آحرین مقالات آموزشی
2021-04-07

لباس فرم هواپیمایی و اهمیت استفاده از آن

هنگامی که مدیران و طراحان لباس شروع به تولید لباس‌های مخصوص برای سازمان‌های مختلف کردند، هر نهادی به مرور زمان اقدام به سفارش لباس فرم برای کارکنان خود کرد چرا که با اهمیت آن به خوبی آشنا شدند. لباس فرم می‌تواند علاوه بر افزایش نظم در یک مجموعه، رتبه و جایگاه خود را نیز نسبت به سایر رقبا بالا ببرد. اکثر افراد در هنگام سفر سعی دارند لباس راحتی به تن داشته باشند، مخصوصاً در سفرهای هوایی که محیط هواپیما حالت فشرده‌ای دارد هیچ کس حاضر به پوشیدن لباس رسمی نیست اما در این بین پرسنل هواپیما، خلبان‌ها و مهمانداران لباس رسمی بر تن داشته که مخصوص شرکت هواپیمایی است که شما بلیط سفر را از آن شرکت خریداری کرده‌اید.

زیبایی و طراحی منحصر به فرد لباس مهمانداران بر کسی پوشیده نیست و بر این اساس شرکت‌های هواپیمایی در مورد راحتی و زیبایی لباس‌های فرم خود نیز با یکدیگر در رقابت هستند.

لباس فرم هواپیمایی چیست؟

لباس فرم هواپیمایی نیز جز اولین لباس فرم‌هایی است که تولید شده و از گذشته تاکنون شامل تغییراتی در طرح و جنس شده است. شرکت پان امریکن اولین بار لباس فرم هواپیمایی را از روی لباس نیروی دریایی طراحی کرد و اولین لباس فرم هواپیمایی نیز مانند لباس فرم افسران نیروی دریایی شامل کت چرمی با نوارهای رنگی روی لباس بود. به مرور زمان دیگر شرکت‌ها نیز به دنبال پان امریکن لباس‌های مخصوص شرکت خود را در طرح‌های متفاوت طراحی و تولید کردند.

با پیشرفت صنعت مد و طراحی، این لباس فرم‌ها نیز شامل تغییراتی شد که امروزه شاهد لباس فرم‌های زیبا، راحت و در طرح‌های گوناگون هستیم. شاید در هنگام خرید بلیط هواپیما اصلاً طرح یا رنگ لباس فرم شرکت هواپیمایی برای شما مهم نبوده و مبنای انتخاب آن شرکت برای تهیه‌ی بلیط، نوع هواپیما و یا تایم سفرتان نباشد اما آراستگی ظاهری، پاکیزگی و تشخیص مهمانداران و خلبانان از یکدیگر مهم بوده و به همین دلیل لباس فرم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

انواع لباس فرم هواپیمایی

لباس فرم برای هر شرکت هواپیمایی متفاوت است مثلاً لباس فرمی که پرسنل شرکت ایران ایر به تن دارند با لباس شرکت هواپیمایی آسمان یا آتا فرق دارد. بنابراین باید گفت هر شرکت بنا به سلیقه‌ی شخصی و استاندارهای خود لباس فرم مخصوصی را طراحی می‌کند. لباس فرم در هر کشوری متناسب با فرهنگ آن کشور طراحی شده و استانداردهای مخصوصی را دارد که شرکت‌ها با توجه به آن لباس‌های فرم خودشان را طراحی می‌کنند. لباسی که مهماندار می‌پوشد با لباس خلبان و یا لباس فردی که در شرکت هواپیمایی کار می‌کند متفاوت بوده و بر اساس وظایف هر کدام دارای ویژگی‌های خاصی می‌باشد که به بررسی هر کدام می‌پردازیم.

