Uncategorized @fa
2021-07-13

آشنایی با خطرات محیط کار و نحوه ی جلوگیری از آن ها

ایمنی در محل کار، یکی از فاکتور‌های مهم و اصلی در هر شغل می‌باشد که مستلزم آن است که همه‌ی افراد مجموعه به دستورالعمل‌ها و نکات ایمنی موجود عمل کنند. افراد با شناخت خطرات محیط کار و آشنا شدن با این خطرات، بهتر می‌توانند نکات ایمنی را رعایت کرده و از جان خود محافظت کنند. برای آشنایی با چگونگی مقابله با خطرات احتمالی محل کار، تهیه‌ی نکات و دستورالعمل‌های ایمنی، مهم و ضروری می‌باشد. رعایت دقیق دستورالعمل‌های ایمنی مناسب، می‌تواند تا حد زیادی به جلوگیری از صدمات در محیط کار کمک کند.

خطرات محیط کار

به مشکلاتی و عواملی که در محیط کار اتفاق افتاده و سبب به خطر افتادن سلامتی و جان افراد می‌شوند، خطرات محیط کار گفته می‌شود. در هر شغل با توجه به شرایط و محیط کاری، خطرات مختلفی وجود دارد که این خطرات گاهاً ناچیز بوده و گاهاً نیز جان افراد را تهدید می‌کنند. کارفرمایان و مدیران هر مجموعه و سازمانی موظف هستند که با ایجاد شرایط مناسب و تهیه‌ی تجهیزات لازم، کارکنان خود را از هر گونه خطر و آسیبی در امان نگه دارند.

خطرات و نکات ایمنی در هر شغل

همانطور که گفتیم خطرات و دستورالعمل‌های ایمنی در همه‌ی مشاغل یکی نبوده و با توجه به شرایط مختلف قابل تغییر هستند. اینکه افراد بتوانند با خیال راحت و بدون هیچ گونه دغدغه‌ای وظایف خود را به خوبی انجام دهند مستلزم دانستن و رعایت نکات ایمنی می‌باشد. در اینجا به بررسی خطرات موجود در برخی مشاغل مهم می‌پردازیم:

خطرات و نکات ایمنی در محیط‌های آلوده

در محیط‌های آلوده مانند بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و … که افراد با بیماران و مواد سمی و آلوده سر و کار دارند، احتمال آلوده و مبتلا شدن به ویروس‌ها و بیماری‌های مختلف وجود دارد. پرسنل و کارکنان این گونه محیط‌ها باید از لباس‌های مخصوص و تمیز، ماسک‌های فیلتر دار، دستکش‌های ضدعفونی شده و … برای جلوگیری از آلوده شدن استفاده کنند.

خطرات و نکات ایمنی در ساختمان سازی

کارگران ساختمانی و افرادی که در قسمت‌های مختلف یک ساختمان در حال ساخت کار می‌کنند، حتماً باید از تجهیزات ایمنی استفاده کرده و در حین کار کردن هوشیاری کامل داشته باشند. در صنعت ساختمان سازی به دلیل اینکه افراد در ارتفاع بلند کار کرده و با وسیله‌هایی مانند آجر و سنگ و … سر و کار دارند با خطراتی مانند افتادن از بلندی، برخورد اشیا سنگین به سر، شکستن دست و پا و … مواجه هستند. در این شغل نیز استفاده از تجهیزات ایمنی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است برخی از تجهیزات ایمنی مهم و کاربردی در این شغل عبارتند از:

  • کلاه ایمنی
  • لباس شب نما
  • دستکش‌های مخصوص
  • کفش مناسب
  • و …

خطرات و نکات ایمنی در جوشکاری و نجاری

در برخی مشاغل مانند جوشکاری، تراشکاری، نجاری و … که افراد با دستگاه‌های بزرگ برای برش و تراش و … سروکار دارند، استفاده از تجهیزاتی مانند عینک و دستکش و گوش گیر ضروری می‌باشد. در حین کار با این دستگاه‌ها هر لحظه ممکن است با یک غفلت آسیب‌های جبران ناپذیری به فرد وارد شود، پس فرد علاوه بر استفاده از تجهیزات ایمنی باید در حین کار هوشیاری کامل داشته و نکات ایمنی را به خوبی رعایت کند.

