Uncategorized @fa
2021-11-30

اصول و نحوه ست کردن لباس فرم اداری

لباس فرم اداری تبدیل به یکی از ضروریات ادارات دولتی و خصوصی شده و کمتر اداره‌ای را می‌توان یافت که از لباس فرم برای کارکنان خود استفاده نکند. در هنگام مراجعه به مکان‌های اداری شاید دیده باشید که کارکنان آقا و خانم با لباس‌هایی زیبا و آراسته در حال کار کردن و ارائه‌ی خدمات به مشتریان می‌باشند. کارکنانی که در این گونه محیط‌ها مشغول به کار هستند، همواره سعی بر آراسته و شیک دیده شدن داشته و به همین دلیل ست کردن لباس‌هایشان تبدیل به یک امر مهم برای آن‌ها شده است. ست کردن و هماهنگی لباس فرم تاثیر زیادی در افزایش اعتماد به نفس و نقش و جایگاه افراد در اداره شده و از طرف مراجعه کنندگان نیز احترام و ارزش زیادی دریافت می‌کنند.

لباس فرم اداری چیست؟

لباس فرم را می‌توان جزئی از لباس کار اداری نامید که اغلب برای هماهنگی و ایجاد نظم در مکان‌های اداری به کار می‌رود. لباس‌های فرم اداری معمولاً چند تکه می‌باشد که برای خانم‌ها شامل مانتو، شلوار و مقنعه بوده و برای آقایان نیز شامل پیراهن، کت و شلوار هستند. در اغلب مواقع رنگ لباس‌های فرم بر اساس رنگ سازمانی انتخاب شده و طرح‌های یکسانی دارند اما به عنوان مثال کیف، کفش و اکسسوری‌هایی که در کنار لباس‌های فرم مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای همه یکسان نبوده و کارکنان باید خودشان نسبت به تهیه و هماهنگی آن‌ها با لباس فرم اقدام کنند.

چگونه لباس های فرم خود را ست کنیم؟

لباس‌های فرم در ابتدا به صورت ست و هماهنگ بر اساس طرح و رنگ، با یکدیگر طراحی و تولید می‌شوند. همانطور که گفتیم استفاده‌ی صحیح و اصولی از آن‌ها می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش سطح کاری و اعتماد به نفس شخصی داشته باشد. در ست کردن لبا‌س‌های فرم، عوامل بسیاری موثر هستند که در صورت رعایت نکردن هر کدام از آن‌ها، هماهنگی بین لبا‌س‌ها از بین می‌رود.

علاوه بر لبا‌س‌های فرم که هر کدام شامل چند تکه هستند، افراد از کیف، کفش، ساعت و … نیز در محل کار استفاده کرده و باید بتوانند به خوبی آن‌ها را نیز با لباس‌های فرم خود هماهنگ کنند. در ادامه به بررسی نحوه‌ی ست کردن لباس‌های فرم با دیگر اکسسوری‌ها می‌پردازیم.

ست کردن کیف و کفش با لباس فرم

کیف و کفش از جمله وسیله‌های ضروری می‌باشند که همواره از آن‌ها در تمامی مکان‌ها استفاده می‌شود. اما باید به نحوه‌ی انتخاب آن‌ها توجه زیادی کرده و هر کفش را در هر مکانی نپوشید. به عنوان مثال در مکان‌های اداری و رسمی نمی‌توان از هر نوع کیف و کفش دلخواه استفاده کرد. علاوه بر آن، پس از این که کفش مناسب با محیط اداری پیدا کردید باید به فکر ست و هماهنگ کردن آن با لباس کار خود باشید. یکی از روش‌های ست کردن لباس فرم، استفاده از کیف و کفشی به رنگ لباس فرم می‌باشد.

