Uncategorized @fa
2021-08-04

توصیه های ایمنی در هنگام کار با ابزارهای الکتریکی و دستی

در محیط‌های کاری مختلف، خطرات زیادی می‌تواند جان افراد را تهدید کند به همین دلیل یکی از وظایف اصلی و مهم هر مسئول و مدیری این است که محیطی امن و ایمن را برای کارکنان خود فراهم کند. هر محیط شغلی خطرات مخصوص به خود را داشته و مقابله با هر یک از این خطرات نیز نیازمند یکسری اطلاعات و دانش در این زمینه می‌باشد. در حالت کلی خطرات و تهدیدات در هر شغل به دو قسمت اصلی تقسیم می‌شوند.

 خطرات و آسیب های ناشی از ابزارهای مورد استفاده

برای مقابله با هر یک از این خطرات روش‌های مختلفی وجود دارد که هر فرد باید با آن‌ها آشنا شده و رعایت کند. خطراتی که از محیط‌های کاری ناشی می‌شوند، بیشتر نیازمند دقت و مراقبت افراد شاغلی است که در آن محیط کار می‌کنند. هر مسئول و مدیری باید شرایط ایمنی لازم را مهیا کرده و از جان و سلامتی افراد و کارکنان خود محافظت کند. خطراتی که ناشی از ابزار و وسیله‌های مورد استفاده در حین کار هستند خطرناک‌تر بود و آسیب‌های فردی در آن‌ها بسیار زیاد است.

اگر چنانچه محیط شما ایمن بوده و تمامی نکات ایمنی در آن رعایت شده باشد، باز هم خطرات دیگری وجود دارند که به سلامتی شما آسیب می‌رسانند. برای این که بتوانید در محیط کاری خود از هر لحاظ ایمن باشید، باید با خطرات ناشی از ابزارهای مورد استفاده نیز آشنا شده و آن‌ها را رعایت کنید.

خطرات ناشی از کار با ابزارهای الکتریکی و دستی

ابزار و وسیله‌های گوناگونی در محیط کار وجود دارند که افراد برای انجام کارهای خود به آن‌ها نیاز دارند. عدم آشنایی با این ابزارها و استفاده‌ی نادرست از آن‌ها، می‌تواند موجب آسیب‌های جدی و جبران ناپذیری شود. سالانه تعداد زیادی مورد اورژانسی وجود دارد که همگی بر اثر عدم آشنایی با این دستگاه‌ها و عدم رعایت نکات ایمنی دچار صدمات جدی شده‌اند. در اینجا سعی داریم با معرفی ابزارهای مهم و نحوه‌ی مقابله با مشکلات موجود، اطلاعات شما را در این زمینه افزایش دهیم.

ابزارهای الکتریکی و دستی شامل چه وسیله‌هایی می‌شوند؟

در تمامی کارها و فعالیت‌های مختلف، ابزارهای مورد استفاده با یکدیگر متفاوت هستند و هر شخص باید در ابتدا لوازم مورد استفاده در محیط کار خود را شناخته و نحوه‌ی استفاده از آن‌ها را یاد بگیرد. برای اینکه هر فردی بتواند خطرات ناشی از کار با ابزارهای مورد استفاده را کاهش دهد در ابتدا باید با آن ابزارها آشنا شده و آن‌ها را به خوبی بشناسد. برخی از ابزارهای الکتریکی و دستی مورد استفاده در محیط‌های کاری مختلف عبارتند از:

  • انواع ابزارهای تیز و برنده مانند چاقو
  • آچار، انبردست، پیچ گوشتی، چکش و …
  • دستگاه‌های برشکاری و تراشکاری
  • لوازم الکتریکی مانند مته، دریل، میخکوب و …
  • و …

چگونه خطرات ناشی از ابزارهای الکتریکی و دستی را کاهش دهیم؟

برای اینکه خطرات ناشی از لوازم و وسیله‌ها را کاهش دهیم، دانستن و رعایت برخی نکات ضروری می‌باشد. برخی از نکات مهم برای کاهش خطرات عبارتند از:

