Uncategorized @fa
2021-03-31

گوشی‌های حفاظتی و اهمیت استفاده از آن

سر و صدای زیاد یکی از عوامل مخرب در محیط‌های کاری پر سر و صدا محسوب می‌شود که علاوه بر خطرات و آسیب‌های فیزیکی که می‌تواند به یکی از ارگان‌های مهم بدن یعنی گوش وارد کند، می‌تواند تاثیرات منفی روحی و روانی نیز روی فرد بگذارد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی برای حذف خطرات ناشی از سر و صدای زیاد ماشین آلات صنعتی از گوشی‌های حفاظتی در انواع مختلف با درجه‌های حفاظتی متنوع استفاده می‌شود. با توجه به مسائل ایمنی و حفاظت کار استفاده از گوشی‌های حفاظتی نیز مانند دیگر وسایل حفاظت شخصی از اهمیت بسیاری برخوردار است و همین امر موجب شده تا کارفرمایان این نوع مشاغل توجه بیشتری برای تامین این نوع مسائل حفاظتی داشته باشند.

اهمیت استفاده از گوشی‌های حفاظتی

حس شنوایی انسان علاوه بر اینکه می‌تواند در شنیدن صداهای اطراف او تاثیر گذار باشد، روی مسائل رفتاری و شخصیتی وی و همچنین یادگیری و توانایی ارتباط با دیگران نیز تاثیر زیادی دارد. گوش و ویژگی آن یعنی حس شنوایی یکی از مهم‌ترین حواس‌های انسان به شمار می‌روند که انسان‌ها بدون وجود آن نمی‌توانند محیط اطراف خود را درک کرده و توانایی ارتباط با دیگران و محیط را برقرار سازند. تمامی این عوامل اهمیت حفظ این نعمت الهی را نشان می‌دهد چرا که هرگونه صدمه و آسیب به آن می‌تواند روند زندگی انسان را مختل کند.

در بسیاری از مشاغل و واحدهای صنعتی کارگران و افراد مشغول به کار مجبور هستند در محیط‌هایی کار کنند که دستگاه‌های اطراف‌شان سر و صدای زیادی ایجاد می‌کند و صدا می‌تواند به مرور زمان روی شنوایی آن‌ها تاثیر گذاشته و آن را دچار اختلال کند، در این گونه شغل‌ها با توجه به میزان صدای موجود، کارفرمایان اقدام به تهیه و در اختیار قرار دادن گوشی‌های حفاظت از گوش‌ها برای کارکنان خود می‌کنند. این گوشی‌ها با توجه به کارکرد و ساز و کار خود می‌توانند بسیاری از صداهای اطراف را کم کرد و آن‌ها را خنثی کنند.

در چه حالتی باید از گوشی‌های حفاظتی استفاده کرد؟

اگر صدای موجود در یک محیط کار از ۸۵ دسی بل بیشتر باشد استفاده از وسایل حفاظت شخصی شنوایی اهمیت زیادی پیدا می‌کند و یکی از الزامات مهم کار محسوب می‌شود.

انواع گوشی‌های حفاظتی

امروزه گوشی‌های حفاظتی در انواع مختلف و متنوع ساخته می‌شوند که هر کدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. در واقع باید افراد خودشان نسبت به شغلی که دارند و متناسب با آن از گوشی‌های حفاظتی مختص خود استفاده کنند.

