Uncategorized @fa
2021-07-06

اهمیت و ضرورت استفاده از تجهیزات حفاظت فردی

ایمنی یکی از مسائل اصلی و مهم برای افراد شاغل و کارگران می‌باشد که کارفرمایان باید سعی کنند قبل از هر کاری ایمنی کارکنان خود را در اولویت قرار دهند. هر ساله اتفاقات ناخوشایندی در بسیاری از مشاغل جان افراد را به خطر انداخته و اغلب اوقات به دلیل عدم وجود تجهیزات حفاظت فردی این حوادث ناگوار رخ می‌دهند. تجهیزات حفاظت فردی یا PPE از افراد در برابر خطرات محیط کار و آسیب‌های جسمی محافظت کرده و به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای مشاغل پرخطر مانند کار در معادن، جوشکاری، بیمارستان، ساختمان سازی و … از اهمیت زیادی برخوردار است.

اهمیت استفاده از تجهیزات فردی

در بسیاری از مشاغل کارکنان بنابه شرایط کاری مختلف ممکن است در موقعیت‌های نامطلوب و خطرناک قرار گیرند. این افراد نباید در حین انجام وظیفه احساس خطر کرده و درگیری ذهنی برایشان رخ دهد. برای جلوگیری از این مشکلات استفاده از تجهیزات حفاظت فردی بهترین راه حل ممکن است. از طرفی همانطور که گفتیم در هر کاری اولویت اول و مهم‌ترین فاکتور، حفاظت از جان افراد و سلامتی آن‌ها می‌باشد وقتی فرد قبل از شروع به کار از تمام تجهیزات حفاظت فردی و لباس کار استفاده کند، می‌تواند این خطرات را به حداقل کاهش دهد. بنابراین استفاده از تجهیزات حفاظت فردی در بسیاری از مشاغل از اهمیت زیادی برخوردار بوده و طبق قانون کار، کارفرما باید این تجهیزات را برای کارکنان خود فراهم کند.

انواع تجهیزات حفاظت فردی

PPE  به تجهیزاتی گفته می‌شود که از کارگران در برابر خطرات احتمالی در محل کار محافظت می‌کند. این خطرات می‌تواند از کف خیس گرفته تا ریزش آوار، افتادن از بلندی، بریدن دست با وسایل تیز و … باشد. هر ساله در بسیاری از مشاغل شاهد رخ دادن حوادث ناگوار مخصوصاً برای کارگران در مشاغل مختلف هستیم که تنها راه کاهش این خطرات استفاده از تجهیزات حفاظت فردی و یا PPE مانند کلاه ایمنی، وسیله‌ی محافظت از چشم، لباس با قابلیت دید بالا، کفش ایمنی و … می‌باشد که در این جا هر کدام از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

دستکش ایمنی

دستکش ایمنی جزء لوازمی است که در هر شغلی باید از آن استفاده شود از طرفی به دلیل اینکه کارهای زیادی با دست انجام می‌شوند دستکش یکی از موارد ضروری در محافظت از دست و پوست دست می‌باشد. بیماری‌های پوستی شغلی مانند درماتیت تماسی، سرطان‌های پوست و عفونت‌های پوستی، رتبه‌ی دوم را در بین بیماری‌های شغلی دارند. برخی از دستکش‌هایی که معمولاً به عنوان PPE   استفاده می‌شوند، شامل دستکش لاستیکی، دستکش مقاوم در برابر برش، مقاوم در برابر حرارت، اشیای ضمخت و … می‌باشند. استفاده از دستکش ایمنی به شما کمک می‌کند تا در هنگام کار با مواد شیمیایی، شیشه، ورق فلز، برق، مواد داغ، لغزنده و … از دستان خود محافظت کنید.

کلاه ایمنی

یکی از رایج‌ترین تجهیزات حفاظت فردی، کلاه ایمنی می‌باشد که استفاده از آن بیشتر در ساختمان سازی و معدن رایج است. این کلاه‌های ایمنی برای محافظت از افراد در برابر اشیایی که ممکن است به سر آن‌ها برخورد کنند کاربرد دارند. این کلاه‌ها انواع مختلفی دارند که برخی از آن‌ها مجهز به گوش گیر و محافظ صورت بوده و برخی نیز خیلی بزرگ و یا خیلی کوچک هستند که بنابه موقعیت و شرایط کاری از آن‌ها استفاده می‌شود. بهترین نوع کلاه ایمنی، کلاهی است که تمامی قسمت‌های سر را پوشش داده و جنسی مقاوم در برابر افتادن اشیا داشته باشد. از طرفی این کلاه‌ها با داشتن رنگی مناسب باعث دیده شدن افراد در مکان‌های مختلف می‌شوند.