  • یکی از راه‌های جلوگیری از خطرات ابزارهای مختلف، شناخت و آشنایی با این وسایل می‌باشد. برای این کار بهترین راه، خواندن دقیق دفترچه‌های راهنما و دانستن نحوه‌ی عملکرد این ابزارها می‌باشد.
  • یکی دیگر از راه‌های کاهش خطرات احتمالی، استفاده از تجهیزات ایمنی می‌باشد. تجهیزات حفاظت فردی مانند: دستکش ایمنی، کفش ایمنی، لباس کار مناسب، عینک مخصوص و … اگر توسط کارکنان استفاده شوند، بیش از نیمی از خطرات کاهش پیدا خواهد کرد.

ابزارهای دستی

ابزارهای دستی مانند چکش، پیچ گوشتی و … از جمله وسیله‌هایی هستند که در منازل، اداره‌ها، کارگاه‌ها و انواع مختلف محیط‌های کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. اغلب مردم به دلیل استفاده‌ی زیاد از ابزارهای دستی فکر می‌کنند که کار با این وسیله‌ها آسان بوده و خطرات جدی زیادی ندارد اما به دلیل همین تفکرات است که صدمات زیادی از طرف ابزارهای دستی به افراد وارد می‌شود. برای جلوگیری از این صدمات در هنگام کار با ابزارهای دستی باید از تجهیزات حفاظت فردی مناسب استفاده کرده و برای در امان ماندن از صدمات ناشی از پرتاب شدن اجسام از وسایل حفاظتی در مقابل چشم و صورت خود استفاده کنند.

ابزارهای برقی

ابزارهای برقی جزو اجزای جدا نشدنی در اکثریت محیط‌های کاری هستند. کار کردن با این ابزارها کار راحتی نبود و با خطرات بسیاری همراه است. اگر این وسیله‌ها را به خوبی نشناخته و در هنگام کار با آن‌ها هوشیاری و دقت کافی نداشته باشید، با آسیب‌های جبران ناپذیری مواجه خواهید شد.

توصیه‌های لازم جهت ایمنی در برابر خطرات لوازم الکتریکی

  • از سالم بودن سیم‌های وسایل برقی خود اطمینان حاصل کنید.
  •  هرگز وسیله‌های برقی را توسط کابل‌هایشان حمل نکرده و برای جدا کردن دستگاه از پریز از طریق سه راهی اقدام کنید.
  • کابل‌ها و ابزارهای برقی خود را  از گرما و مواد اشتعال زا دور نگه دارید.
  • قبل از کار کردن با این وسایل از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری کرده و هوشیاری کامل داشته باشید.
  • در هنگام قطع شدن برق و خاموش شدن دستگاه، یک بار دیگر خودتان دستگاه را خاموش کنید.
  • حتماً از دستکش و عینک ایمنی در هنگام کار استفاده کنید.
  • از استفاده از ابزارهای الکتریکی در محیط‌های مرطوب خیس خودداری کنید.
  • قبل از شروع به کار با دستگاه مورد نظر از سالم بودن آن اطمینان حاصل کرده و از وصل کردن مستقیم کابل وسیله‌های برقی به پریز خودداری کنید.

بایدها و نبایدها در مورد کار با تجهیزات الکتریکی و دستی

وسایل برقی تجهیزاتی حساس بوده و کار کردن با آن‌ها تقریباً سخت است. در هنگام کار با این ابزار باید در محیطی هموار ایستاده کار کرده تا بتوانید تعادل بیشتری داشته باشید. در صورت خراب شدن و یا ایجاد مشکل برای این دستگاه‌ها نباید خودتان نسبت به تعمیر آن اقدام کنید. همواره سعی کنید دفترچه راهنمای تمامی وسیله‌ها را مطالعه کرده و از اصول و مقررات نوشته شده در آن پیروی کنید. این نوع دستگاه‌ها به دلیل برقی بودنشان باید در محیطی خوب و سالم نگهداری شده و چند وقت یکبار تعمیر و تمیز شوند.