Uncategorized @fa
2021-09-20

ویژگی های لباس کار کارکنان شهرداری

استفاده از لباس کار برای افرادی که مدت زمان طولانی مجبور به پوشیدن آن هستند، کمی اذیت کننده خواهد بود. اما برای محافظت از جان و سلامتی خود و داشتن نظم و هماهنگی در محیط کار، مجبور به استفاده از لباس کار می‌باشند. لباس کار در بسیاری از مشاغل که اغلب در محیط‌های رو باز فعالیت دارند، علاوه بر جنبه‌ی محافظتی، برای ایجاد نظم و هماهنگی نیز استفاده می‌شود پس به همین دلیل کارکنان این گونه مشاغل نباید بدون وجود لباس کار شروع به کار کنند.

کارکنان شهرداری نیز از جمله افرادی هستند که اگر از لباس کار استفاده نکنند، علاوه بر به خطر انداختن جان خود، باعث به هم ریختن نظم می‌شوند. همانطور که می‌دانید لباس کاری که برای کارکنان شهرداری مورد استفاده قرار می‌گیرد، ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی دارند که موجب متفاوت دیده شدن آن‌ها می‌شود.

لباس کار کارکنان شهرداری

حتماً تا به حال طراحی ثابت و رنگ لباس کار شهرداری توجه شما را جلب کرده است. لباسی که این افراد به تن دارند، اغلب در رنگ‌های خاصی بوده و مدل یکسانی دارند. کار در شهرداری از جمله مشاغلی است که افراد در آن به صورت تمام وقت و شب و روز در حال کار کردن بوده و وظیفه‌ی تمیز نگهداشتن شهر و رسیدگی به فضاهای سبز را بر عهده دارند. مسئولان هر منطقه از شهر باید در انتخاب لباس کار مناسب برای کارکنان خود دقت زیادی به خرج دهند تا افراد با پوشیدن آن‌ها، علاوه بر انجام درست وظیفه، از جان خود نیز در برابر خطرات احتمالی جلوگیری کنند.

انواع لباس کار کارکنان شهرداری

این نوع از لباس‌های کار اغلب به صورت کاپشن و شلوار وجود داشته و در کنارشان دستکش‌های مخصوصی نیز برای جلوگیری از آسیب‌های مختلف و سرما وجود دارد. اما به دلیل اینکه در فصول گرم سال پوشیدن کاپشن غیرممکن می‌باشد، لباس دیگری به شکل جلیقه و یا پیراهن  برای استفاده در هوای گرم، در همان جنس و مشخصات طراحی شده است.

اهمیت استفاده از لباس کار برای کارکنان

همانطور که گفتیم کار در شهرداری بصورت تمام وقت بوده و افراد شبانه روز در حال انجام وظایف خود هستند. به همین دلیل استفاده از لباس کار مناسب در این شغل از اهمیت زیادی برخوردار است. در هنگام تمیز کردن فضای شهر ممکن است اشیای تیز و برنده‌ای سلامتی افراد را به خطر بیندازد و یا در هنگام شب به دلیل تاریک بودن هوا، خطرات زیادی آن‌ها را تهدید کند. این‌ها فقط بخشی از خطرات احتمالی بوده و برای جلوگیری از آن‌ها تنها راه حل استفاده از لباس کار متناسب، با کاربری موثر می‌باشد.

لباس کار کارکنان شهرداری چه ویژگی‌هایی دارد؟

لباس‌های کار در هر شغلی متفاوت بوده و در بیشتر موارد بر اساس خطراتی که آن‌ها را تهدید می‌کند طراحی می‌شوند. در این شغل نیز طراحان با توجه به نوع وظایف کارکنان و انتظارات مسئولان، لباس‌هایی با ویژگی‌های خاص تولید می‌کنند. در این شغل نیز به دلیل اینکه افراد در محیط بیرونی و مدت زمان زیادی از لباس‌ها استفاده می‌کنند، لباس‌های کار باید جنسی با دوام داشته و با کیفیت باشند بطوریکه در مقابل شستشوی زیاد کارایی خود را از دست ندهند.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم و پر اهمیت لباس کار کارکنان شهرداری، شبرنگ بودن آن‌ها می‌باشد. در برخی مواقع کارکنان مجبور به انجام وظایف خود در طول شب بوده و به همین دلیل ممکن است در هنگام انجام وظیفه، توسط رانندگان دیده نشوند. اما لباس کار اگر شبرنگ باشد، می‌تواند موجب دیده شدن افراد شده و خطرات احتمالی را کاهش دهد.

