Uncategorized @fa
2021-09-15

ویژگی های لباس کار مهندسی استاندارد

پوشیدن لباس کار در تمامی شغل‌ها تبدیل به یکی از الزامات در محیط کار شده و هر فرد در هر شغل و حرفه‌ای که مشغول به کار است، باید از آن‌ها استفاده کند. با اینکه در گذشته فقط در محیط‌های کاری پرخطر از لباس‌ کار مخصوصی استفاده می‌شد اما امروزه در تمام محیط‌های کار، چه پرخطر چه بی‌خطر، از لباس مخصوصی استفاده می‌شود.

یکی از مشاغلی که استفاده از لباسکار در آن‌ها هم جنبه‌ی محافظتی داشته و هم باعث ایجاد نظم و هماهنگی در بین کارکنان می‌شود، کارهای مهندسی می‌باشد. در هر مجموعه، مهندس‌های متخصصی وجود دارند که بر اغلب فعالیت‌های تیمی نظارت داشته و در شرایط حساس و بحرانی وارد عمل می‌شوند. به عنوان مثال در صنعت پروژه‌های تاسیساتی و یا عمرانی، مهندسان مجموعه چه ناظر باشند و یا چه خودشان وارد عمل شوند، باید از لباس‌های مخصوصی که از جان آن‌ها محافظت می‌کند استفاده کنند.

لباس کار مهندسی استاندارد چیست؟

همانطور که می‌دانید طراحی و تولید لباس‌های کار، دارای قوانین و اصولی می‌باشد که باید طبق چارچوب تعیین شده تولید شوند. لباس کار مهندسی نیز باید به گونه‌ای طراحی شود که علاوه بر راحتی، حافظ جان افراد نیز باشد. مهندسان از جمله کارکنانی هستند که همواره در محیط کار در حال رفت و آمد بوده و به همین سبب باید لباس کاری متناسب با فعالیت آن‌ها طراحی شود. لباسکار متناسب با هر موقعیت مانند لباس کار مهندسی، باید با استانداردهای اعمال شده توسط واحد HSE  طراحی و تولید شوند. در حالت کلی تمامی لباس‌های کار بر اساس دو پارامتر مهم و اصلی، حفظ ایمنی افراد و هماهنگی کارکنان مجموعه طراحی و تولید شده و در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد. هر مجموعه که بتواند لباس‌های کار را بر اساس این پارامترها و قوانین HSE طراحی کند، می‌تواند لباس کاری ایمن و استاندارد تحویل مصرف کنندگان دهد.

انواع لباس کار مهندسی

لباس‌های کار مهندسی در حالت کلی در دو نوع یکسره و دو تیکه طراحی و تولید می‌شوند.

یکسره

لباس‌های دوتیکه‌ی مهندسی اغلب شامل کاپشن و شلوار می‌باشد که متناسب با آب و هوا و فصول مختلف سال انتخاب می‌شوند.

دو تیکه

لباس کار یکسره‌ی مهندسی می‌تواند در دو نوع دوبنده و یا یکسره‌ی پوشیده طراحی شود که مهندسان اغلب در پروژه‌های تاسیساتی و کارخانه‌جات از آن‌ها استفاده می‌کنند.

ویژگی‌های لباسکار مهندسی استاندارد

لباس‌های کاری که بر اساس اصول و پارامترهای مشخصی طراحی می‌شوند، به عنوان لباس‌های استاندارد شناخته می‌شوند. به همین دلیل لباسکار مهندسی استاندارد نیز باید بر اساس برخی ویژگی‌های مهم تولید شوند. لباس کار مهندسی در حالت کلی دارای برخی ویژگی‌های خاصی می‌باشد که باید در هنگام خرید و انتخاب به آن‌ها توجه داشته باشید. برخی از ویژگی‌های مهم این نوع از لباس‌های کار عبارتند از :

  • رنگ مناسب لباس کار مهندسی
  • جنس مناسب برای لباس کار مهندسی
  • سایز مناسب لباس کار مهندسی
  • و …

در ادامه به بررسی هر کدام می‌پردازیم.