خطرات و نکات ایمنی در شغل‌های صنعتی

در مشاغل صنعتی مانند برقکاری، کار در کارخانه‌ها، کار در شرکت‌های نفت و … افراد معمولاً از لباس کار و تجهیزات عایق استفاده می‌کنند. در اینگونه محیط‌ها به دلیل سرو کار داشتن افراد با وسیله‌های خطرناک مانند دستگاه‌های بزرگ، سیستم‌های برقی با ولتاژ بالا، فراورده‌های نفتی و … خطرات جانی نیز افزایش یافته و کارکنان بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

روش‌های ایمن ماندن در برابر خطرات

تنها راه مقابله و جلوگیری از خطرات گفته شده آشنایی با نکات و دستورالعمل‌های ایمنی می‌باشد. در اینجا به بررسی برخی از مهم‌ترین نکات ایمنی در حین کار می‌پردازیم.

هوشیاری و آگاهی کامل در حین کار

وقتی در محیطی جدید شروع به کار می‌کنید، سعی کنید ابتدا خطرات مربوط به شغل یا محل کار جدید خود را شناسایی کرده و از مناطق یا موقعیت‌های خطرناک دوری کنید. یکی از مهم‌ترین موارد در حین کار، هوشیاری کامل و تمرکز بوده و رابطه‌ی مستقیمی نیز با ایمنی شما دارد پس همواره با هوشیاری و آگاهی کامل در محیط کار حاضر شده و با تمرکز وظایف خود را انجام دهید.

از تجهیزات و دستگاه‌ها با دقت استفاده کنید

همیشه هنگام کار با دستگاه‌ها و یا ابزارآلات مختلف نکات ایمنی مربوطه را مطالعه کرده و به آن‌ها عمل کنید. همواره با دقت و حوصله با دستگاه‌ها کار کرده و حتماً از تجهیزات ایمنی استفاده کنید. در هنگام استفاده از ابزار و ماشین آلات به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • از کار کردن با دستگاه‌هایی که با طرز استفاده از آن‌ها آشنا نیستید بپرهیزید.
  • ابزارها را همیشه مرتب کرده و آن‌ها را در جای مناسب خود قرار دهید.
  • همیشه از دستورالعمل‌های درج شده بر روی دستگاه‌ها پیروی کنید.
  • در هنگام بروز مشکل فنی از دستگاه فاصله گرفته و به افراد متخصص اطلاع دهید.
  • قبل از جابجایی، تمیز کردن، تنظیم و .. تجهیزات، آن‌ها را خاموش کنید.

مشکلات و نکات ایمنی را گزارش دهید

اگر در محیط کار متوجه خطری شدید که جان افراد را تهدید می‌کند سریعاً به کارفرما گزارش دهید تا در اسرع وقت مشکل را برطرف کنند.

محیط کار خود را تمیز نگه دارید

یک محیط کار تمیز و منظم به شما در انجام وظایف بهتر و ایمن‌تر کمک می‌کند. همواره کف محیط کار خود را از هر گونه کثیفی تمیز کرده تا مانع لغزش و زمین خوردن افراد شوید. همچنین مواد قابل احتراق و اشتعال را از مکان‌هایی با حرارت زیاد دور  نگه دارید.

بدون استرس و اضطراب کار کنید

داشتن استرس می‌تواند تمرکز شما را به هم ریخته و مانع از انجام وظیفه‌ی شما شود سعی کنید که در هنگام شروع به کار تمامی مشکلات خود را فراموش کرده و فقط بر روی کار و وظایف خود تمرکز داشته باشید.

استفاده از تجهیزات ایمنی را فراموش نکنید

تجهیزات ایمنی مانند لباس کار، کفش، کلاه ایمنی، گوش گیر، انواع  ابزارآلات ایمنی و … شما را در برابر انواع خطرات ایمن نگه می‌دارند.