Uncategorized @fa
2021-07-13

نکات مهم در طراحی و دوخت لباس ایمنی و کار

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین ابزارها در تمامی کارخانجات به خصوص کارخانجات صنعتی استفاده از لباس کار متناسب با نوع فعالیت مجموعه‌ی مورد نظر است. لباس کار و هماهنگی آن با مجموعه‌ی مورد نظر و فعالیت هر فرد از مجموعه، علاوه بر زیبایی و هماهنگی اعضا می‌تواند با توجه به نوع لباس در مقابل آسیب‌ها و مواد مضر از بدن افراد مراقبت کند.
همچنین داشتن لباس کار زیبا و خوب در افزایش اعتماد به نفس کارکنان نیز موثر است. داشتن لباس ایمنی و کار در هر مجموعه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که باید کارفرمایان و مدیران صنایع به این موضوع اهمیت ویژه‌ای قائل شوند و برای کارکنان خود لباس کار خوب و مناسبی تهیه کنند.

لباس کار چیست؟

لباس کار افراد را در برابر خطرات ناشی از کار محافظت خواهد کرد که تمامی کارکنان یک مجموعه حتماً باید از آن استفاده کنند. لباس کاری که برای این افراد طراحی و دوخت می‌شود باید متناسب با نوع فعالیتی که در کارخانه بر عهده دارند صورت گیرد تا مطابق قوانین، مقررات و استانداردهای لازم باشد. نکته‌ی مهمی که در لباس کار به آن اهمیت داده می‌شود الیاف به کار گرفته شده در این لباس‌هاست که غیر قابل اشتعال، سبک و راحت باشد.

طراحی لباس کار و موارد مهم در آن

در واقع طراحی یک لباس کار علاوه بر زیبایی باید به موارد بیشتری همچون ایمنی و راحتی نیز پاسخ دهد. هر مجموعه، کارخانه و یا هر محیط کاری دیگری که در آن لباس کار و پوشیدن آن اهمیت دارد، دارای شرایط خاص خود است که این لباس‌ها باید متناسب با این شرایط و خطرات این شغل‌ها، همچنین با توجه به شرایط کاری و آب و هوایی آن منطقه طراحی و تولید شود.
لباس کار زمانی می‌تواند معرف برند و نام شما باشد که منحصر به فرد و مطابق با نیاز شما و طبق اصول کاری مجموعه‌ی شما طراحی، تولید و استفاده شود. یک لباس کار علاوه بر افزایش ایمنی و جلوگیری از خطرات موجود در هر مجموعه باعث نظم بخشیدن و هماهنگی بیشتر آن محل خواهد شد.

لباس کار خوب و درست طراحی شده باید :

  • متناسب با نوع فعالیت مجموعه‌ی موردنظر طراحی شود
  • پارچه‌ای با الیاف مناسب داشته باشد
  • راحت باشد
  • قابل شستشو باشد
  • متناسب با فعالیت هر فرد در ابعاد و اندازه‌های لازم تولید و طراحی شود
  • زیبا و منحصر به فرد باشد
  • ایمن باشد و دوام خوبی داشته باشد
  • غیر قابل اشتعال باشد
  • در مقابل عوامل و خطرات ناشی از کار بتواند مقاومت خوبی داشته باشد
  • طول عمر بیشتری داشته باشد
  • دوخت محکمی داشته باشد
  • متریال استفاده شده کیفیت خوبی داشته باشد

اهمیت استفاده از لباس کار

لباس کار پوششی محافظتی است که فرد را در درجه‌ی اول و مهم‌تر از همه در مقابل انواع خطرها از جمله برق گرفتگی، احتراق، سوختن و ضربه محافظت خواهد کرد از این رو در حفظ جان و سلامتی کارکنان مجموعه‌های پر خطر نقش بسیار پر رنگی دارد.