رنگ مناسب

لباس کارهای مهندسی همگی در یک رنگ تولید نمی‌شوند بلکه بنابر نوع فعالیت و سمت افراد در واحدهای مختلف، رنگ لباس‌های آن‌ها تعیین می‌شود. به عنوان مثال مهندسانی که مدیر و مسئولیت اصلی پروژه را بر عهده دارند، لباس‌های سه تیکه‌ا‌‌ی که اغلب به رنگ سرمه‌ای، طوسی و یا طوسی روشن هستند، به تن دارند. و یا مهندسانی که در قسمت کارکنان و تدارکات فعالیت دارند، لباس‌هایی با رنگ آبی و طوسی استفاده می‌کنند. پس بنابراین نکته‌ای که در انتخاب رنگ لباس کار مهندسی حائز اهمیت است، نوع فعالیت افراد می‌باشد.

از طرفی مهندسانی که فقط مسئولیت مدیریت پروژه را بر عهده دارند، می‌توانند از لباس‌هایی با رنگ روشن استفاده کنند چرا که کمتر در معرض کثیفی و آسیب قرار می‌گیرند اما مهندسانی که در واحدهای عملیاتی مشغول به کار هستند، به دلیل تماس با مواد آلوده بهتر است که از لباس‌هایی به رنگ تیره استفاده کنند.

جنس مناسب برای لباس کار مهندسی

جنس لباس‌های کار مهندسی باید مطابق با استانداردهای HSE  باشد. در این نوع از لباس‌های کار مهم‌ترین فاکتور، مقاومت و کیفیت خوب لباس کار می‌باشد که برای این کار نیز باید از پارچه‌هایی با جنس خوب استفاده شود. برای اینکه لباس کار مهندسی از دوام و استحکام بالایی برخوردار باشد، باید از پارچه‌هایی با بافت کج راه، تراکم بالا و نخ ۴۰ دولا از نوع رینگ استفاده شود.

پارچه‌ای که برای لباس کار مهندسی استفاده می‌شود، باید در برخی موارد در مقابل تولید الکتریسیته مقاوم بوده و جنسی ضخیم داشته باشد. در اغلب موارد این پارچه‌ها از ترکیب ۷۰ درصد پنبه و ۳۰ درصد پلی استر تشکیل می‌شوند که این ترکیب در مقابل حرارت و آتش سوزی مقاومت بالایی دارد.

سایز مناسب لباس کار مهندسی

احساس راحتی افراد در حین پوشیدن لباسکار یکی از فاکتورهای مهم و اصلی در انتخاب لباسکار مهندسی می‌باشد. در لباس‌های کار مهندسی نیز به دلیل اینکه افراد مدت زمان طولانی از آن‌ها استفاده کرده و از طرفی در برخی محیط‌های حساس مشغول به کار هستند، باید در سایز و اندازه‌ی مناسبی طراحی و تولید شوند. پس در نتیجه افراد باید از انتخاب لباس‌های کار بسیار گشاد و یا بسیار تنگ خودداری کنند چرا که ممکن است موجب بروز خطرات و حوادث ناگواری شود.

تجهیزات و لوازم ایمنی جانبی لباسکار مهندسی

گرچه لباس کار مهندسی شامل یک لباس دوتکه و یا یکسره می‌باشد اما از طرفی برخی تجهیزات و لوازم ایمنی وجود دارند که افراد باید برای جلوگیری و مقابله با خطرات احتمالی ناشی از محیط کار، از آن‌ها استفاده کنند. لوازمی مانند کلاه ایمنی، کفش ایمنی، دستکش ایمنی و …  همواره باید در دسترس مهندسان بوده و با استفاده از آن‌ها بتوانند ریسک آسیب‌های احتمالی را کاهش دهند.