 از جمله مهم‌ترین گوشی‌های حفاظتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایرپلاگ  Eare Plag
  • نیمه ایرپلاگ  semi_inseerted Ear Plag
  • ایرماف یا رو گوشی  Ear Muff
  • کلاه ایمنی  دارای گوشی

گوشی حفاظتی ایرپلاگ

ایرپلاگ ‌ها را می‌توان ساده‌ترین وسیله‌ی حفاظت از گوش نام برد که توانایی کاهش صدا تا ۳۰ سی دسی بل را دارند. این نوع محافظ‌ها در داخل مجرای گوش قرار گرفته و می‌توانند بدین وسیله راه ارتباطی گوش با بیرون را مسدود کرده و موجب کاهش سر و صدای اضافه شوند. جنس این نوع محافظ‌ها از لاستیک، فایبرگلاس، پلاستیک یا اسفنج تولید می‌شود. نکته‌ی قابل توجه در این نوع محافظ‌های گوش اندازه بودن این نوع محافظ‌ها با مجرای گوش فرد است. با توجه به اینکه در سایزهای مختلفی تولید می‌شود فرد می‌تواند سایز مخصوص به خود را استفاده کند.

گوشی حفاظتی ایرماف

نوع معروفی از گوشی‌های حفاظتی که اغلب ما آن‌ها را دیده‌ایم شکلی شبیه هدفون‌ها دارند و می‌توانند به راحتی گوش‌ها را در مقابل سر و صدای زیاد محافظت کنند. این نوع گوشی‌های حفاظتی نیز توانایی کاهش صدا تا ۳۰ سی دسی بل را دارند.

کلاه ایمنی محافظ گوش

همه‌ی ما با کلاه‌های ایمنی که در کارگاه‌های صنعتی و ساختمانی از آن‌ها استفاده می‌شود آشنایی داریم. برخی از این کلاه‌های ایمنی دارای محافظ‌های گوش نیز هستند و این امر می‌تواند علاوه بر جلوگیری از ضربه به سر از گوش‌ها نیز در مقابل سر و صدای زیاد محافظت کنند. این گونه کلاه‌ها را اغلب خلبان‌ها استفاده می‌کنند.

یک گوشی حفاظتی خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد

  • مهم‌ترین ویژگی یک گوشی حفاظتی خوب کاهش صدای اطراف است، از این لحاظ باید گوشی کاملاً به صورت استاندارد ساخته شود تا بتواند صدای محیط را کاهش دهد.
  • یک گوشی خوب علاوه بر این که از سر و صدای زیاد جلوگیری می‌کند باید استفاده از آن نیز راحت و ساده باشد.
  • یه گوشی حفاظتی خوب باید بتواند سبک و راحت باشد و فعالیت‌های فرد را دچار اختلال نکند.
  • برخی از گوشی‌های حفاظتی مانند ایرماف ها می‌توانند در مقابل سرما نیز گوش‌های فرد را حفاظت کنند که برای محیط‌های کاری گرم مناسب نیستند و موجب تعریق زیاد می‌شوند.
  • گوشی‌های حفاظتی نباید به طور کامل شنوایی فرد را دچار اختلال کنند چرا که در این صورت ممکن است فرد هشدارهای ایمنی مانند زنگ خطر را نشوند.

موارد مهمی که درمورد گوشی‌های حفاظتی باید به آن‌ها دقت کرد

  •  گوشی‌های محافظتی باید متناسب با سایز گوش فرد باشند از این رو تهیه‌ی یک نوع گوشی حفاظتی برای تمام کارکنان یک مجموعه کار درستی نیست، هر فرد با توجه به ویژگی‌های فیزیکی خود باید از گوشی محافظتی مختص خود استفاده کند.
  •  گوشی‌های حفاظتی ایرماف می‌توانند باعث گرم نگه داشتن گوش شود و این برای افرادی که در محیط‌های گرم یا مرطوب کار می‌کنند نمی‌تواند مناسب باشد.
  •  افرادی که دارای مشکلاتی در گوش خود هستند باید از گوشی‌های محافظتی مناسب مانند ایر ماف استفاده کنند.
  •  توجه داشته باشید که این گوشی‌ها ممکن است به مرور زمان و بر اثر استفاده‌ی نامناسب حالت محافظتی خود را از دست بدهند از این رو بهتر است به طور مرتب مورد کنترل و بازرسی قرار گیرند تا از نظر کارایی و کیفیت اطمینان حاصل شود.