انواع لباس کار

لباس ایمنی و کار در انواع طرح‌ها و مدل‌های مختلف تولید و عرضه می‌شود. برخی از مجموعه‌ها از لباس کارهای آماده استفاده می‌کنند، برخی دیگر نیز به صورت انحصاری اقدام به سفارش برای تولید لباس کار منحصر به مجموعه‌ی خود می‌کنند. لباس ایمنی در شکل بلوز و شلوار یا به صورت سرهمی و یا به صورت یکسره تولید می‌شود. لباس کار شامل تجهیزات حفاظت فردی نیز می‌باشد که استفاده از این تجهیزات برای حفظ ایمنی افراد، مهم و ضروری می‌باشد. کلاه‌های ایمنی، دستکش، عینک و ماسک‌ها نیز جزو لباس‌های ایمنی و تجهیزات حفاظت فردی هستند.

جنس لباس ایمنی و کار

لباس ایمنی می‌تواند در جنس‌های مختلف تولید و عرضه شود که باید متناسب با فعالیت افراد در مجموعه‌ی موردنظر باشد تا بتواند هماهنگی بیشتری با محل موردنظر و شرایط و ویژگی‌های آن داشته باشد. لباس کار می‌توانند از جنس الیاف طبیعی یا مصنوعی باشد. این لباس‌ها همچنین در مواردی نیز از الیاف شیمیایی و صنعتی نیز تولید می‌شوند.
برای مثال می‌توان از جنس ویسکوز، پلی استر، پنبه، فلامنت و یا ترکیبی از این مواد برای تهیه و تولید لباس کار و ایمنی استفاده کرد. البته بهتر است بدانید هر چقدر الیاف به کار برده شده در لباس طبیعی‌تر باشد تبادل حرارتی نیز راحت‌تر صورت می‌گیرد و برای مجموعه‌هایی که هدف آن‌ها محافظت افراد در برابر گرماست، مناسب نمی‌باشد.
برخی از مجموعه‌ها نیز برای هر فصل از سال لباس‌های کار متفاوتی را تولید کرده و در هر فصل مورد استفاده قرار می‌دهند. برای نمونه لباس‌های مخصوص فصل‌های سرد سال در مقابل سرما و رطوبت مقاوم هستند، لباس‌های مخصوص فصل‌های گرم خنک‌تر و سبک‌تر هستند.

رنگ لباس کار

رنگ لباس کار باید کاملاً هوشمندانه انتخاب شود چرا که می‌تواند نشان دهنده‌ی رنگ مجموعه‌ی شما باشد. طراحی لوگو و استفاده از آن بر روی لباس نیز بسیار مهم باشد و معرف کسب وکار شماست. برای این منظور می توانید نام و لگوی برند را بر روی لباستان چاپ و یا گلدوزی نمایید.

دوخت لباس کار

لباس ایمنی و کار باید بسیار با دقت دوخته شود چرا که این لباس‌ها دائم در حال استفاده خواهند بود و اگر از کیفیت دوخت خوبی برخوردار نباشند به سرعت دچار پارگی یا شکاف دوخت‌ها خواهند شد. از این رو هم در هنگام انتخاب نوع پارچه و هم هنگام دوخت باید دقت بیشتری کرد چرا که لباس کاری که به سرعت دوختهایش باز می‌شود می‌تواند خطرناک باشد و در دستگاه‌های مختلف گیر کرده، خطرات زیادی به بار آورد.

اندازه و سایز لباس ایمنی و کار

اندازه و سایز لباس کار نیز از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه شود، در نتیجه باید از استاندارد بودن سایز لباس مطمئن شویم تا درزهای لباس به علت تنگ بودن در حین کار باز نشود. در گذشته لباس‌های ایمنی و کار در یک سایز به صورت فری تولید می‌شدند که برای افراد با وزن و قد متفاوت نامناسب بودند، اما امروزه این لباس‌ها در هر سایز و اندازه‌ای تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این حالت برای هر فرد لباس کار متناسب با سایز وی داده می‌شود تا به راحتی مورد استفاده قرار گیرد و فعالیت او را محدود نکند.

به طور کلی چندین فاکتور در انتخاب لباس کار موثر است:

  • جنسیت
  • جنس پارچه
  • موقعیت شغلی
  • دوخت
  • سایز بندی
  • ایمنی (در لباس‌های صنعتی)
  • طراحی، مدل و رنگ
  • بودجه
  • بسته بندی و ارائه