اگر تا به حال توجه کرده باشید، در بازار کفش‌های بدون پاشنه‌ی راحت و ست با کیف‌های مخصوصی نیز وجود دارند که بهترین انتخاب برای محیط‌های اداری هستند. به عنوان مثال استفاده از کفش‌هایی با جنس چرم و یا جیر ساده می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای محیط‌های اداری باشد چرا که این نوع از پارچه‌ها می‌توانند به خوبی با لباس‌های فرم هماهنگ و ست شوند.

نحوه ست کردن آکسسوری با لباس فرم

استفاده کردن از اکسسوری‌های زیبا و متناسب با لباس فرم تاثیر زیادی در آراسته و جذاب دیده شدن کارکنان می‌شود. در محیط‌های اداری نمی‌توان از هر نوع اکسسوری‌ دلخواه استفاده کرد چرا که محیط رسمی و اداری بوده و باید برخی از اصول و قوانین را رعایت کنید. اکسسوری‌هایی مانند ساعت، عینک‌هایی با فریم‌های زیبا، دستبند و … می‌توانند زیبایی لباس‌های فرم را دو چندان کنند. در نحوه‌ی ست کردن لباس فرم اداری با اکسسوری توجه داشته باشید که در استفاده کردن از آن‌ها زیاده روی نکرده و آن‌ها را متناسب با لباس خود انتخاب کنید.

ست کردن مقنعه و یا روسری با لباس فرم زنانه

در ایران به دلیل شرایط و قوانین جامعه، حفظ حجاب کامل اسلامی توسط خانم‌ها الزامی می‌باشد. به همین دلیل در کنار لباس فرمی که برای کارکنان خانم طراحی می‌شود، استفاده از مقنعه و یا روسری متناسب با آن ضروری می‌باشد. در برخی موارد در کنار لباس فرم، مقنعه‌ی متناسب با آن نیز طراحی و دوخته می‌شود اما در غیر اینصورت باید خودتان از روسری و مقنعه‌ی متناسب استفاده کنید. برای انتخاب رنگ روسری خود می‌توانید از رنگ‌های نزدیک به رنگ لباس فرم خود و یا مشکی برای هماهنگ شدن با لباس فرم اداری استفاده کنید.

از چه رنگ هایی برای لباس فرم استفاده کنیم؟

در هنگام ست کردن لباس‌های گفته شده مانند روسری، کیف، کفش، مقنعه، اکسسوری و … باید به رنگ آن‌ها توجه ویژه‌ای شود. چرا که یکی از اصول ست کردن، انتخاب رنگ مناسب و درست لباس فرم می‌باشد. در محیط‌های اداری اغلب از رنگ‌های سرد مانند سرمه‌ای، مشکی، طوسی و … استفاده می‌شود پس سعی کنید دیگر وسیله‌های خود را نیز در این رنگ‌ها انتخاب کنید.

باید ها و نباید های ست کردن لباس فرم

اقدام به ست کردن لباس‌های اداری، به دلیل آراسته و زیبا دیده شدن ظاهر و پوشش کارکنان انجام می‌گیرد. به همین دلیل نیز علاوه بر این که لباس‌های فرم باید از لحاظ رنگ و طرح با یکدیگر ست باشند، عوامل دیگری نیز در زیبا دیده شدن آن‌ها موثر هستند. به عنوان مثال حتی اگر لباس فرم اداری خود را با دیگر لباس‌ها نیز ست کرده باشید اما مانتو و یا پیراهن شما اتوی صاف و یک دست نداشته باشد، آن هماهنگی و آراسته دیده شدن از بین می‌رود. پس برای اینکه لباس‌های فرم شما زیبا دیده شوند، به نکات زیر توجه کنید.

لباس فرم باید برای زیبا و خوش فرم دیده شدن، اندازه‌ی مناسبی داشته و گشاد و یا کوتاه نباشد. سعی کنید همواره لباس‌های خود را اتو کرده و با لباس فرم چروک و بد فرم در محل کار حاضر نشوید. حتماً از اکسسوری‌های متناسب با محل کار استفاده کنید.