لباس فرم کارکنان شرکت هواپیمایی

شرکت‌های هواپیمایی قبل از هر چیز نیاز به کارکنانی دارند که نماینده‌ی آن‌ها بوده و خدمات شرکت را به مردم ارائه دهند. برای این کار افرادی را استخدام کرده و معمولاً در شهرهای مختلف نیز شعبه دارند. این شرکت‌ها برای نظم دهی و تبیین کارکنان از یکدیگر لباس فرم‌هایی را برای هر قسمت آماده می‌کنند. این لباس‌ها اصولاً رنگ و طرح‌های زیبایی دارند چرا که پرسنل شرکت به طور مستقیم با مشتری در ارتباط بوده و همچنین چون این افراد ساعات زیادی را مجبور به نشستن در یک مکان هستند باید لباس‌ها به گونه‌ای طراحی شوند که انجام وظیفه‌ی کارکنان را مختل نکند.

لباس فرم چون جهت استفاده‌ی همیشگی تولید می‌شود باید دارای جنسی خوب باشد تا با شستشوی زیاد به رنگ و بافت آن آسیبی وارد نشده و از لحاظ اندازه و سایز نیز مناسب باشد تا آراستگی ظاهری را بهم نزده و فرد بتواند مدت زمان طولانی از آن استفاده کند.

لباس فرم مهماندار

بعد از کارکنان شرکت هواپیمایی مهماندارها هستند که بیشترین ارتباط را با مسافران داشته و باید لباسی با طراحی زیبا و راحت داشته باشند. لباس فرم مهمانداری در هر کشور بنابر قوانین پوششی متفاوت است ولی در حالت کلی تفاوت‌های اساسی نداشته و شبیه به هم می‌باشد. لباس مهمانداران اکثراً شامل کلاه، پیراهن، سارافون یا مانتو، دامن و شلوار بوده و لباس آقایان شامل پیراهن، شلوار، کت و جلیقه می‌باشد. مهمانداران وظیفه دارند که در هواپیما به مسافران خدمات ارائه دهند به همین دلیل راحتی لباس آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار بوده و اکثر تولید کنندگان لباس فرم، راحتی لباس را در اولویت قرار می‌دهند.

لباس فرم خلبان

لباس فرم خلبانی در اوایل طراحی و تولید بیشتر شبیه لباس افسران نیروی دریایی بود که امروزه به مرور زمان صنعت مد روی آن اثر گذاشته و تغییرات زیادی کرده است. لباس اصلی خلبانی یک پیراهن سفید بوده که جنس آن از تترون می‌باشد. این جنس پارچه به دلیل ظرافت، لطافت خاص و ضد حساسیت بودن برای لباس خلبانی مناسب است.

سایزبندی لباس فرم هواپیمایی

همانطور که گفتیم هر شرکت هواپیمایی فقط منحصر به یک شهر و یا شعبه نیست بلکه این شرکت‌ها در شهرهای مختلف یک کشور و حتی در کشورهای مختلف نیز فعالیت داشته و این سبب می‌شود که تعداد پرسنل‌ها بیشتر شود و برای هر کدام لباس متناسب با سایز و اندازه‌ی هر فرد دوخته شود. از طرفی این افراد ثابت نمی‌مانند و ممکن است روزانه تعدادی استخدام و یا قطع همکاری کنند به همین دلیل شرکت‌ها مشکلاتی را در زمینه‌ی سایز بندی و فراهم کردن لباس برای کارکنان دارند. برای رفع این گونه مشکلات شرکت‌های هواپیمایی قوانین سختی را در استخدام کارکنان جدید اعمال می‌کنند تا بتوانند با افرادی تقریباً شبیه هم همکاری کنند.

جنس و راحتی لباس فرم هواپیمایی

از ویژگی‌های بارز لباس‌های فرم، جنس و راحتی آن می‌باشد که باید به حدی راحت باشد که مانع انجام وظیفه‌ی شخص نشود. لباس فرم هواپیمایی مخصوصاً لباس خلبان باید زیاد دست و پا گیر نبوده و متناسب با دمای داخل کابین طراحی شود که در فصول مختلف خلبان احساس سردی و گرمی زیاد نکند. اکثر لباس‌های فرم هواپیمایی از جنس تترون هستند چرا که این جنس پارچه‌ها لطیف و راحت بوده و احساس راحتی به شخص می‌دهند.