لباس کار شبرنگ شهرداری چه ویژگی‌هایی دارد؟

لباس‌های کار شبرنگ همانطور که از نامشان نیز پیداست، قابلیت دید در شب داشته و کارکنان با پوشیدن این لباس‌ها به راحتی توسط افراد دیگر دیده می‌شوند. لباس‌های شبرنگ بیشتر مناسب افرادی هستند که در فضای تاریک و یا فضای روباز در شب فعالیت می‌کنند. در این شغل نیز افرادی که شیفت شب فعالیت دارند با پوشیدن لباس کار شبرنگ می‌توانند به راحتی از جان خود در برابر خطرات مختلف مانند تصادف و یا برخورد اشیا مواظبت کنند.

رنگ لباس کار کارکنان فضای سبز و شهرداری

لباس‌های کارکنان شهرداری اغلب در رنگ‌های خاصی طراحی و تولید می‌شوند. بیشترین رنگ‌هایی که در طراحی این لباس‌های کار کاربرد دارند زرد، آبی، سبز و نارنجی می‌باشد. در سطح یک شهر هر کدام از شهرداری‌های مناطق مختلف رنگ متفاوتی را برای لباس کارکنان خود انتخاب می‌کنند تا موجب ایجاد نظم و هماهنگی بین کارکنان خود شوند.

جنس لباس‌های کار شهرداری

نوع پارچه‌ای که برای تولید این نوع از لباس‌های کار مورد استفاده قرار می‌گیرند باید مقاوم بوده و جنسی خوب داشته باشند. همچنین اگر لباس کار جنسی خوب داشته باشد، می‌تواند سلامتی افرادی را که در هوای سرد در فصای بیرون کار می‌کنند، تضمین کند. برخی از پارچه‌هایی که برای تولید لباس کار شهرداری از آن استفاده می‌کنند عبارتند از :

  • کتان
  • تترون
  • ویسکوز
  • کجراه
  • ترگال
  • و …

نحوه‌ی مراقبت و شستشوی لباس کار شهرداری

افراد برای حفظ کارایی لباس کار و استفاده‌ی طولانی مدت از آن‌ها، باید با نحوه‌ی نگهداری و شستشوی صحیح لباس کار آشنا شوند. برای شستشوی لباس‌های کار شهرداری باید در ابتدا با جنس لباس کار آشنا شده و با موادی که به پارچه‌ی لباس آسیبی نمی‌رساند، آن را شستشو دهند. همواره سعی کنید در هنگام کثیفی لباس آن را سریعاً شسته و پاک کنید تا لکه عمیق نشود چرا که در صورت عمیق شدن لکه‌های ایجاد شده، لباس کار دیگر قابلیت خود را از دست داده و باید لباس جدیدی را تهیه کنید.

تجهیزات لباس کار شهرداری

تمامی لباس‌های کار علاوه بر لباس، باید تجهیزات ایمنی مخصوص و کاربردی در کنار خود داشته باشند تا افراد در شرایط حساس و خطر از آن‌ها استفاده کنند. در این شغل نیز کارکنان علاوه بر لباس کار، به دستکش و در فصول سرد نیز به کلاه گرم نیاز دارند. دستکش جز ملزومات بوده و افراد برای اینکه در هنگام تمیز کردن شهر و یا کار در فضای باغ از دستان خود محافظت کنند، به آن نیاز دارند. جنس دستکش‌های مورد استفاده در شرایط مختلف، متفاوت هستند و مسئولان هر شهرداری موظفند تا تمامی تجهیزات و لباس‌های لازم را در جنس‌ها و انواع مختلف در اختیار کارکنان خود قرار دهند.