Uncategorized @fa
2021-03-19

اهمیت استفاده از لباس ایمنی مقاوم در برابر مواد سمی و خطرناک

استفاده از لباس ایمنی و تجهیزات ایمنی فردی از بایدهای مهم هر شغلی محسوب می‌شود، به خصوص در شغل‌های خطرناک با ریسک بالا استفاده از این لباس‌ها اهمیت بیشتری دارد. لباس کار حرفه‌ای و ایمن باید از جان افراد در مقابل خطرات مختلف محافظت کند. البته تنها استفاده از یک لباس نمی‌تواند خطرات مختلف را خنثی کند بلکه فرد باید بنابه خطرات شغل خود از عینک ایمنی، کفش ایمنی، کلاه ایمنی و هر آنچه که مورد نیاز است بهره گیرد.

افرادی که در مراکز و آزمایشگاه‌ها و کارخانجاتی که در آن مواد سمی، شیمیایی و خطرناک وجود دارد حتماً باید از لوازم ایمنی و حفاظت فردی استفاده کنند. کوچکترین قطرات پرتاب شده از این مواد خطرناک به سمت بدن صورت و یا چشم افراد می‌تواند خطرات جبران ناپذیری را برای آن‌ها به بار آورد.

تجهیزات حفاظت فردی در محیط‌های سمی و خطرناک

افرادی که در محیط‌های سمی و خطرناک کار می‌کنند و یا با مواد شیمیایی سروکار دارند حتما ًباید از تجهیزات ایمنی فردی به صورت کامل استفاده کنند. این تجهیزات شامل:

  •  روپوش
  •  عینک‌های ایمنی
  •  ماسک‌های صورت یا شیلدها
  •  ماسک‌های تنفسی فیلتر دار
  •  دستکش
  • کفش‌های مخصوص
  • کلاه‌های ایمنی مخصوص

داشتن پوشش مناسب و استفاده از این تجهیزات هنگام فعالیت افراد می‌تواند تا درصد زیادی خطرات مواد شیمیایی و سمی را کاهش دهد. نقطه‌ی مورد توجه در استفاده از این لباس کارها این است که بعد از اتمام کار باید این لباس‌ها مورد شستشو قرار گیرد و تعویض گردد تا مواد و گازهای سمی موجود در محل کار به محل زندگی افراد انتقال نیابد. همچنین باید این تجهیزات مرتباً مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت عدم کارایی و یا آسیب دیدن تعویض یا تعمیر گردد.

روپوش

افرادی که در محیط‌های سمی و خطرناک فعالیت می‌کنند باید از روپوش‌های مخصوص کار استفاده کنند تا بتوانند ایمنی خود را بالا ببرند. این لباس‌ها باید با استانداردهای ایمنی کار مطابقت داشته باشد و جنس آن‌ها به گونه‌ای باشد که با شستشو مقاومت خود را از دست نداده و بتواند در مقابل مواد شیمیایی و خطرناک از بدن و پوست فرد محافظت کند. این لباس‌ها در قالب روپوش‌های سفید یا رنگی دکمه دار و یا سرهم‌های زیپ دار با توجه به نوع خطرات محل کار تهیه و در اختیار کارکنان قرار می‌گیرد.

عینک‌های ایمنی

تنها استفاده از روپوش‌های آزمایشگاهی در مشاغل خطرناک نمی‌تواند تمامی خطرات این نوع شغل‌ها را پوشش دهد، بلکه این افراد برای در امان ماندن از آسیب‌های چشمی حتماً باید از عینک ایمنی مناسب استفاده کنند. این عینک‌ها توانایی این را دارند تا از چشم‌های افراد در برابر قطرات ریز پرتاپ شونده و اجسام تیز و برنده حفاظت کنند. توصیه می‌شود از عینک‌هایی استفاده شود که علاوه بر پوشش صورت از روبرو، با داشتن دیواره‌های جانبی کل فضای چشم‌ها را مورد حفاظت قرار دهد.

جنس این نوع عینک‌ها نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باید در مقابل مواد شیمیایی مقاوم بوده و شفافیت خوبی داشته باشد تا افراد بتوانند به راحتی فعالیت کنند و دچار مشکل نشوند.

ماسک‌ها

برای برخی مشاغل که کار با مواد شیمایی سبب ایجاد گازهای سمی می‌شود نیاز است تا افراد از ماسک نیز استفاده کنند تا سیستم تنفسی آن‌ها دچار مشکل و بیماری نشود.

شیلدهای صورت

در برخی موارد که امکان پرتاب مواد شیمایی و سمی زیاد است تنها استفاده از عینک کافی نبوده و افراد باید از شیلدهای مخصوص استفاده کنند تا کل صورت از خطرات ناشی از کار محافظت گردد.

ماسک‌های تنفسی

در برخی موارد استفاده از ماسک‌های ساده نمی‌تواند ایمنی کامل را برای افراد به وجود آورد. این افراد برای در امان ماندن از خطر کار با مایعات و گازهای خطرناک باید از ماس‌کهای تنفسی دارای فیلتر استفاده کنند تا ریه‌ها و مجاری تنفسی فرد در مقابل خطرات مختلف به خوبی محافظت شود.

دستکش‌های ایمنی

محافظت از دست‌ها نیز یکی از مهم‌ترین اولویت‌های استفاده از دستکش‌های ایمنی در شغل‌های خطرناک محسوب می‌شود. داشتن دستکش هنگام کار با مواد شیمیایی و مواد خطرناک باعث می‌شود تا از دست‌ها محافظت خوبی به عمل آید و فرد با راحتی بیشتری کار خود را انجام دهد. افراد در تمام شغل‌هایی که با مواد شیمیایی سمی و خطرناک سرکار دارند از دستکش‌های مناسب آن شغل مانند دستکش‌لاتکس استفاده می‌کنند.

کلاه ایمنی

استفاده از کلاه ایمنی در شغل‌های آزمایشگاهی و کار با مواد سمی، شیمیایی و خطرناک با مشاغل دیگر تفاوت‌های زیادی دارد. در مشاغل صنعتی و کارگاه‌های ساختمانی از کلاه‌های ایمنی محکم جهت وارد نشدن ضربه به سر استفاده می‌شود اما در این شغل‌ها هدف حفظ سر و موها از پرتاب مواد شیمیایی و خطرناک و جلوگیری از سوختگی می‌باشد.

کفش‌های ایمنی مخصوص

کفش‌هایی که این افراد استفاده می‌کنند مانند کفش‌های ایمنی گارگران مکان‌های صنعتی نیست که از پای افراد در مقابل اجسام تیز و برنده یا سقوط اشیا سنگین محافظت کند. در این مشاغل به علت سرکار بودن با مواد شیمیایی، از کفش‌هایی استفاده می‌شود که پای افراد در مقابل مواد سمی دچار سوختگی نشده و به خوبی محافظت گردد.

ویژگی‌های یک لباس کار مقاوم در برابر مواد شیمیایی

  • لباس ایمنی این مشاغل باید قابلیت شستشو داشته باشد و مقاومت خوبی در مقابل مواد ضدعفونی کننده داشته و از الیاف خوبی تولید شده باشد.
  • تجهیزات ایمنی مورد استفاده مانند دستکش، کلاه و ماسک این نوع مشاغل در صورت امکان باید یکبار مصرف باشند تا امکان انتقال خطر از بین برود.
  • کارکنانی که در محیط‌های آلوده به مواد سمی کار می‌کنند، نباید لباس‌های جیب‌دار و لبه دار داشته باشند چون ممکن است غبار مواد مزبور در لبه‌ی لباس باقی بماند.