لباس کار با قابلیت دید در شب

پوشیدن لباس کار مناسب با محیط کار، یکی از مهم‌ترین فاکتورها در هر شغل می‌باشد. لباس‌های کار می‌توانند افراد را در برابر خطرات مختلف ایمن نگه داشته و باعث شوند که فرد وظایف خود را با خیال راحت و به خوبی انجام دهد. یکی از لباس‌های کار که در بعضی مشاغل از اهمیت زیادی برخوردار است، استفاده از لباس کار با قابلیت دید در شب می‌باشد. این لباس مناسب شرایطی است که افراد مجبور به فعالیت در شب بوده و خطرات مختلفی جان آن‌ها را به خطر بیندازد.

محافظت از صورت و چشم‌ها

محافظت از چشم‌ها و صورت نیز به اندازه‌ی محافظت از سر، مهم و ضروری می‌باشد. عینک ایمنی و شیلد کامل  صورت می‌توانند از شما در برابر اشیای ریز، گرد و غبار، آلودگی‌ها و تمام خطراتی که ممکن است چشم‌ها و صورت شما را تهدید کند، جلوگیری ‌کنند. در مشاغلی که افراد با فلزات، چوب، آزمایشگاه‌ها، مکان‌های آلوده و … کار می‌کنند محافظت از چشم ها و صورت از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و افراد باید از عینک ایمنی و شیلد مخصوص استفاده کنند.

گوشی محافظ

سر و صدای زیاد در طولانی مدت می‌تواند آسیب‌های جدی به گوش‌ها وارد کند. در محیط‌هایی که از دستگاه‌های صنعتی بزرگ و پر سر و صدا استفاده می‌شود کارکنان با مشکلات گوش و کم شنوایی مواجه هستند. در این گونه محیط‌ها افراد باید برای جلوگیری از آسیب‌های وارده به گوش‌ها از ابزارهای محافظت از گوش مانند گوش گیر استفاده کنند. گوش گیرها علاوه بر اینکه در مقابل سر و صدای زیاد مقاوم هستند، در هوای سرد زمستان نیز می‌توانند از گوش‌های فرد محافظت کنند.

ماسک مخصوص

استفاده از ماسک‌های مخصوص در مکان‌هایی که مواد سمی وجود دارند حیاتی و مهم است. گاهی اوقات چیزهایی که به چشم دیده نمی‌شوند می‌توانند بیشتر از سایر اشیا به شما آسیب‌های جدی وارد کنند. ماسک‌های مخصوص از شما در برابر گرد و غبار، بخار، اسپری رنگ، سم‌های دفع آفات، ویروس‌ها و سایر مواد خطرناکی که می‌توانند باعث بروز آسیب شوند محافظت ‌کنند. این ماسک‌ها باید دارای فیلترهای هوا بوده و بتوانند تهویه‌ی مناسبی را برقرار کنند. از طرفی در محیط‌های کاری که افراد زیادی در یک محیط بسته فعالیت می‌کنند استفاده از دستگاه‌های تهویه‌ی هوا برای برقرای هوای سالم توصیه می‌شود.

شغل‌هایی که استفاده از تجهیزات حفاظت فردی در آن‌ها ضروری است

همانطور که گفتیم استفاده از تجهیزات حفاظت فردی در برخی مشاغل از اهمیت زیادی نسبت به بقیه برخوردار هستند که این مشاغل عبارتند از:

سخن آخر

استفاده از PPE و پوشیدن صحیح آن‌ها برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی در محل کار امری حیاتی است. عدم استفاده از تجهیزات حفاظت فردی می‌تواند خطرناک بوده و مشکلات جبران ناپذیری را رقم بزند. کارفرمایان وظیفه دارند تجهیزات حفاظت فردی لازم را در اختیار کارگران قرار داده و حفاظت از جان کارکنان و سلامتی آن‌ها را در اولویت قرار دهند.