رعایت کرده و خود را در مقابل خطرات مختلف ایمن کنند.

انواع تجهیزات حفاظت فردی در برای کارگران ساختمانی

  • لباس کار و ایمنی مناسب
  •  کفش ایمنی
  •  کلاه ایمنی
  • عینک ایمنی در صورت لزوم
  •  دستکش ایمنی

لباس کار و ایمنی مناسب

کارگران ساختمانی باید از یک لباس کار مناسب از جنس بسیار مقاوم استفاده کنند به نحوی که بتواند در مقابل فعالیت سنگین آن‌ها دچار پاره‌گی و یا شکافتگی درز ها نشود. مهم‌ترین نکته در یک لباس کار ایجاد ایمنی برای بدن فرد است که باید یک لباس کار ایمن و استاندارد این موارد را برای فرد فراهم کند. اغلب کارگران ساختمانی از لباس‌های یکسره و یا بلوز و شلوارهای ست که دارای دکمه‌ها یا زیپ‌های محکمی هستند استفاده می‌کنند تا تمام بدن آن‌ها پوشش داده شود. نکته‌ی قابل توجه در این لباس‌ها جنس آن است که باید بسیار با دقت انتخاب شود تا راحتی فرد را مختل نکرده علاوه بر این تهویه‌ی مناسبی داشته باشد تا فرد در طول روز از شرایط مناسبی برای فعالیت برخوردار شود.

کفش ایمنی

یکی از مهم‌ترین شغل‌هایی که باید در آن از کفش ایمنی برای کارگران استفاده کرد کارگران ساختمانی هستند چرا که این افراد با مصالح مختلف ساختمانی سر و کار دارند و در کنار ماشین‌آلات سنگین کار می‌کنند. این کفش‌ها می‌توانند پای فرد را در مقابل سقوط اشیا، ضربه، بریدگی و هر چیزی که در یک محیط کار می‌تواند آن‌ها را تهدید کند محافظت کنند، از این رو برای این شغل‌ها از کفش‌های کار مناسبی استفاده می‌شود. کفش‌های ایمنی کارگران ساختمانی باید مطابق اصول و استانداردهای لازم باشد و از نظر راحتی نیز به نحوی باشد تا شرایط مناسبی را برای فرد فراهم کند تا فعالیت خوبی داشته باشد.

استفاده از کلاه ایمنی برای کارگران ساختمانی

علاوه بر موارد گفته شده کلاه ایمنی نیز از اهمیت بسیار زیادی در این شغل برخوردار است. استفاده از کلاه ایمنی که در مقابل سقوط اشیا سنگین و یا تیز و برنده می‌تواند از سر و گردن فرد محافظت کند بسیار حائز اهمیت است. کارگران ساختمانی باید با توجه به بخشی که در آن فعالیت می‌کنند از انواع مختلفی از کلاه‌های ایمنی استفاده کنند. آسیب‌های ناشی از سقوط اشیا در کارگاه‌هایی که ساخت و ساز در آن انجام می‌گیرد می‌تواند اهمیت استفاده از این ابزار مهم را نشان دهد.

عینک ایمنی برای کارگران ساختمانی

استفاده از عینک ایمنی ضرورت چندانی ندارد اما در در صورتی که افراد با دستگاه‌های جوشکاری سر و کار دارند و یا اگر در محیط گرد و غبار و خاک زیادی وجود دارد بهتر است از این نوع عینک‌ها مناسب با نوع فعالیت فرد استفاده شود.

استفاده از دستکش ایمنی

مواد و مصالح ساختمانی نمی‌توانند آسیب‌های جدی به دست وارد کنند و مانند مواد شیمیایی یا سمی پوست ما را دچار خطرات جدی کنند اما به علت جابجایی مواد و مصالح ساختمانی، دست‌ها به مرور زمان زخم شده و دچار عفونت می‌شوند و فعالیت فرد را مختل می‌کنند از این رو استفاده از دستکش‌های ایمنی برای کارگران ساختمانی یکی از الزامات مهم است که باید رعایت گردد.

ویژگی‌های مهمی که یک لباس کار ساختمانی باید داشته باشد

  • لباس کاری که کارگران ساختمانی استفاده می‌کنند باید از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار باشد که اغلب از پارچه‌های کجراه با تراکم بالا استفاده می‌شود.
  • استفاده از پارچه‌هایی که مقاومت بالایی دارند و با شست و شو و یا استفاده مداوم دچار پاره گی و یا از دست دادن کیفیت نمی‌شوند اهمیت زیادی دارد.
  •  دوخت لباس‌های کار باید مناسب باشد و به صورت حرفه‌ای دوخته شود تا بتواند در مقابل شکافتگی درزها مقاومت خوبی داشته باشد چرا که کارگران ساختمانی در طول روز فعالیت‌های سنگین مختلفی انجام می‌دهند. اندازه و سایز لباس‌های کار باید در طیف گستره‌ای تهیه و تولید شود تا افراد بتوانند از لباس کار مناسب سایز خود استفاده کنند چرا که هرگونه بزرگ یا کوچک بودن لباس می‌تواند فعالیت افراد را مختل کرده و سبب ایجاد خطر برای آن‌ها شود.
  • در شغل کارگران ساختمانی به علت سرباز بودن محیطی که در آن فعالیت می‌کنند باید لباس کار مناسب برای فصول سرد یا گرم نیز مانند کاپشن تهیه و در دسترس قرار گیرد.